1

Onderwerp: crisco????

Wie gebruikt Crisco bij het uitrollen van marsepein?? Kan plantaardige olie ook, zoals zonnebloem olie?? En kan je marsepein 1:2 beter handelbaar maken door te mengen met 1:4 bijvoorbeeld??

Toen ik mijn marsepein ging kleden werd het aanrecht zooooo vet en de marsepein scheurde  :s  ( zie ook mijn andere topic over taartenstress) Als je de marsepein daarna laat rusten hersteld het zich dan weer ofzo... snap er niet van  :o

Alvast bedankt voor de reacties  :)

Leven is het meervoud van lef! (loesje)

2

Re: crisco????

1:2 kun je eigenlijk niet gebruiken om een taart mee te bekleden...
dus lekker zo opeten of figuurtjes ervan boetseren voor op je taart. (of gevulde koeken/speculaas ermee maken!
1:4 juist wel gebruiken om de taart mee te bekleden!

en ja, crisco gebruik ik ook. heel handig spul! als alternatief kun je een blok frituurvet kopen, dat is ook plantaardig, alleen iets harder.

geen zonnebloem olie gebruiken hoor, dat zit ten eerste een smaakje aan, en ten tweede moet je vet hebben wat 'hard' is, zoals chantal hierboven ook al beschrijft, een blok frituurvet kan ook.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

Hoi Tirza,

Haal je dan een stukje van het blok en maak je dat warm tussen je handen? Hoe kun je voorkomen dat er zoveel olie uit de marsepein 'lekt?", heb dat niet eerder zo erg gehad?

Thanx

Groetjes Tamara

Leven is het meervoud van lef! (loesje)

naja ik gebruik veelal crisco, een daar neem je zo een lik uit de pot met je vinger, maar voor frituurvet idd even verwarmen met je handen.

ik heb dat met die olie nog nooit gehad, ik gebruik altijd 1:3. ik denk echt dat het met de 1:2 te maken heeft, aangezien daar meer amandelen in zitten = meer olie van de amandelen.
Geen idee of je dat kunt mengen met 1:4, ik zou zeggen probeer het uit, dan is iig je 1:2 nog bruikbaar  :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Ik, als beginneling, gebruik een siliconen matje van de Xenos om de marsepein op uit te rollen en een gewone houten deegrol en poedersuiker.

Christine.

7

Uhm ik gebruik gewoon een laagje poedersuiker en dan elke keer een kwart je marsepein draaien naar 3 of 4 keer rollen  :thumb:
je voelt dan gelijk of die blijft plakken, zo ja beetje poedersuiker erbij.

En marsepein is van suiker dus dat scheelt ook weer in de rare smaakjes  :thumb:

to bake or not to bake --- that's the question!

8

Ik gebruik ook crisco, je hebt er weinig van nodig dus zo'n blik gaat een hele tijd mee. Ik smeer het ook op mijn deegroller.
Een vriendin van mij gebruikt frituurvet en dat gaat prima. Je neemt een stukje in je hand en gaat ermee over je aanrecht heen waardoor er een vettig laagje achterblijft.

9

Ik gebruik bij het uitrollen van de marsepein ook gewoon een blok frituurvet. Ik veeg er even mee over het deel van de tafel waarop ik ga uitrollen en dat gaat prima.

Groetjes Gerien

10

ik wist dit helemaal niet, ik heb tot nu toe alleen maar met poedersuiker gewerkt en op een plasitck tafel zeil, speciaal gekocht om mp uit te rollen  :)

is crisco een must voor mp of fondant???

grts mama van imaantje

11

Ik gebruik crisco en poedersuiker. Poedersuiker op het werkblad, dan schuift het goed, en crisco op de roller. Dit werkt bij mij het beste. Kan voor fondant en marsepein

groetjes,
Kobusje

12

imaantje schreef:

ik wist dit helemaal niet, ik heb tot nu toe alleen maar met poedersuiker gewerkt en op een plasitck tafel zeil, speciaal gekocht om mp uit te rollen  :)

is crisco een must voor mp of fondant???

grts mama van imaantje

Nee het is zeker geen must, althans niet voor het uitrollen van je marsepein of fondant.. Het is gewoon wat jij ofwel gewent bent ofwel prettig vindt.

Ik heb de eerste 9 a 10 maanden ook met crisco gewerkt,  maar ben daarna overgestapt naar poedersuiker.
IK vind het resultaat beter met poedersuiker omdat je de lap fondant/marsepein makkelijker kunt oppakken, en het is even oefenen maar het lukt prima zonder ook maar een veegje poedersuiker aan de goede kant van je bekleding te krijgen..

Crisco gebruik ik wel om vaak mijn handen in te smeren tijdens het boetseren en puzzelen, en om door fondant heen te mengen voor de sugargun.

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

13

hoi dames, handige tips,  ik heb net een gun aangeschaft, en toch ook crisco,

ik ga denk ik gewoon door met mn poedersuiekr actie, maar ga wel die crisco door de fondant voor de gun, maar hoeveel doe jij dan erin??

:Y  :)
liefs mama van imaantje