Re: mmf is te zacht en blijft scheuren

Ik gebruik geen kleedjes of matjes, nooit gedaan ook wegens serieus geldgebrek :) En nu zou het ook niet meer kunnen, want ik gebruik serieus veel poedersuiker om het uit te rollen. Alleen aan de onderkant hoor, de bovenkant zo min mogelijk.
Inderdaad je handen goed koud wassen tussendoor werkt fantastisch, en gewoon zo nu en dan even laten rusten in folie, kun je zelf ook weer een menselijke temperatuur aannemen :)

En plakkerige handen echt even licht bestuiven met maizena.
Als gaat uitrollen, er steeds voor zorgen dat je de lap fondant blijft draaien. Lukt dat niet, meer poedersuiker. Als ik klaar ben met rollen pak ik hem op over m'n twee onderarmen, dan over de taart, 1 arm los, gladstrijken en andere arm los. Maar dat is persoonlijk, dat werkt voor iedereen anders.

Beetje wazig verhaal als ik het zo teruglees, ik hoop dat je er iets van snapt :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

27

Serieus 10 min kneden??? WOW

dan heb ik nu idd iets fouts gedaan. Op de bovenkant scheurt het zelfs!! Nooit gehad!! Dacht dat er iets mis in met de fondant maar moet dus nog langer kneden?!!

Dan maar een nieuwe taart maken

Als je lang gekneed hebt en denkt "nu zal het wel goed zijn" nog even een paar minuutjes doorgaan :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

29

Dames rollen jullie het ook niet iets te dun uit?

Ik rol het uit tot iets van 3 mm. Als ik dunner uitrol gaat het ook scheuren :/

En je moet de lap ook niet te groot maken. Hoe meer er aan de zijkant over blijft, hoe moeilijker het bekleden is :grr:
Ik zelf meet de taart altijd met mijn deegroller (heb ik zo geleerd en viond ik nog steeds super  :Y ), maar je kunt het ook meten met een centimeter of rolmaatje. 2x de zijkant en 1x de bovenkant. Als je lap groot genoeg is stoppen en er overheen gooien.
De zwaartekracht trekt het MMF naar beneden en dan scheurt het ook sneller.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

30

Dit is voor mij een reden om een pesthekel aan mmf te hebben  :+
Ik vind het van zichzelf al véél te zacht (zeker die van T&D) en zeker als het wat warm is én je te lang kneed (ja, te lang kneden kan ook) dan is het net bubblelicious (zachte snotversie dan) in mijn handen.
Ik zweer bij 1:3 marsepein of Bakels :)

Groetjes Melanie

31

Dat van dat doorsichtig zeiltje vind ik een super idee!!
Geen gedoe meer met uitrekkend fondant. Gewoon hup op znkop en er overheen:D
Ik ga binnenkort even kijken bij de blokker :Y  :lol:

32

Ottolien schreef:

Dames rollen jullie het ook niet iets te dun uit?

Ik rol het uit tot iets van 3 mm. Als ik dunner uitrol gaat het ook scheuren :/

En je moet de lap ook niet te groot maken. Hoe meer er aan de zijkant over blijft, hoe moeilijker het bekleden is :grr:
Ik zelf meet de taart altijd met mijn deegroller (heb ik zo geleerd en viond ik nog steeds super  :Y ), maar je kunt het ook meten met een centimeter of rolmaatje. 2x de zijkant en 1x de bovenkant. Als je lap groot genoeg is stoppen en er overheen gooien.
De zwaartekracht trekt het MMF naar beneden en dan scheurt het ook sneller.

goeie tips!!! ik ga er eens op letten hoe dun ik rol. het zou namelijk zo maar kunnen dat het te dun is. :s

thnx :thumb: .

Groetjes, Franka

33

weet je waar ik altijd op rol.
op inpak folie, daarlaat ik het ook op leggen en draai het zo om op de taart :Y

succes

34

Laatst had ik 25 cm doorsnee nodig en zonder het in de gaten te hebben tot 35 cm uitgerold. Toen ik het over de taart legde begonnen de randen al een klein beetje te scheuren, dus idd te dun en te groot is niet handig.

Have a Nice day!

35

Ik heb deze week dik 20 minuten gekneed. Ik had het uitgerold maar scheurde met uitrollen. En daarna ging het goed, maar met op de taart leggen begon het weer een beetje te scheuren!
Moet ik na het uitrollen anders de fondant even liggen laten of zou dat niet helpen?