1

Onderwerp: Een paar beginnersvraagjes

Hallo!

Ik ben al een paar dagen aan het neuzen hier en zie zoveel geweldigs voorbij komen! Ik durf de stap nog niet te zetten om me te wagen aan het taartenbakken, maar wil het wel graag binnenkort. Het liefst had ik een taart gemaakt voor mijn jongste die zaterdag 2 wordt, maar ik ben bang dat het te kort dag is om iets moois in elkaar te draaien.

Maar goed, ik ben me gewoon nog steeds aan het oriënteren hier :)

Zouden jullie me asjeblieft willen helpen met een paar vragen?

Allereerst zou ik graag een frisse vulling gaan gebruiken, bijvoorbeeld iets met kwark. Maar ik wil eigenlijk geen gelatine gebruiken.. kan dat dan wel in combinatie met kwark of heb je voor een kwarkvulling echt gelatine nodig?

Is er een mogelijkheid om de taart in etappes te maken, dus dat je niet alles op het laatste moment hoeft te doen? Ik heb volgens mij gelezen dat je eerst de taart kan maken (vullen en daarna afsmeren) en dit in de vriezer te bewaren en dan op het laatst bekleden en decoreren?

Dit waren mijn vragen even voor nu. Alvast bedankt voor de hulp!

Groetjes,
Judith

Re: Een paar beginnersvraagjes

Hallo!
Ik ga proberen een paar van je vragen te beantwoorden:
Je zou voor een frisse vulling wel kwark kunnen gebruiken, maak zelf een soort van bavarois, of je kunt ook wel de Mona toetjes gebruiken, daar zit ook wel iets van bavarois bij, heb het zelf nog nooit gebruikt,maar word hier op het forum vaak gebruikt!!
Wat ook heel erg lekker is, lemon curd met slagroom erdoor, word dus lemon mousse!!mmm lekker frisse vulling!

Je kunt het biscuit na het bakken in de vriezer stoppen, en later dus vullen en bekleden,maar je kan ook wel een beklede taart invriezen, dus bv later de versieringen erop doen als je geen tijd meer hebt.
Ik hoop dat ik je zo een beetje geholpen heb!

Succes en wel showen die taart hé!!

Groetjes Darlene

3

Onder recepten staat bij vullen ook een recept voor sinaasappel/perzikvulling. Dit maak je met slagroom, Saroma (Dr. Oetker), klopfix en vanillesuiker. Nu is die specifieke smaak niet meer in de handel, maar ze hebben nog wel vanille, aardbei, framboos, banaan, chocola en karamel. Persoonlijk vind ik deze vulling lekker fris en luchtig :) (Sorry, maar ik ben niet zo'n fan van kwark, dus je vraag daarover kan ik niet beantwoorden.)

Heel veel succes (en vooral plezier) met fröbelen!

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

4

Hoi Darlene,

Dankjewel voor je snelle reactie! Lemon curd klinkt lekker. Voor de lemon mousse, maak je dan eerst de lemon curd en daarna doe je er slagroom door (geklopt of niet?)? en kunnen er eventueel ook bijv. verse stukjes aarbei doorheen of bovenop de laag of is dat heel gek?
Mona toetjes hebben we hier niet helaas (ik woon in het buitenland) :)

Handig dat het biscuit ingevroren kan worden en later bekleed. Ik hoop dat ik binnenkort de stap durf te zetten om aan de slag te gaan..het lijkt me zo leuk namelijk.

Groetjes!

5

Sharr, dankjewel! Ik weet niet zeker of ze hier klopfix en Saroma hebben aangezien ik niet in NL woon, maar ik zal eens kijken als ik in de supermarkt ben. Het is in ieder geval nog een mogelijkheid om zonder gelatine te werken.

6

Koop een lekkere kant-en-klare pudding in je supermarkt, en vul daar je taart mee. Saroma of Mona zijn maar merknamen, je kunt vrijwel alles gebruiken, als het maar een beetje stevig is. Dat werkt even het makkelijkst als je nog moet beginnen!
Wel even een dun laagje botercreme smeren voor je de pudding uitsmeert, dat voorkomt dat het een kleffe zooi wordt.

Ik vind het zelf het handigst om de taart vullen, af te smeren EN alvast de eerste laag fondant/marsepein erover te doen voordat ik de taart in de vriezer doe. Dan heb je nog alle tijd voor het boetseren en andere decoraties!

Wel voorzichtig ontdooien; dus eerst in de koelkast, niet op het aanrecht! En niet in een plastic zak maar zodanig dat het vocht weg kan (bv kartonnen taartdoos, iets op een kier).

Suc6!

als je de taart eerst bekleed en dan in de vrieser doet
even folie erover zodat er geen vocht bij komt dagje van tevoren in de koelkast laten ondooien met folie
als je er mee verder wil folie eraf en hij is kurk droog
succes we zijn benieuwd naar je eerste taart

8

Heel erg bedankt voor de invries- en ontdooi-tips, heel handig!! Ik ga zo eerst even naar de supermarkt om te kijken wat ze hier aan pudding-mogelijkheden hebben.

Mocht ik nou bijvoorbeeld verse frambozen in een laagje willen gebruiken, kan dat dan gewoon of kan ik dat beter mengen met slagroom (stijf kloppen en frambozen erdoor?)? En moet er dan nog een laagje botercreme of abrikozenjam tussen zodat de taart niet vochtig wordt of hoeft dat niet?

Ik ben ook erg benieuwd naar de taart, misschien dat ik het binnenkort echt ga proberen :)

9

PinkApple schreef:

Mocht ik nou bijvoorbeeld verse frambozen in een laagje willen gebruiken, kan dat dan gewoon of kan ik dat beter mengen met slagroom (stijf kloppen en frambozen erdoor?)? En moet er dan nog een laagje botercreme of abrikozenjam tussen zodat de taart niet vochtig wordt of hoeft dat niet?

Eerst slagroom kloppen, liefst met een zakje Klopfix (zoiets zullen ze daar ook wel hebben, gewoon slagroomversteviger dus) en dan de frambozen erdoor. Dan heb je nog wel een laagje botercreme nodig idd: gewoon beide helften insmeren zoals je een boterham smeert; een dun laagje om te voorkomen dat de vulling in je cake trekt. Je kunt ook alleen botercreme gebruiken ipv slagroom, persoonlijk vind ik dat niet zo lekker; beetje te zwaar. Ander vers fruit kan ook, maar pas wel op dat je niet teveel doet want er komt soms erg veel vocht vrij en dan heb je alsnog een kleffe massa! Het minste risico heb je met een simpele pudding, dat kan echt niet mis gaan!!

10 Laatst bewerkt door Boska (16-06-2010 11:37)

Ik gebruik vers fruit altijd met de botercrèmemix, gewoon het fruit in de mix drukken. Het wordt dan geen kleffe zooi. Smeer dan ook nooit 2 kanten in met botercrème.
Waarschijnlijk is de mix ook niet bij jullie te koop, maar je zou ook aangevette slagroom kunnen gebruiken. Dat is iets steviger dan gewone slagroom. Koop wel slagroom met min. 35% vet. Het recept staat hier op de site. Daarna de frambozen er indrukken. Het evt. vocht blijft zo "gevangen".
Als je een kant en klare mousse koopt, roer het dan niet eerst los, maar smeer het zo luchtig mogelijk op je biscuit.
En in tegenstelling wat Johnny zegt zou ik nooit de taart met folie ontdooien. De taart moet nl. zijn vocht juist kwijt.
Zelf vries ik een bekleed kapsel "kaal" in. Zodra het bevroren is een plastic zak er over. Bij het ontdooien de zak er weer af en in de koelkast. Dan gaat het langzaam. Is bij mij nog nooit fout gegaan.
Succes  :)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

voor dat je helemaal gek word van mensen die verschillende adviezen geven zou ik bepaalde dingen gewoon uit proberen
wat voor jou het beste werkt
iedereen heeft namelijk zijn eigen manier

ik heb ook geprobeerd mijn taarten zonder folie in te vriezen
wat resulteerde in een natte taart door tips van anderen doe ik het nu op deze manier wat mij goed bevalt en misschien is dit niet de beste manier maar ga me er ook nog even in verdiepen wat het best is voor de taart

maar wees niet bang om fouten te maken
want daar leer je namelijk het beste van
succes en het belangerijkste geniet ervan

12

Heel erg bedankt weer voor jullie reacties, hartstikke aardig!! Ik kom net bij de supermarkt vandaan en heb aardbeienyoghurtbavarois gevonden. Voor m'n gevoel heel veilig om mee te beginnen. Dus nu wil ik een aardbeien-lime vulling gaan maken, heb ik bedacht ;)

Mag ik zo brutaal zijn om nog een paar vragen te stellen?

* als ik 2 lagen doe, kan ik dan 1 laag met alleen aardbeienjam doen en de laag daarboven met de bavarois?
* Zou ik door de bavarois wat verse aardbeienstukjes en limeschil kunnen doen en zo ja, moet hier dan nog een laagje jam boven en/of onder?
* Kan ik voor het afsmeren van de zijkanten en bovenkant ook de bavarois gebruiken (dan zonder stukjes natuurlijk)?

Sorrie alvast voor al mijn vragen. Waarschijnlijk is het allemaal heel simpel, maar ik geloof dat ik door alle bomen het bos niet helemaal meer zie :)

Alvast bedankt weer!

13

Johnny, je hebt gelijk hoor dat je het meest leert door het gewoon te doen. Helaas is mijn valkuil dat ik het het liefst meteen helemaal goed doe :D

Maar goed, mijn zoontje is zaterdag jarig en ik denk toch dat ik het ga proberen om iets moois te maken. Ben van plan om er uiteindelijk een Bumba taart van te maken met een niet al te moeilijke decoratie en hoop dat het gaat lukken. Mocht het decoreren op niets uitlopen dan zorg ik wel voor een kant en klare backup :)

Ben heel blij met alle tips die gegeven worden, dan wordt het me een stuk helderder in ieder geval.

14 Laatst bewerkt door Boska (16-06-2010 11:43)

PinkApple schreef:

* als ik 2 lagen doe, kan ik dan 1 laag met alleen aardbeienjam doen en de laag daarboven met de bavarois?
* Zou ik door de bavarois wat verse aardbeienstukjes en limeschil kunnen doen en zo ja, moet hier dan nog een laagje jam boven en/of onder?
* Kan ik voor het afsmeren van de zijkanten en bovenkant ook de bavarois gebruiken (dan zonder stukjes natuurlijk)?

Ja, je kunt 1 laag met alleen aardbeienjam en 1 laag met alleen bavarois doen.
Heb zelf nog nooit bavarois met vers fruit gecombineerd, dus ik weet niet of dat niet te nat wordt.
Zijkanten en bovenkant niet afsmeren met bavarois, maar botercrème 1:1 gebruiken (1 deel boter + 1 deel poedersuiker en 10 min. mixen), dat is het veiligst tegen smelten.

Johnny, je hebt gelijk. Zoveel mensen, zoveel ideeën  :) .

Gebruik de tips waarvan jij denkt dat je er iets aan hebt en probeer voor de rest zelf uit. 

Succes  :)

Verdwalen in zoetigheid

15

Ja Boska, doe ik ook hoor (de tips gebruiken waarvan ik denk dat ik er iets aan heb).

En dan ga ik ook maar voor de botercreme om het mee af te smeren. Moet ik nog wel eerst even een mixer kopen :)

16 Laatst bewerkt door PinkApple (27-01-2012 20:45)

Tadaa, dit is hem geworden!

Ik ben er best trots op zo voor een eerste taart zonder alle goeie hulpmiddelen :) De gasten waren ook erg lovend, helemaal leuk :) Ik ga het zeker weten snel nog een keer proberen, want ik vond het erg leuk om te doen, maar er zijn genoeg verbeterpuntjes :) Dankjewel nogmaals voor alle tips en ervaringen, super aardig!!

17

Zo Judith, die is echt heel leuk geworden!!
Plaats hem ook nog even in de taartenparade, dan zullen meer mensen hem zien   :)

Verdwalen in zoetigheid