1

Onderwerp: Mix Funcakes mislukt

Na zoveel mooie taarten te zien dacht ik het zelf ook eens te proberen.  Begin deze week heb ik alles gekocht en vandaag wou ik mijn eerste taartje maken...

Nou, bij de biscuit loopt het dus al mis :( Ik heb de chocolade biscuit van funmix gekocht en doe het zoals het op het pakje staat. Ik gebruik wel een gewone mixer en geen keukenrobot maar ik veronderstel dat dit niet echt uit zou mogen maken? Ik gebruik dat bolvormetje ui de ikea en vet hem goed in met boter. Dan in een voorverwarmde hetelucht oven op 160 graden. De eerste keer 35 min. De tweede keer 45 min. De derde keer 45 min in een andere oven... eerst blijft hij mooi hoog maar na 15 min of zo zakt ie in met steeds hetzelfde resultaat: een soort geschifte chocolade pudding waarbij er beneden een dikke brok ligt en het vocht bovenaan drijft  :s

Na drie keer geef ik de moed op. Ik denk dat het niet aan de biscuit ligt maar ik zie niet wat ik fout doe. Ik heb nog eitjes voor 1 keer proberen dus ik dacht, ik hoor eerst hier even voor het weer mislukt. Zou het in een warmere oven moeten? Of niet voorverwarmd? Of langer laten insteken (pakje zegt 30-35 min en ik doe maar de helft van de ingredienten aangeduid op het pakje)?

Iemand enig idee? Alvast bedankt voor alle tips!

Belgische webshop taartdecoratie en bakkerij grondstoffen - www.prettysweets.be

Re: Mix Funcakes mislukt

Waarschijnlijk staat je oven te heet. De temperatuur die hij aangeeft klopt niet altijd, bij mij moet ie altijd wat warmer....

Ik zou het eens op 150 graden proberen ofzelfs 140 graden voor de eerste 20 minuten.

Ik hoop dat dit helpt!

Groetjes,
Suuz

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

welke maat van de ikea gebruik je? de 20 cm?
De helft van het beslag daarvoor gebruiken is wel erg weinig.

heb je wel 10 minuten gemixt?

als je kapsel al inzakt in de oven staat je oven te heet.

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4

tipsytaartje schreef:

welke maat van de ikea gebruik je? de 20 cm?
De helft van het beslag daarvoor gebruiken is wel erg weinig.

heb je wel 10 minuten gemixt?

als je kapsel al inzakt in de oven staat je oven te heet.

Ik gebruik idd de 20 cm. Ik dacht eerst 2/3 te gebruiken (heb ik de eerste keer ook gedaan) maar dan heb ik veel te veel. Met de helft van de ingredienten heb ik een vol kommetje... klop ik dan te hard of zo (dat het te veel omhoog komt)? Ik klop in totaal 10 minuten (8 min hoogste stand, 2 min laagste stand). Laatste keer heb ik zelfs 10 min hoogste stand en 2 min laagste stand geprobeerd maar dan had ik nog hetzelfde probleem.

5

Suikertaartjes-Suuz schreef:

Waarschijnlijk staat je oven te heet. De temperatuur die hij aangeeft klopt niet altijd, bij mij moet ie altijd wat warmer....

Ik zou het eens op 150 graden proberen ofzelfs 140 graden voor de eerste 20 minuten.

Ik hoop dat dit helpt!

Groetjes,
Suuz

Ok, ik dacht dat het idd misschien met de temperatuur te maken had... maar bij mij lijkt het of de "bloem" naar beneden zakt en het water naar boven komt. Staat de  oven dan wel te warm (zou net gedacht hebben niet warm genoeg dat het deeg de tijd heeft om te zakken).

Ga zo meteen nog een keertje proberen!

Het kan ook zijn dat je te lang klopt. Zodra het homogeen gemengd is, is het goed volgens mij!

https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

7

Te lang kloppen? Oei, dat zou natuurlijk ook kunnen... al klop ik de 8 min zoals aangegeven (en 2 min laagste stand). Het deeg komt wel heel erg omhoog en is dus erg luchtig maar ik dacht dat het zo hoorde? Een homogeen mengsel is het zodra je alles goed door elkaar hebt gemixt maar dat is wel al na een minuut of 2-3?

Nou ja, we hebben net nog een poging gedaan. Vorm staat net in de oven. Heb hem op traditionele gezet. Koud en op 140 graden. Zal de oven zo langzaam hoger zetten. Op hoop van zegen  :rolleyes:

8

Bij mij mislukken de Blanda's continu :nooo
Ben gestopt om het te proberen :/
Heb vanalles geprobeerd, maar ik bleef een ongare massa houden.
Las wel laatst dat je met een blanda bakken een nagel moet meebakken voor het geleiden van de warmte. Maar dat zou je even moeten uitzoeken, want daar heb ik geen ervaring mee.

9

Ai, dat beloofd  :D  Ik heb deze vorm genomen omdat de 26 vorm nogal groot is om zelf op te eten  :D

Als het nu niet lukt misschien beter de gewone vorm nemen dus...

Hij staat nu ongeveer 15 minuten in... hopelijk blijft ie nu hoog!

10

Weer in elkaar gezakt   :nooo  Straks al een volledig pak mix verspilt voor niets :(

Nu maar de gewone vorm proberen... maar eerst nog eieren vinden.

11

eilathan schreef:

Las wel laatst dat je met een blanda bakken een nagel moet meebakken voor het geleiden van de warmte.

Getverdemme, een nagel?  ;) Oh, je bedoeld zo'n bloemspijker!  :lol:

Zeg maarreh, is er niet iets mis met de mix? Kan toch een keer een verkeerde productie zijn? Ik zou het even melden bij de shop!

I'm not fat, I'm just short for my weight

12

http://i881.photobucket.com/albums/ac18/marishapauwels/IMG_2386.jpg

Het resultaat na 70 minuten oven  :nooo

13

EdithM schreef:

Zeg maarreh, is er niet iets mis met de mix? Kan toch een keer een verkeerde productie zijn? Ik zou het even melden bij de shop!

Nou, aangezien het mijn eerste keer is durf ik dat niet te zeggen... ik denk dat het eerder aan mij zal liggen. Zou ik het minder moeten mixen dan? Na een uur bakken is het vocht gedeeltelijk wel weg maar je zit in het midden van de taart nog steeds met zo'n nat stuk (en de rest van de taart trekt niet op biscuit)?

14

Ja, da's wel een beetje sneu.... :nooo

I'm not fat, I'm just short for my weight

15

Heb je een oventhermometer? Misschien eens kijken hoe warm je oven echt wordt, die van mij zegt namelijk op het display dat ie 200 graden is maar is dan volgens de thermometer maar 150 graden.
Bij mij werden ze in het begin helemaal niet gaar, nu weet ik dus dat de temperatuur veel hoger ingesteld moet worden en nu lukt het wel.

Say YES with joy. Say NO without fear.

16

Ach klungelaar dat ziet er heel zielig uit.
Even misschien een hele gekke vraag, je schrijft dat je een deel van het recept neemt, neem je ook een gelijk deel van de vloeistof ?
Het lijkt wel of je wel de mix gedeeld hebt maar niet de vloeistof.

Christine.

17

Jeej wat raar.... ik weet het ook niet...

18 Laatst bewerkt door Klungelaar (11-06-2010 19:59)

keukentje schreef:

Ach klungelaar dat ziet er heel zielig uit.
Even misschien een hele gekke vraag, je schrijft dat je een deel van het recept neemt, neem je ook een gelijk deel van de vloeistof ?
Het lijkt wel of je wel de mix gedeeld hebt maar niet de vloeistof.

Ja, daar twijfelde ik eerst ook aan, de eerste keer dat het mislukte... maar nadien heb ik er zeker op gelet dus dat was het probleem niet.

Misschien ligt het toch aan de mix zelf want ik heb nu zelf een witte biscuit gemaakt (eieren, suiker, vanillesuiker en zelfrijzende bloem). Ook op 175 gr in traditionele oven en deze is wel gelukt. Hij heeft eerst gerijsd en zakte toen een beetje terug in tot iets meer dan oorspronkelijke hoogte. Na 55 min was ie klaar en nu is ie aan het uitdrogen.

Moraal van het verhaal... toch een beetje werk extra doen en je deeg dus zelf maken :)

Goede nieuws is dus dat ik morgen kan beginnen met afsmeren en dan in de namiddag bekleden!

Edit: een oventermomether gaan we wel nog halen want ik ben niet zeker dat de oven nog wel correct warmt... en zo'n keukenrobot/mixer komt er ook zeker nog als dit avontuur een beetje goed eindigt.

19 Laatst bewerkt door Klungelaar (13-07-2010 18:40)

Ik haal dit topic even terug omhoog...

We zijn nu een maandje verder sinds dat ik de taartjesmicrobe te pakken heb... ondertussen hebben we een oventermomether aangeschaft en ook een kenwood keukenrobot.

Vandaag heb ik me eindelijk nog eens aan de blanda schaal met de funmix gewaagd (tot nu toe gebruikte ik de gewone ronde bakvormen van 15/25 en 35)... en ja hoor, nu lukt het wel!

Al bij het mengen van de mix bleek dat ik met de gewone handmixer te veel lucht in mijn deeg kreeg waardoor mijn taart halverwege inzakte. Met de Kenwood kreeg ik een veel mooier egaal mengsel dat 3/4e van de blanda kom vulde (en in de oven mooi rees tot de rand)! Ik heb zoals hierboven ook een bloemennagel in de kom gestoken voor het geleiden van de warmte.

Nu is ie mooi gebakken, helemaal gaar, niet ingevallen nadat ik hem uit de oven haalde... en staat ie nu mooi af te koelen om morgen te kunnen vullen/bekleden!

Wou hier toch nog even een update geven want je leest vaak verhalen over het mislukken van biscuit maar dan niet dat het nadien (na het volgen van een aantal tips) uiteindelijk toch wel lukt!

leuk om te lezen.
ben blij voor je dat t gelukt is.
geeft een goed gevoel he?:)

Ik zing mijn eigen wijsje!

Fijn dat het gelukt is, lang leve de kenwood :)

22

Wat leuk dat je nog even update! Super dat het nu gelukt is!

I will have poetry in my life. And adventure. And cake. Cake above all - William Shakespeare & me