Onderwerp: cupcakeproblemen van een beginner
Hallo iedereen,
Het taarten bakken en decoreren begint al aardig te lukken. Nu zag ik hier al die prachtige cc's passeren en begon het te kriebelen.
Maar m'n eerste poging is niet echt goed gelukt.
Dus graag wat tips van jullie!
- Ik heb een muffinbakblik van de ikea en papieren cups van wilton. Bij het vullen van de cups klapten de randen van de papieren vormpjes naar binnen. Ik vermoed dus dat de bakblikvormpjes net iets te klein zijn voor de papieren vormpjes die ik gebruik. Dus heb ik al maar het wilton muffinbakblik besteld op de webshop in de hoop dat dit probleem opgelost is.
- Ik heb het recept van Nigella gebruikt voor 12 cc's. De papieren vormpjes waren maar voor de helft gevuld. Ik heb hier al op het forum gelezen dat dit te weinig is en je het recept moet vermenigvuldigen met 1,5. Klopt dit?
Nu rezen m'n cc's met een zeer spitse punt. Ik heb er nadien een snijplank opgelegd, waardoor de punt wel wat afgestompt werd, maar de bobbel in het midden blijft erg 'spits'. Het deel dat mooi aansluit bij de papiertjes stopt ook al een halve cm onder de rand van de cups.
Ik vermoed dat dit deels komt door te weinig deeg.
Als ik volgende keer m'n cups vul met 3/4 is dan dit probleem van de baan, of moet ik dan ook nog de oven langzaam laten opwarmen voor een gelijkmatigere rijs?
- M'n laatste probleem: het bekleden. Door de spitse bobbel in het midden kon ik ze niet mooi bekleden. Dit heb ik proberen op te lossen door de bobbel af te snijden. Maar bij het bekleden bleef je de oneffenheden erdoor zien. (Deed het gewoon met jam).
Smeer je cc's best af met boterroom om zo de oneffenheden weg te werken (dus zoals bij de taart) of dient de boterroom enkel maar als dun laagje plakmiddel voor de fondant?
Ik vermoed dat al m'n problemen aan elkaar gerelateerd zijn, maar zou toch graag de mening willen van ervaren baksters
Wie weet raad?
Ik moet half oktober bevallen en zou graag in het kdv van de oudste trakteren met pareltjes van cupcakes.