1

Onderwerp: CC zakken al in in de oven :(

Hai allemaal!

Ik heb een beetje een probleem, ik wilde namelijk CC bakken en heb hiervoor een normaal cake recept gebruikt waarin de verhoudingen bloem, suiker en boter gelijk zijn (in dit geval 200g van alles).
Daarnaast heb ik daar 3 eieren aan toegevoegd, 4 eetlepels melk, een snufje zout en een zakje vanille suiker.

Normaal gesproken zou ik zelfrijzend bakmeel gebruiken, maar ik woon op dit moment in Duitsland en daar verkopen ze (althans ik heb het niet gevonden) geen zelfrijzend bakmeel, dus heb ik bakpoeder toegevoegd aan mijn mengsel, 1,5 zakje ongeveer. Ik had geen idee hoeveel ik moest toevoegen, maar aan de hand van het recept op de achterkant van het bakpoeder zakje heb ik er 1,5 zakje van gemaakt...

Ik had de oven voorgewarmd op 190 graden celsius en de cakjes ook op deze temperatuur gebakken, gedurende 15min.

Ik had de papieren bakvormpjes voor de helft gevuld, en toen ik na 10min ging kijken waren ze mooi gerezen, zaten een beetje vol en puilde uit maar goed waren mijn eerste cupcakejes, maar toen ik 2 min later terug kwam waren ze in de oven al ingezakt :( Ik heb de oven niet opengehad tijdens het bakken.

Heeft iemand een idee hoe het de volgende keer beter kan?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Re: CC zakken al in in de oven :(

Bij het recept wat je gebruikt (traditionele poundcake met melk i.p.v. een ei) heb je geen bakpoeder nodig, en zeker niet zoveel!
Ook zelfrijzend bakmeel is echt overbodig, want het rijzen van je beslag creëer je door de bereiding.
Als je dit recept gewoon goed maakt zoals het hoort, rijst het vanzelf voldoende. Maar je moet wel goed alle stappen doorlopen.
Ik zou ook de temperatuur wat lager zetten (175) en dan na een kwartiertje eens in een cctje prikken. Te lang of te heet bakken is ook niet goed voor een cake of cctjes.

Ik hoop dat je iets aan mijn verhaaltje hebt, en volgende keer prachtige cctjes hebt!!

Veel plezier en succes in ieder geval!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

3

1 zakje bakpoeder is voor 500 gram bloem, mijn cc's maak ik van de muffinmix en staan 20 min in de oven op hete lucht 180 graden, heb van de week zelfs 2 lagen tegelijk gebakken en geen last van inzakken of los gelaten vormpjes.

Succes voor de volgende keer.

Christine.

4

Super bedankt voor jullie reacties! Ik heb dus gewoon een verkeerd recept van internet afgeplukt haha, dat bewijst dus wel weer, nooit alles geloven wat je vindt op internet!

Ze smaken gelukkig wel lekker, dus ze gaan gewoon op :) en dan binnenkort een 2e poging :D