1

Onderwerp: Dulche de leche op "turbo" fornuis?

Omdat het me erg lekker lijkt om een toekomstig taartje met dulche de leche te vullen heb ik alvast een blikje gecondenseerde melk in huis gehaald.
Het "recept" is ook niet ingewikkeld te noemen. Er is maar 1 ding wat mij tegenhoudt en misschien kunnen jullie mijn "angst" wegnemen?

Ik heb een semi-professioneel fornuis (Boretti) en daarvan is de kleinste pit minstens zo effectief als de grote van een "gewoon" fornuis. Mijn ook taartenbakkende vriendin heeft sinds kort ook dit fornuis en die durft het niet meer aan om dulche de leche te maken. Zij is bang dat het blikje ploft en als zij dat al bedenkt dan wacht ik even met proberen.  :+

Is er iemand met zo'n (vergelijkbaar) fornuis die het wel heeft gedaan, en zo ja: wat voor pan gebruik je, vlamverdelers etc.

Mocht je een ontploffingsverhaal hebben dan hoor ik het ook graag, want hoewel we nog wel moeten sausen lijkt me rondvliegende melk geen feest.  :D

~ Never waste a good crisis... ~

2

Re: Dulche de leche op "turbo" fornuis?

mij ex heeft een boretti... en nee ik baal er niet van dat hij nu een ex is :+  Maar et gaat gewoon goed.. vuurtje gewoon laag zetten :+ Kleinste pit.. grote pan (soep pan)... zorgen dat er altijd ruim voldoende water in de pan zit dus om de 10-15 min kijken ;) Bijvullen wanneer nodig en et komt allemaal goed.. 

Oh en ik heb ook een ontplof verhaal ;) Maar dat was niet tijdens et koken..  Ik in een slimme bui heb een gat in de blik gemaakt toen ie nog niet helemaal afgekoeld was.. en ja ik moest mij keuken ff verven :+

3

Kijk hier heb ik wat aan!  :D

Dat regelmatig checken ken ik... na 8 jaar lijkt het soms toch nog te hard te gaan met dingen (kleinste pit, dikke pan). Is op te lossen met de keukenwekker gelukkig.

Soeppan heb ik wel, kan er nog een smoorplaatje onder doen en dan de keukenwekker erbij.  :Y

Oh en natuurlijk heeeeel goed laten afkoelen. ;)

Bedankt voor je berichtje!

4

Hier ook een boretti en geen problemen. Ik zet het gewoon op in ruim water en gaat altijd goed. Een sudderplaatje is wel ideaal voor dingen die echt zacht moeten sudderen. (Nadeel van de Boretti is dat het kleinste pitje vooraan zit, dus ik zet m'n pan (evt. met sudderplaatje) op een gewoon achterpitje. Doodeng om dat uren vooraan te laten staan. Kan er moeilijk al die tijd als een waakhond naast gaan zitten.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Ook hier een boretti zonder problemen. Ik heb gelukkig een achterste pit die klein is, maar ik doe het zonder sudderplaatje.

Gewoon grote pan met water en inderdaad regelmatig eventjes controleren of er nog genoeg water in zit.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

6

Mirjam5 schreef:

Doodeng om dat uren vooraan te laten staan. Kan er moeilijk al die tijd als een waakhond naast gaan zitten.

Ik neem aan dat jij doelt op kindjes? Die heb ik niet, en mijn katten blijven wel van het fornuis af gelukkig. ;)

Super dat er meer goeie ervaringen zijn. Want het lijkt me erg leuk/lekker. :)