1

Onderwerp: Beginner mag bruidstaart maken.TIPS!!

Hallo medebaksters,

Mijn vriendin heeft mij gevraagd om haar bruidstaart te maken.

Het word er een van 3 lagen biscuitgebak(onderste laag 32.5 cm) gevuld met 1 laag  jam en 1 laag frambozenbavarois.Rondom de buitenkant komt botercreme en daarover witte fondant.

Op de bovenste laag komt als topper een strik (paars)

Om de lagen mooi op elkaar aan te sluiten komen er onderaan elke laag rondom een rijtje suikerparels wit.

Op de zijkant van de taart komen letters(wit op wit) gemaakt met tappits.

Ter verdere decoratie komen er bloemetjes op de taart (paarse en roze daisies).

Van beneden af kleiner wordend naarmate de toren hoger word.

Nu mijn vraag.Zijn er nog dingen waar ik ernstig rekening mee moet houden?

Ik gebruik dowels ter ondersteuning,tussen de lagen  taartkartonnetjes,Ik maak de bloemen een week van tevoren(ook van fondant).Ik heb Tylose,een dubbele taartzaag,smoothers.

Dus als er ook nog maar een tip of advies is voor mijn bruidstaart,dan hoor ik het heel graag.

Ik maak eigenlijk niet zoveel van dit soort taarten,maar ik schijn er talent voor te hebben,dus waag ik me eraan.

Maar om alles uit te sluiten vergaar ik zoveel mogelijk informatie onder de echte fanatieke bakkers!

Dus...laat je horen,alles is welkom

Thanx

Bien

Re: Beginner mag bruidstaart maken.TIPS!!

Bienemien schreef:

Bien

ehm.... er is hier maar 1 bien, en dat is de enige echte bien!!!  :Y cakesbybien.nl

maar goed, je stelt vragen over van alles behalve bakken&vullen... dus....

[move]---> taartdecoratie algemeen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

:think:

kaar schreef:

:think:

? was dat voor mij?

groetjes Tirza     

bienemien, ik wilde ook nu even wat vragen van je beantwoorden, heb nu wat meer tijd.
Maar ik kan niet echt iets bedenken, wat ik moet beantwoorden!! volgens mij heb je het allemaal wel goed op een rijtje! :D
Heb je zelf nog specifieke vragen? Over ehm... het vervoer ofzo?

Ben wel benieuwd naar je foto's! Ga je ze snel plaatsen? ;)

groetjes Tirza     

6

Hallo Thirza,

Excuus voor de verkeerde plaatsing.Had er niet zo opgelet.

Ehm...de enige echte Bien,dacht toch echt dat ik dat was ;)

Mijn vraag lijkt nogal vaag.Het is alleen dat ik denk dat ik belangrijke dingen over het hoofd zie.

Qua vervoer,denk ik dat ik er wel uitkom.

Ik hoor graag over de dingen waar het mis zou kunnen gaan door domme beginnersfouten.

Ik hoorde al van hoge luchtvochtigheid,dat dat het erg lastig maakt om met fondant te werken,zeker als het bijv om een strik gaat.Wat zou je daar tegen kunnen doen?

En misschien is jam met bavarois niet gebruikelijk en kan ik beter in combinatie met slagroom kiezen.

Maar misschien heb ik ook alles op orde.

Doe dit namelijk bijna nooit.Heb nu 2 taarten gemaakt.Beide voor mijn dochters hun verjaardag.Niks aparts.

Mijn vriendin vond het erg leuk en nu heb ik toch een behoorlijk belangrijke taak te vervullen,meen ik.

Foto's heb ik nog niet zo.Misschien van de 1e die ik gemaakt heb.
Maar als de bruidstaart in september gelukt is,laat ik hem wel even zien.

Groetjes Bien

tsja die luchtvochtigheid... tenzij je een luchtontvochter heb (zo;n soort van airco-achtig apparaat van 2 a 300 euro) valt er vrij weinig aan te doen. Via google kun je nog wel wat tips vinden, over bijvoorbeeld niet je was te drogen hangen in huis, maar dat ligt allemaal vrij voor de hand.
Over je strik, ik zou iig op save spelen en hem ver van tevoren maken, zodat je, mocht het mis gaan, je hem nog overnieuw kunt maken. Donker wegzetten, tegen het verkleuren en niet luchtdicht, want dan kan het vocht wat erin zit, niet weg

De vulling, dat is natuurlijk helemaal aan je vriendin. Ik ben niet zo van 'zo hoort het'.

En een bruidstaart is ook spannend hoor, ik vind het ook iedere keer weer spannend  :Y

Mocht je nog vragen hebben, gewoon stellen he! Heel veel succes!

groetjes Tirza     

8

Misschien kun je beter niet kiezen voor een vulling die eigenlijk in de koeling moet, zoals slagroom.

Misschien kun je de topper 2 keer maken, 1 als reserve  O-) . Ik zou zowieso alles zo veel mogelijk vooraf maken. Scheelt heeeeeel veel stress.
In ieder geval veel succes!!

groeten Annemieke
Cake It

9

Tip, gebruik ipv kaartkartonnetjes cakeboards, die zijn wat steviger en zorg dat die voor het bekleden onder je taart zitten zodat je het mooi af kan werken.

10

Wij maken bruidstaarten eigenlijk altijd met een veilige vulling. Je bent zo lang bezig met decoreren en de taart staat op locatie vaak ook nog een poosje te pronken.
Zou het risico niet willen lopen dat de vulling bederft.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

11

Hallo,

Alvast bedankt,zie al meerdere dingen waar ik iets aan heb.

Thanx

Bien

12

isabel-le schreef:

Tip, gebruik ipv kaartkartonnetjes cakeboards, die zijn wat steviger en zorg dat die voor het bekleden onder je taart zitten zodat je het mooi af kan werken.

die wat dunnere of die hele dikke??