1

Onderwerp: Dijkje?

Hallo allemaal! Ik ga deze week voor het eerst een taart maken voor de 1e verjaardag van mijn zoon (een voetbal taart, Nederland speelt! :-). Heb nog geen idee welke vulling ik zal nemen. Als ik zwitserseroom neem en een laagje lemoncurd of aardbeienjam, moet ik dan twee verschillende lagen maken of kan ik de room op de jam doen? Moet er om de laag met jam een dijkje van botercreme? Moet er een bc laag om de hele taart (ik bekleed de taart met marsepijn). En een laatste vraag, trekt de jam niet in de taart als ik de taart een paar dagen voor zijn verjaardag maak en invries? Heel veel vragen, maar ik ben dan ook een"absolute beginner"!

2

Re: Dijkje?

Allereerst welkom op dit forum, een heleboel vragen kun je terug vinden via de zoekfunctie maar zal alvast wat proberen te beantwoorden.

Je kunt natuurlijk per laag zowel de room doen en de jam, maar ook 1 laag room en 1 laag jam. Dit is dus heel persoonlijk.

Omdat je nog niet zo ervaren bent, is het misschien wel handig om een dijkje te spuiten en dan niet alleen bij de jam maar ook bij de room.

De gehele taart moet je afsmeren met bc, dit is als het ware een soort lijm om het marsepein vast te plakken. Tevens zorgt het ervoor dat er geen vloeistof met het marsepein in aanraking komt (dit om smelten te voorkomen). Op youtube zijn genoeg filmpjes te vinden hoe je de gehele taart kunt insmeren.

De jam zal wel een beetje in het biscuit trekken maar dat is toch juist lekker.

Hopelijk kun je hier iets mee en veel succes met je eerste taart!!

3

Ik doe altijd een dijkje omdat daardoor mijn taarten strakker en rechter zijn. Wanneer ik vlaaivulling of jam gebruik smeer ik eerst de biscuit in met een hele dunne laag bc (1:1). Bij bv slagroom of bbr doe ik dit niet.

4

Bedankt voor de snelle antwoorden! Nu maar aan de slag, ben erg benieuwd wat het wordt :-)