1 Laatst bewerkt door suusje2308 (09-06-2010 14:02)

Onderwerp: hoge luchtvochtigheid in huis, slechte fondantkwaliteit??

Hallo,

Ben bezig met een opdracht. Mijn zoooveelste, dus geen beginner in die zin, máár nu is mijn fondant zoooooooooooooo plakkerig, het glimt er van. Al met bekleden van de basislaag heb ik het wel 5 x over moeten doen omdat het bleef scheuren bij het oppakken. Tig keer in koelkast gelegd, van alles eraan gedaan, en uiteindelijk zat het er zonder scheuren op, maar nu...Hij is gaan glimmen, alsof hij zo mooi glimmend is gemaakt als een taart van de Cakeboss, en het lastige is, dat als ik maar ergens "leun" tegenaankom, ik gelijk deuken/vingerafdrukken etc. in de taart krijg. Niet normaal meer, en ik ken dit ook écht niet!! Ook het puzzelen wil dus niet, want ik kan geen mm meer schuiven nadat ik het erop heb gelegd. HELLUUUPPPPP, hoe komt dit toch?? Zou het te maken hebben met het benauwde weer??!!! En de hoge luchtvochtigheid in huis???

Wat een drama zeg, zo is er écht geen bal aan om een taart te maken!!

Wie kan er wat zinnigs van zeggen??

groetjes Susan

taartelijke groetjes ;-) Suus

Re: hoge luchtvochtigheid in huis, slechte fondantkwaliteit??

suusje2308 schreef:

Zou het te maken hebben met het benauwde weer??!!! En de hoge luchtvochtigheid in huis???

ja  :Y  vervelend he!! ik heb hier wel een vochtvreter in huis, hopen dat het helpt :/

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

3

Wij hebben een soort van mobiele airco, (voor onze gehandicapte dochter op haar slaapkamer voorheen) ik denk dat ik die in de kamer zet, die zuigt ook vocht af, maar ik ben allang blij dat het niet aan mij ligt....Maar wat werkt dit akelig zeg...... :nooo

groetjes en jij ook succes!!

4

Ik heb er helaas ook onwijs veel last van :( ......voor taarten maken is dit niet echt optimaal weer.

5

Heb ook de mobiele airco al op ontvochtigen gezet. Moet zo gaan uitrollen  :s

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

Zelfde probleem hier..baal er ook flink van  :nooo

7

nou, écht, écht een ramp!!! Maar hij is af, maar vraag eerlijk gezegd niet hoe.....Bloed, zweet (werkte ook weer averechts,  :D ) en tranen.......Durf hem bijna niet te posten, het lijkt wel een hele beginnerstaart (niet lullig bedoelt trouwens, maar meer om aan te geven hoe of wat....)

gr. Suus

8

:( Hier nog eentje die de Fondant, vandaag, vervloekt heeft!

9

Het is vandaag de allerkleverigste dag van het jaar!!!!!!

Tot taarts, Yvonne
Mijn lijfspreuk: "ik blink in niks uit, maar ik kan een heleboel een beetje!"

10

Hier nog één! Plakken, glimmen. Niet lekker werken. En morgen moet ik nog een stapeltaartje :nooo
En dan hebben ze wel errug warm weer voorspeld. Werkt ook vast niet zo handig. :s

11

Uh-oh.... heb zojuist m'n bruidstaarten afgesmeerd en wil die zo gaan bekleden.... dat wordt lachen (not)  :s

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

12

suusje2308 schreef:

Durf hem bijna niet te posten, het lijkt wel een hele beginnerstaart (niet lullig bedoelt trouwens, maar meer om aan te geven hoe of wat....)

gr. Suus

het voelt niet lullig hoor, wel plakkerig ;)  iedereen is toch beginner geweest, en als je op een hoger niveau bent en het lukt niet dan kun je je toch weer een beginner voelen (of de taart erzo uitzien).

Ik als hele erge beginner heb ook last van 'slechte' fondant. het plakt en scheurt, ik word er echt gek van.
mijn taart ziet eruit als een slechte beginner :lol:
ik moet hem nog posten maar ik moet er nog parels op plakken voor morgen. ik hoop dat ie niet te erg is :s

ik vind het fijn dat er heel veel zijn met een hoger niveau, ik blijf kwijlen bij jullie taarten en leer er heel veel van.
:thumb:

Groetjes, Franka

13

suusje2308 schreef:

Hallo,

Hij is gaan glimmen, alsof hij zo mooi glimmend is gemaakt als een taart van de Cakeboss, en het lastige is, dat als ik maar ergens "leun" tegenaankom, ik gelijk deuken/vingerafdrukken etc. in de taart krijg. Niet normaal meer, en ik ken dit ook écht niet!! Ook het puzzelen wil dus niet, want ik kan geen mm meer schuiven nadat ik het erop heb gelegd. HELLUUUPPPPP, hoe komt dit toch?? Zou het te maken hebben met het benauwde weer??!!! En de hoge luchtvochtigheid in huis???

Wat een drama zeg, zo is er écht geen bal aan om een taart te maken!!

Wie kan er wat zinnigs van zeggen??

groetjes Susan

Dit is precies waar ik gisteren ook last van had!!

Ds het lag toch niet aan mij:D Daar wordt ik blij van hahaha!

blèèèèèg ik heb er ook last van.
Alles plakt en smelt onder mijn handen. Ik was een taartje aan het maken die morgen opgehaald zou worden (taartje is voor zondag)maar ik ben halverwege gestopt, heb het in de koelkast terug gezet, een smsje gestuurd dat ze niet hoefde te komen morgen en dat ik het van het weekend wel zou brengen. Hopelijk is het vrijdag of zaterdag iets minder vochtig en kan ik het dan beter afmaken. Dit is echt niet leuk  :nooo  Zelfs de marsepein in mijn bak is vochtig en de kleurtjes zitten nog wel apart in een plastic zakje verpakt in een afgesloten bak. Hopelijk wordt het snel beter :s

15

Het enige wat nog een beetje kan helpen is je fondant mengen met marsepein (behalve natuurlijk de vochtvreters, aircos ed  :)  )
Maar mijn gedroogde bloemetjes drogen ook niet, hoeveel tylose ik er ook door doe. Ach, het is wel goed voor de plantjes  O-)

groeten Annemieke
Cake It

16

ik had het ook, Ik had (alweken geleden) een mooi tiara gemaakt, deze was mooi geworden en mooi opgedroogd, hij stond in de kast tepronken.... helaas ik deed het deurtje open en  hij is helemaal in elkaar gestord :s

17

Hier ook nog steeds hetzelfde. Zo lang het in de koelkast staat, is et geen probleem, maar oh wee, je haalt het er even uit!!
En helaas moet dit nu eenmaal, anders wordt het ook niks  :s Hopen op minder vochtig weer dus.

En trouwens niet alleen mijn fondant heeft er last van ;-) Ikzelf ook. ;-)

18

Pfieuw, ik heb mijn bruidstaart net in 1 stuk kunnen afleveren. Wel extra glimmend, dat dan weer wel...  :lol:
Heb wel een paar benauwde uurtjes achter de rug, en dan niet alleen door de temperatuur buiten!

Groetjes Wendy
Morgen maar weer eens géén SAS-dag...

19

Mijn taart staat nu in de koelkast 'bij te komen'van net geen 5 minuten decoreren. Eigenlijk moet je ze bij dit weer juist uit de koelkast houden met een ventilator erop, maar ja, dan moet de vulling het wel toestaan :)  :) . De strik die de klant wou hebben is door dit klamme weer veranderd in roosjes, de strik stortte gewoon in :nooo  :nooo  :nooo

Nog erger, de klant wou lelies, nou dus ik lelies gemaakt van flowerpaste. Heel mooi geworden, werd ik vanmorgen wakker, zag ik vier druipende lelies (die twee dagen geleden nog mooi en droog waren). Conclusie geen lelies en snel roosjes gemaakt van marsepein :)  :)  :)  :)

AAAAAAAAAAAAhhhhhh, dit haalt alle lol weg!!!!!!!!!