1

Onderwerp: strik mislukt!!! :((((

O, ik baal als een stekker! Ben al een week bezig om een strik te maken, en de taart zoals in de eerste mjamtaart staat, ik was al heel trots, ik zei al; deze taart kan ik nooit overtreffen, maar deze strik word het dus niet! :s  :mad: Op de 1 of andere manier krijg ik alle lussen er niet tussen, en wat er wel tussen zit blijft niet plakken! En ik was zo trots op mijn spiraaltjes, liggen ook al een week te drogen, maar die breken al af als ik er naar wijs! Het bestaat nu dus nog steeds uit losse delen, en hij ligt de hele dag al zo! Ben er  nijdig van, morgen bedoelt voor mijn ouders, die zijn 45 jaar getrouwd, en nu krijgen ze zo'n misbaksel, terwijl ik de hele week al roep dat hij zo gewedlig word! Kijk, als hij zo ligt valt het nog mee;

http://i50.tinypic.com/2zi076q.jpg

Iemand nog tips wat ik dan wel kan doen voor ik morgenochtend die taart ga afmaken??? Want ik heb nooit genoeg bloemetjes voor ook de bovenkant van de taart denk ik zo. Ik snap er niks van, want de rest van mijn strikken zijn altijd mooi, en nu doe ik er zo'n mooi randje langs de lussen en nu word het niks!  :(  :grr:

groetjes,

Carola

2

Re: strik mislukt!!! :((((

Oei, dat is moeilijk zo van een afstand. Dingen die me te binnen schieten zijn
- de lussen zijn nu wat breder, zet de strik iets ruimer op
- bouw de strik bovenop de taart op, dan hoef je hem niet te verplaatsen
- (veel) icing om de lussen op zijn plek te houden en dat wegwerken met de kriebeldingetjes en wat kleine bloemetjes tussen de lussen

Maar wel balen hoor, als je er al heel de week zo mee bezig bent en zo enthousiast bent. Dan voel je je inderdaad :X

Maar het komt vast goed en morgen staat er gewoon een taart die je ouders geweldig vinden :Y :thumb: Veel succes en sterkte!

If life gives you lemons, make lemonade

3 Laatst bewerkt door yakefrank (02-06-2010 20:48)

Heb je de hoekjes van je lussen eraf gesneden zodat ze mooi in elkaar passen?

Plakken doe je met zeer stevige (rode) royal icing.

Zie tartacadabra.com !

Het gaat je echt lukken!!!

Succes!

Jacqueline

4 Laatst bewerkt door Carola (02-06-2010 20:49)

Dank je wel Cecie. Dat laatste had ik ook al bedacht, om er nu maar af te blijven en morgen op de taart verder te kijken. Ik heb ook nog bloemetjes liggen voor op de lussen, maar de lust (leuke woorspeling in dit geval!  :/ ) is me vanavond vergaan! M orgen zal ik wel zien wat ik er verder mee doe.

Ja, ik had de hoekjes ook afgeknipt, die icing ga ik eens bekijken op die site, maar van die site heb ik ook de strik gemaakt, maar misschien heb ik daar wat over het hoofd gezien, bedankt allebei voor de tips!

groetjes,

Carola

5 Laatst bewerkt door Carin (02-06-2010 21:30)

Wat ik altijd doe met een strik (en ik hoop dat ik het met woorden kan uitleggen :s):
- plak de onderste rij lussen op een rondje marsepein in de kleur van je taart, gewoon plakken met eetbare lijm, plak ze alleen met het puntje op het rondje, dus in het midden blijft het rondje leeg
- leg een bolletje marsepein in de kleur van je strik in het midden van je rondje, dus op het lege deel en op de puntjes van je lussen en duw het plat, lijm het wel vast met eetbare lijm
- plak hierop de 2e laag lussen, plakken met eetbare lijm, en deze laag plak je iets minder aan de rand van je "nieuwe rondje", dus iets meer naar binnen zeg maar
- dan doe je weer hetzelfde met een bolletje zoals hierboven
- en dan steek je de laatste 2 lussen zonder lijm rechtop daarin

Je hebt geen icing nodig op deze manier, en je strik zit toch echt heel stevig in elkaar.
Leg je 1e rondje wel op bakpapier, of natuurlijk direct op de taart.

Het lijkt bij mij als ik net een strik begin te bouwen, ook altijd een drama, maar het komt altijd gewoon goed. Zie bijvoorbeeld deze, die heb ik zo gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OEYGSTFR.jpg
(sorry maan dat ik jouw taart ff misbruik :+)
Wat dan bij mij bij deze strik waardeloos mislukt is, zijn de kleuren van de rondjes :s. Als je goed kijkt zie je dat ik het 2e rondje (dus die "in" de strik zit) in de verkeerde kleur heb gemaakt (namelijk paars ipv wit).

Succes! Het komt vast nog goed met jouw strik, zeker als je 'm op de taart direct opbouwt!

PS en de kringeltjes, daar heb ik geen tips voor, want die gebruik ik nooit.

Groetjes, Carin
If at night you cannot sleep, count your blessings instead of sheep

6

de kringeltjes, daar heb ik nog wel een tip voor: niet te lang laten drogen! juist als je ze heel lang laat drogen dan kun je er niets meer mee (spreekt uit ervaring!)

een uurtje drogen is lang genoeg, zo staat het ook bij de carnavalstaart uit de mjam...

succes!!! het komt vast goed  :Y

7

Haha, nou, die kringeltjes kan ik dan morgen mischien nog overnieuw doen. Die liggen ook al drie dagen! Carin, ik vind het heel mooi uitgelegd, ik ga het proberen morgen, dank je wel! Maar het gekke is dat ze altijd goed gingen, en nu ineens niet! :mad:  Ik zag alleen die donkere marspein omdat je het zei hoor, uit mezelf dacht ik alleen maar; wat een mooie strik en wat een verschil met dat )*&%#$ wat nu op het aanrecht ligt!  O-)
Het rare is dat ik hem alle keren uit de Mjam! heb gemaakt, maar nu lijkt het net of het rondje te klein is voor het aantal lussen.....Ik doe mijn best morgen en dan zal ik hem plaatsen, ALS ik hem nog toonbaar kan maken! Allemaal reuze bedankt voor de hulp en de positieve woorden!  :Y

8

Het is nu meer een topic voor tips en trucs, en dus hoort ie in "Decoreren".... Daar gaat hij nu heen :)

Eigen taart is goud waard! ;)
Klik HIER voor mijn linksite allesovertaart.nl met how to's en HIER voor links van medebaksters!

9

Oeps, sorry Jozien, was niet de bedoeling! :o

Carola