1

Onderwerp: altijd loslatende cc papiertjes.....wie weet de oplossing?

ik moet tegenwoordig altijd bijna dubbele ladingen cc's bakken omdat de helft van de papiertjes loslaten.

Kan iemand mij vertellen waar dat door komt?

cc mix van de shop, 20 minuten op 180 graden (omdat ik jam meebak bak ik ze ietsje langer anders zijn ze niet gaar)
heb het met Dr. OEOEtker papiertjes en de witte van de shop allebei.

(niet dat de moeders bij de koffieochtend het vervelend vinden dat ze mijn mislukte cc's op moeten eten, ze offeren zich maar al te graag op.......maar het is zo zonde van de tijd en de ingredienten om alles dubbel te moeten bakken :lol: :lol:)

Alles goed???? nee 3 fout

2

Re: altijd loslatende cc papiertjes.....wie weet de oplossing?

Weet niet of je er iets aan hebt maar ik gebruik altijd de papiertjes van de de sligro en ze laten bijna nooit los. Als ze loslaten dan komt dat omdat het beslag te "vet" is.

Ik smelt de roomboter altijd van te voren in de magnetron en als het te vloeibaar is nemen de papiertjes veel vet op en laten ze los.

Ik heb gisteren 45 cc's gebakken en niet een heeft los gelaten. :)

Groetjes Anuska
Sweet cake, tasty bite

Anuska schreef:

Weet niet of je er iets aan hebt maar ik gebruik altijd de papiertjes van de de sligro en ze laten bijna nooit los. Als ze loslaten dan komt dat omdat het beslag te "vet" is.

ik gebruik ook de witte van de shop, die per 150 geloof ik. die laten nooit los. ik heb toevallig gisteren gebakken met roze van de taartenfee, die zijn een beetje doorzichtig, heel cool, maar goed, die laten ook niet los en gebruik ook soms met een rpintje van de shop en die laten ook niet los.
en ik gebruik ook funcakes mix...

wat ik lees op cakecentral forum (daar hebben ze er namelijk ook last van) dat het idd met de hoeveelheid vet te maken heeft
- of je ze wel of niet af laat koelen in de pan. aan te raden is om dat niet te doen.
- met chocolade cakejes laten ze blijkbaar ook vaak los
-

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

4 Laatst bewerkt door lune (10-06-2010 22:59)

ik doe ze gelijk uit de pan, en ik heb gewoon roomboter op kamertemperatuur

hoe kan ik mijn beslag minder vet maken dan? (wel met de mix, ben nogal gemakzuchtig :D)

ietsie minder boter erdoor? ik zou het met een klein beetje beslag proberen, zeg 100gram ofzo en dan ipv 50 gram boter, 40gram ofzo

groetjes Tirza     

maar dan nog is het trouwens vaag, want ik heb dat niet en ik doe hetzelfde als jij

groetjes Tirza     

7

mssn ligt et aan de verschillende sorten boter  :think: 
of je bakblik... jaaaaa je bakblik de is gewoon defect  :Y :+

8

Je moet maar heel even mixen Als alles door elkaar zit gelijk stoppen.Als je te lang mixt doet het iets met de boter of zoiets en dan laten de papiertjes los.

9

wat bij de 1 helpt, is juist bij een ander niet van toepassing... ik heb het ook wel eens, dat er een paar loslaten en dan is het niet eens anders van beslag... het is gewoon idioot, dat het dan wel en dan weer niet gebeurd.
Wel heb ik de vorige keren margarine gebruikt en kwam er pas kort geleden achter, dat je ze beter met roomboter kunt maken :rolleyes:

Groetjes, Dorothea.

10

Ik laat de cc's juist wel afkoelen in de pan. Had laatst wel met de  blauwe van de primaire kleuren van Wilton dat het losliet, maar met witte of andere niet.
Ik laat ook de boter zacht worden in de magnetron, gebruik funcakes of zeelandia mix en draai ook maar 4 min. op de laagste stand.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

11

heb gister de eerste keer cc gebakken
in de papiertjes van de xenos die hard gekleurde
op aanraden van boska in de pan laten afkoelen
niks aan de hand wel roomboter gebruikt

12

Wat ook een oorzaak kan zijn, dat de cc's te hard gerezen zijn, waardoor er lucht onder de cc's zit. Als dat afkoelt en dus krimpt, dan zakken de cc's naar beneden en laten dus los.

Bij de mix dus inderdaad niet te hard mixen (standje 1). Eventueel, als je een handmixer hebt, eerst de boter romig mixen en de rest er op de hand doorheen roeren.

Groetjes, Tante Fondante
www.tantefondante.tk

13

Ik gebruik de papiertje van Culpitt, laten niet los. (Die van de Sligro wel :( )

Ik gebruik altijd roomboter en meng de bloem met het bakpoeder er met de lepel erdoorheen. Ik laat ze wel afkoelen in de vorm.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

Ik heb ook altijd hetzelfde probleem (maar ik gebruik niet de mix van de hebshop)!

Ik las laatst, in een oud topic, dat iemand dit recept gebruikt:

250gr. Zelfrijzend Bakmeel
250 gr. Boter
250 gr. Eieren (ong. 4 grote eieren)
250 gr. Suiker
1 zakje vanille suiker
2 el melk

Eerst boter en suiker (ook vanille suiker) goed doormixen, dan 1 voor 1 de eieren erin, weer goed mixen, dan het bakmeel (gezeefd) erdoor + de melk en weer goed mixen. Cups ongeveer 2/3 vullen.

Op 185 graden 20-25 minuten (na 20 min. even een prikkertje erin).

Heb dit recept toen meteen uit geprobeerd (met dr. oetker witte papiertjes, die in de bakmixen zitten). En ze laten afkoelen in bakblik, en ze zaten vast (en ik vond ze lekker!  :+  :9 )

Heb ook een keer gelezen dat het uitmaakt hoelang je de eieren mixt.. Dus je moet alles niet al te lang doormixen (en niet te hoog!).

Hoop dat je hier iets aan hebt!

15

Volgens mij ligt het aan de papiertjes die je gebruikt. Ik heb dat probleem namelijk ook heel lang gehad. Toen ben ik van die zilverachtige gaan gebruiken en er geen last meer van gehad. Helaas zijn die nu dus wel niet meer te verkrijgen  :grr: Ik heb er nog een aantal, maar moet dus een nieuw merk gaan zoeken. Als iemand goede weet hoor ik het graag  :D

Veel liefs Rafaëla

waarmee vul je de papiertjes?
Ik heb zelf de ervaring dat ik regelmatig loslatende papiertjes heb, als ik met een ijslepel vul.
Als ik met een spuitzak vul, heb ik nergens last van.

Groetjes Karin     OPHEFFINGSUITVERKOOP!! 50% korting op alles in de webshop: www.taartenprinses.nl

17

$%***())##@@**
Moet nodig zeggen dat ik er bijna nooit last van heb  :grr:  :grr:  :grr:
Net 2x gebakken met witte Wilton papiertjes...... ben echt bloedlink nu..... loslaten dus........ en die cc's moeten af!!!!!
Echt vreemd, zelfde mix en zelfde boter als vorige week en toen had ik er geen last van. Is nu wel een nieuw pakje papiertjes. HELP, ik kom in tijdnood en dan zit ik ook nog dit bericht te schrijven  :rolleyes:

Verdwalen in zoetigheid

18

Ik laat de cc de laatste tijd gewoon in me hand vallen. Heb de siliconen vorm allemaal losgeknipt en zo gaan ze bij mij niet meer los. Of ik moet net het papiertje verkeerd raken.

Groetjes Jo www.taartwizard.nl
Leer van andermans wudden, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te wudden.

19

Eeeuuhhhh.... papiertjes die loslaten..... is dat niet (uiteindelijk, dan weliswaar) sowieso de bedoeling?  :o

Ik ben nog een cc-leek, niks gebakken..... durf bijna niet meer nou.....  O-)

Een goede voorbereiding is het halve werk, dus lees ik eerst héél veel hier!  :lol:

20

Weer een lading gebakken en nu met Culpit   :grr:  :grr:  :grr:
Zou het aan het weer liggen??????

Verdwalen in zoetigheid

21

Ik gebruik de papiertjes van Blokker en de HEMA. Deze zijn bij mij nog nooit losgelaten, welk recept ik ook gebruik. Soms zitten ze te vast.
@annick: de papiertjes mogen niet tijdens of na het bakken loslaten. Dat de cc er dus niet los in ligt.

22

nou helaas DE oplossing zit er niet bij

Heb vanochtend nog een lading gebakken met 20 gr minder boter erin, dus ipv 150 gr. 130 gr..........en prachtig plakkende papiertjes

ik ga dus voorlopig minder boter erin doen dan het recept

maar het verhaal van te snel rijzen kan ik ook wel in komen, ze leken idd wel gekrompen te zijn.

maar hoe zorg ik ervoor dat ze minder snel rijzen?

23

lagere temperatuur en iets langer bakken

24

lune schreef:

nou helaas DE oplossing zit er niet bij

Heb vanochtend nog een lading gebakken met 20 gr minder boter erin, dus ipv 150 gr. 130 gr..........en prachtig plakkende papiertjes

ik ga dus voorlopig minder boter erin doen dan het recept

maar het verhaal van te snel rijzen kan ik ook wel in komen, ze leken idd wel gekrompen te zijn.

maar hoe zorg ik ervoor dat ze minder snel rijzen?

Dat met minder boter ga ik ook maar eens proberen. Ik moest 20 cc's maken. Uiteindelijk 72 cc's gebakken en daarvan waren er zegge en schrijve 10 goed  :s
en een paar met een klein stukje loslatend papier. Die heb ik dan toch maar gebruikt. Iets groter marsepein rondje er op, zo kon ik het redelijk verdoezelen. Kwam er achter dat ik er nog een paar in de vriezer had, dus die ook nog gebruikt.
Al met al meer dan een halve dag bezig met 20 cc's. Lekker heel mijn planning in 't honderd  :(

Verdwalen in zoetigheid

25

ik gebruik gewoon geen papiertjes meer. Net als je nl. denkt de oplossing te hebben gevonden ... blijkt 't dat dus weer niet te zijn. En tja, dan heb je dus net geen extra voorraadje gebakken. Nou, dat was ik dus spuugzat. Dussss ... gebruik ik voor opdrachten alleen nog maar de aluminium pasteibakjes van de sligro. Echt ... dat scheelt heul veul frustratie.

Jac's taartjes ...... naar wens gemaakt voor elke gelegenheid!
www.jacstaartjes.nl