1

Onderwerp: mislukte eerste taartje

Hallo  :)

Nou, ik heb mijn eerste taartje gemaakt. Alleen wat een verschrikking  :(  Ik denk dat er iets is mis gegaan . . .

Ik heb het biscuit gemaakt van mix webshop. Dit ging prima en was mooi gelukt. Toen de lagen gesneden en vulling erin ( laagje aarbeien jam en aardbeienmousse ), met een dijkje. Dijkje gemaakt van de mix webshop, dit ging ook prima. Daarna netjes laagje afsmeren, marsepein uitrollen en over de taart. Nu was het al een ramp on dit mooi strak eroverheen te krijgen. Ik denk dat ik de marsepein lap groter had moeten maken, zodat deze beter eroverheen te draperen was . . . Nu had ik namelijk vouwen aan de zijkant van mijn taartje . . . Deze leuk gemaakt met kant en klare bloempjes van de webshop. Nu wist ik niet of ik dit taartje in de koelkast mocht bewaren, dus voor de zekerheid wel gedaan. Daarna nog een taartje gemaakt, want ik geef het niet op  ;)  Dit taartje hetzelfde gedaan en niet in de koelkast gezet. Het taartje wat niet in de koelkast heeft gestaan was redelijk netjes gebleven, maar daar was op de plaats van de lagen vulling het marsepein zacht geworden oftewel je kon echt zien dat daar vulling zat. Zou het dijkje te dicht op de marsepein hebben gezeten en toch vulling de marsepein aangetast hebben. Zou het door de warmte hebben gekomen, want het was zweten in de keuken. Het taartje uit de koelkast was allemaal bubbeltjes gaan vertonen. Ik dacht lucht, maar het hielp niet door er een gaatje in te prikken. Heb ik de biscuit niet genoeg af laten koelen en zou het van binnenuit kunnen smelten?

Ik ga vandaag weer een poging doen! Hebben jullie nog tips voor mij? Deze zijn van harte welkom! Ik zou graag net zulke mooie taarten willen maken, net als de foto's op deze site  :) 

Al met al, de taarten smaakten heerlijk  :Y

Met vriendelijke Groet, Linda.

PS, Hoop dat dit bericht in het goede topic staat . . .

Re: mislukte eerste taartje

Hoi,

Mijn tips aan jou:
Taarten met een melkproductenvulling kun je beter in de koelkast bewaren. Taarten zonder deze vulling, maar bijv. met jam en botercreme met smaakje en vers fruit kun je buiten de koelkast bewaren. Je taart moet je dan niet in de buurt van een warmtebron zetten, maar bijv. in de keukenkast of op het aanrecht op een droge koele plek.
Verder houd ik altijd een maat aan bij een taart van bijv. 20 cm doorsnede voor je marsepein. Als je dan zorgt dat jouw deegroller met handvaten erbij gerekend in je marsepein past rondom, dan heb je een goede maat voor je marsepein. Deze goed los maken met suikerbakkerspoeder en ook steeds met je pannekoekspatel, dan zou het goed moeten gaan. Verder kun je je handen gebruiken om de taart glad te strijken. Wat ook handig is, is om op de bovenste taartlaag een laagje jam te doen of botercreme, dan weet je zeker dat je marsepein goed plakt op je taart en krijg je niet die rare bobbels of luchtgaatjes.
Als je toch luchtgaatjes krijgt, kun je deze voorzichtig open prikken met een coctailprikker, maar dan moet je ze wel goed glad strijken met bijv. een smoother.
Voor de rest is het oefenen, oefenen, oefenen. Als je het volhoudt zul je zien dat het steeds leuker wordt en verslavend! En we zijn allemaal eens begonnen met een taartje.
Succes met je volgende taart en geef de moed niet op hoor. Alle begin is moeilijk.

3

Had je botercreme-mix ook gebruikt om mee af te smeren?

4 Laatst bewerkt door LindaArts (09-06-2010 10:13)

Nou, mijn nieuwe biscuit staat in de oven! Ik ga vol goede moed weer verder met het volgende taartje, want het is inderdaad nu al verslavend  ;)

Ik heb het dijkje gemaakt met banketbakkers room van de webshop en daarmee heb ik ook afgesmeerd . . . Zal daar de fout in zitten?!

Met jam afsmeren lijkt me ook erg lekker! Deze eerst glad maken d.m.v. pureren?

Ik ga nu maar de compacte botercreme van de site maken om af te smeren. Ik heb alleen niet voldoende poedersuiker, kan ik dit mixen met vanille-suiker?

Kun je ook afsmeren met slagroom of is dit alleen goed voor de laagjes?

Ik heb geen suikerbakkerspoeder, maar gebruik poedersuiker bij het behandelen van de marsepein . . .

Bedankt voor de geweldige informatie en ik hoor het graag als jullie nog meer tips hebben! Ik ga verder oefenen  :D

Banketbakkersroom is te nat, daar gaat idd je bekleding van smelten.

De taarten die ik gemaakt heb heb ik afgesmeerd met botercreme (helft poedersuiker, helft boter en dan lang mixen, minimaal 10 minuten)

Daar spuit je dan ook het dijkje mee, dat zorgt dat de natte vulling niet bij je bekleding komt.

Groetjes Karine

6

Afsmeren met slagroom en alle andere dingen waar water in zit............is een groot risico ivm het smelten van je marsepein!

Suikerbakkerspoeder en poedersuiker zijn in principe hetzelfde, alleen is de suikerbakkerspoeder veel fijner van structuur.

Met jam afsmeren is de tip om de grote stukken fruit eruit te zeven, anders krijg je het nooit glad.........

Andere vragen heb ik even zo snel geen antwoord op.  :s

7

Prachtig het is gelukt  :D 

Het taartje is nog steeds mooi egaal, dus afsmeren met botercreme  ;)

Nu nog een vraagje . . .
Ik rol mijn marsepein uit met de deegroller en wat poedersuiker, zodat het niet blijft kleven . . . Dit brengt helaas een doffe laag op het marsepein . . . Hoe kan ik dit weer mooi krijgen?

8

Uitrollen op een tafelzeil............of alleen poedersuiker op de onderkant gebruiken, dus niet op het stuk dat je later ziet.......

9

Idd geen poedersuiker gebruiken. Of alleen onder de lap marsepein. Ik smeer ook alleen af met botercreme 1:1. Om de grootte van de lap marsepein te bepalen tel ik de doorsnee (bv 20 cm) , en 2x de hoogte (2x bv8 cm). Dit is dus 20+16=36 + wat extra voor de zekerheid.