1

Onderwerp: kant en klare mix versus eigen recept

Hoi hoi,

Gister en eergister heb ik mijn eerste taarten proberen te bakken. met de nadruk op proberen want alle 3 zijn zo plat als een dubbeltje uit de oven gekomen!  :s

Na de eerste taart had ik de conclusie getrokken dat ik niet lang genoeg de eieren gemixd had, na de tweede dat mijn oven misschien niet heet genoeg was (ondank keurig 13m 150g, 13m 160g en 13m 170g) en na de derde wist ik het niet meer..

De laatste taart heb ik echt 15 minuten staan mixen (had een eierwekker gezet) met de eieren au-bain-marie, daarna het recept dat hier op de site staat er doorheen gespateld en toen trapsgewijs in de oven gebakken (160-170-180)...

Ik doe ongetwijfeld iets niet goed maar wat? Daarnaast vroeg ik me af of kant en klare bicuitmix misschien meer dummy-proof is?

Alvast bedankt!

Groetjes, Eva

2 Laatst bewerkt door Karin09 (21-06-2010 13:28)

Re: kant en klare mix versus eigen recept

Heb je de temperatuur van je oven gecontroleerd met een oventhermometer?

3

misschien is het meer dummyproof, maar ik vind het basisrecept veeeel lekkerder! snap alleen niet, hoe dat ze zo plat geworden zijn.

Hoe groot was je vorm en hoeveel deeg had je gemaakt?
Heb je echt rustigaan gespateld?

Groetjes, Dorothea.

4

hihi

Ik heb helaas geen oven thermometer maar kom er wel achter dat dat misschien nog wel een tip is..(gezien de vele aanbevelingen op het forum)

Ik heb een vorm van 20 cm rond en 5 cm hoog, wat betreft het beslag was ik eerst uitgegaan van 3 en later van 4 eieren (en bijbehorende hoeveelheid bloem/maizena). Denk dat ik het er ook rustig doorheen gespateld heb..maar misschien moet ik nog voorzichtiger zijn..

Was echt een triest gezicht gister...3 baksels..samen ongeveer net zo hoog als de bedoeling was van 1 taart!  :s

5

Kant en klare biscuitmix is echt suuuuuuuuuuuuuuuuper!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

Er is ook een verschil tussen spatelen en roeren. Weet je zeker dat het luchtig gespateld was? Je moet het er echt invouwen zeg maar, en er lucht in scheppen...

Persoonlijk hou ik niet van biscuit, maar mocht ik het dan toch moeten maken dan klop ik de eieren met de hand au bain marie voor ongeveer 10 minuten, dan in de keukenmachine nog eens 10 minuten met de suiker erij.
De bloem en maizena kun je het beste van tevoren zeven, en dan beetje bij beetje snel erdoor spatelen.
Misschien heb je daar te lang over gedaan.....
Zodra de bloem en maizena (en zout) erbij gaan moet je echt snel werken en zo snel mogelijk de oven in.

Een mix is inderdaad wat meer hufterproof, maar ik snap ook dat je het zelf wilt kunnen maken!

Succes!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

Ik maak ook altijd kapsels van gewoon bloem suiker en eieren, beetje zout en wat gesmolten boter. Gaat altijd goed eigenlijk, maar heb in het begin wel even moeten oefenen. Bij mij ging het in eerste instantie mis bij het lange mixen van de eieren en de suiker, maar als je dat echt 15 minuten hebt gedaan kan daar weinig mee mis zijn lijkt me!

Inderdaad zoals suus hierboven zegt: de bloem eerst zeven en dan in gedeeltes erdoor heen spatelen, heel rustig, niet roeren. Ik doe er ook nog wat gesmolten boter door op het laatst voor een lekkere smaak en een minder droog kapsel.
Ik bak altijd op een temperatuur, nl 175 graden, afhankelijk van hoe vol en hoe groot de vorm is duurt dat dan 25 tot 40 minuten.

Hoe is het kaspel eigenlijk, behalve laag? Wel luchtig of heel compact?
Ik gebruik 5 eitjes in een vorm van 20 cm en het kapsel wordt dan een cm of 6 hoog.

Met mix heb ik geen ervaring eigenlijk, maar begrijp dat dat behoorlijk foolproof is!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

8

Hi lilo,

Ik ben blij om te lezen dat het bij jou uiteindelijk helemaal goed gekomen is ;-) Geeft de burger moed!

Mijn 'taarten' waren niet gerezen..echt helemaal niet! Zo hoog als ik het deeg erin gedaan heb zo hoog kwam de ie de oven uit  :grr:

Heb het vanmiddag met een vriendin er over gehad..misschien dat het toch aan het mixen en spatelen ligt..ga het zo opnieuw proberen! De aanhouder wint!

En echt snel maar zorgvuldig werken hoor, het moet zo snel mogelijk de oven in!

Succes!

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

10

Ben benieuwd!

Kijk ook voor De TaartenAgenda 2014 op www.lilotaart.nl !

11

I did it!!!

Haal net de taart uit de oven en die is bijna 8 cm hoog!! Een kleine stap voor het taartenbakkersgilde maar een grote voor mij!

Snap trouwens inmiddels ook wel wat ik niet goed gedaan heb. Ik heb deze taart samen met een vriendinnetje gebakken (die haar Kenwood staande mixer meegenomen had, wat een top apparaat!) en die heeft laten zien dat ik bij lange na niet voldoende de boel had opgeklopt.

Heel erg bedankt jullie voor al jullie bemoedigende woorden!

Ik ga nog even nagenieten! :D  :D

12

http://www.hondenhuys.nl/forumsmilies/feest007.gif

Lekker toch! Fijn dat het nu is gelukt..............