1

Onderwerp: Spoed: smeltend fondant

Gisteren biscuit gemaakt, vanmorgen gevuld met citroenbotercreme + laagje Bostogne kruimels en een laag abrikozenjam. Boterdijkjes gespoten en afgesmeerd met 1:1 botercreme (zelfgemaakt met gezeefde poedersuiker). Eind van de ochtend in een taartdoos in de koelkast weggezet. Vanavond haal ik hem uit de koelkast om hem te decoreren: alles nat!! Nog geprobeerd, maar dat had ik beter niet kunnen doen; helemaal lelijk en niet meer glad. Ik baal enorm. Maar nu de vraag: wat doe ik fout? Ik zeg er bij: ik heb voor het eerst RegalIce fondant gebruikt in plaats van Bakels en ook voor het eerst in een taartdoos weggezet. Normaal gesproken zet ik hem wel eens een dagje 'niet afgedekt' weg of in mijn ronde Tupperware taartdoos. Nooit problemen gehad.

Wie o wie kan dit verklaren? Ik moet er niet aan denken dat me dit nog een keer overkomt.

Graag jullie reacties. Alvast bedankt!

Groetjes
Pia
(nu inmiddels 3 maanden het taartvirus; dus nog niet heel veel ervaring, maar wel een hoop leuke taartjes :D)

2

Re: Spoed: smeltend fondant

Dat-ie nat is als-ie uit de koelkast komt is op zich niet zo gek, je moet hem wel even de tijd geven om op te drogen.

Als je het over een 'taartdoos'hebt, bedoel je dan eentje van plastic of zo'n zwanehals-doos? Want in een plastic doos kan het condens niet weg...

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3

bedankt voor je reactie. Hij is nu 4 uur buiten de koelkast en is nog steeds 'nat'. Ik heb een taartdoos (even snel) van de Hema vandaan gehaald: deze is van karton. Ik lees ook op het forum dat bij de vulling die ik heb gebruikt hij eigenlijk helemaal niet in de koelkast hoeft: klopt dat? de meningen lopen wat uiteen. Vandaar dat ik zelf een (1e) berichtje heb geplaatst. Denk je dat er nog wat valt te redden?

4

Die vulling hoeft inderdaad niet in de koelkast; wel gek dat je taart nog zo lang nat blijft, zeker in een kartonnen doos zou dat niet moeten  :think: En RegalIce is op zich ook geen rolfondant dat plakkerig of nat blijft...

Kortom, ik snap het ook niet  :s

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Wat voor soort boter heb je gebruikt voor de botercrème?

bij de lidl roomboter

ben vriendin van Pia en ze staat hier naast me! vandaar ff andere naam