1

Onderwerp: Een taart 7 keer opnieuw moeten bekleden vanwege scheuren.. HELP

Ik had het bijna opgegeven..  :( Heb vandaag een taart 7! keer opnieuw moeten bekleden en telkens kwamen er scheurtjes in de fondant, in de zijkant en in de rand.

Na nieuw kneden (met een beetje crisco), uitrollen (met poedersuiker erop en eronder..) op de plastic mat van Wilton en armen en handen onder de lap om het over de taart te leggen, ontstonden meteen scheuren en kon ik het er weer vanaf halen. Daarna opnieuw kneden, uitrollen enzovoorts.. Tot ik de bovenkant en rand scheurvrij kon houden, maar met toch behoorlijke scheurtjes in de zijkant..

Ik gebruik de witte mmf (alleen al vanwege de smaak) van FunCakes, ca. 600gr om uit te rollen, voor een taart van 20x7,5cm. Mijn eerste twee taarten heb ik ook hiermee bekleed en toen had ik nergens last van.. Toen heb ik wel ontzettend veel poedersuiker gebruikt en zagen ze er wat dof uit. Ik heb ze, m.b.v. een kwast, met wat water ingesmeerd en toen kwam de glans terug.
De dofheid zou ik toch, nadat de taart bekleed is, kunnen behelpen door hem dan lichtjes in te smeren met crisco?

Komt het misschien doordat de fondant te vettig was vanwege de crisco? Naderhand werd de fondant erg droog toen ik steeds meer poedersuiker erbij deed om het makkelijker uit te kunnen rollen en ontstonden er al scheuren tijdens het kneden en uitrollen.
Scheurt de fondant sneller als hij te dun is of als hij te dik is?

Zag het vandaag echt even niet meer zitten, heb pas voor 1 juli weer een taartbestelling, maar ik zie er nu al tegen op.. :(

Hebben jullie misschien tips? Baalde ontzettend vandaag en weet echt niet waar het aan gelegen heeft.. Heb ook zoveel geprobeerd (ook met hulp van andere berichten hier op het forum), maar niets hielp..

groetjes,
Nadine

2 Laatst bewerkt door moosten (29-05-2010 23:06)

Re: Een taart 7 keer opnieuw moeten bekleden vanwege scheuren.. HELP

Hay nadine,

ik gebruik altijd fondant van pettenice(bakels)
en vind dat super spul.

wanneer je poeder suiker gebruikt komen er inderdaad heel snel scheuren in en droog ie snel uit.

daarom doe ik er nooit crisco door maar rol hem daar juist op uit.

sinds dien heb ik nergens geen last meer van!!

plus dat het niet dof word maar er juist een mooi glans laagje overkomt!!! dan heb je dat gemieter met die kwast en water ook niet meer!!!!

hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes

Liefs marielle

3

moosten schreef:

Hay nadine,

en vind dat super spul.

wanneer je poeder suiker gebruikt komen er inderdaad heel snel scheuren in en droog ie snel uit.

groetjes

Maar ik vind de FC mmf zo lekker.. :( Heb in het begin de gewone fondant gekocht maar die vond ik vies, daarna de vanille en toen ik deze proefde, was ik verkocht en mijn "klanten" ook.. Ik ga het in ieder geval volgende keer uitrollen op crisco en met niets anders.. Dank je en ik ben benieuwd!

4

MeNadine schreef:
moosten schreef:

Hay nadine,

en vind dat super spul.

groetjes

Maar ik vind de FC mmf zo lekker.. :( Heb in het begin de gewone fondant gekocht maar die vond ik vies, daarna de vanille en toen ik deze proefde, was ik verkocht en mijn "klanten" ook.. Ik ga het in ieder geval volgende keer uitrollen op crisco en met niets anders.. Dank je en ik ben benieuwd!

En wanneer je het mengt met marsepein????

dan blijft tie ook wat steviger!!!

plus dat ze smaak dan ook beter word!! tenminste dat vind ik smaken verschillen natuurlijk haha

Liefs marielle

5

moosten schreef:
MeNadine schreef:
moosten schreef:

Hay nadine,

en vind dat super spul.

groetjes

plus dat ze smaak dan ook beter word!! tenminste dat vind ik smaken verschillen natuurlijk haha

Ja, zou graag marsepein willen gebruiken, maar niet iedereen lust dit.. zou het natuurlijk kunnen vragen van te voren..

6

wat is crisco???

ik heb namelijk gister ook een taart bekleed met vanille fondant en het begon aan alle kanten te scheuren.
echt niet mooi!!!

ik vond het echt heeeeel erg frusterend want dit was mijn eerste taart na de eerste workshop.

gewoon zacht gekneed, kleurstof erdoor, weer kneden en rollen maar... het scheurde bijna gelijk en van die kleine scheurtjes.
echt niet mooi.

hoe komt dit toch? te warm?

Groetjes, Franka

7

ik gebruik ook MMF geen enkel scheurtje... Ik gebruik alleen geen poedersuiker maar crisco.

8

Fibi schreef:

wat is crisco???

ik heb namelijk gister ook een taart bekleed met vanille fondant en het begon aan alle kanten te scheuren.
echt niet mooi!!!

ik vond het echt heeeeel erg frusterend want dit was mijn eerste taart na de eerste workshop.

gewoon zacht gekneed, kleurstof erdoor, weer kneden en rollen maar... het scheurde bijna gelijk en van die kleine scheurtjes.
echt niet mooi.

Crisco is een soort vet.. Je kan ook die blokken(die op boter lijken) frituurvet halen.

9

Fibi schreef:

wat is crisco???

echt niet mooi!!!

echt niet mooi.

ik kleur mij fondant altijd de dag van te voren.
dan heeft t nog een nacht om op te stijven.
want doordat je t kneed word je fondant soepeler door de warmte van je handen daar kan t ook aan liggen.

tot nu toe gaat t goed en doe t al een jaar zp.

suc6!!!

Liefs marielle

10 Laatst bewerkt door moosten (30-05-2010 22:45)

MeNadine schreef:
moosten schreef:
MeNadine schreef:

Ja, zou graag marsepein willen gebruiken, maar niet iedereen lust dit.. zou het natuurlijk kunnen vragen van te voren..

wanneer je een klein beetje 1:3 marsepein gebruikt veranderd eigenlijk alleen de structuur en proef je het verschil bijna niet.

ik doe altijd wanneer ik 600gram nodig heb 200gram marsepein en de rest fondant van bakels!!  en heb nooit scheurtjes of wat dan ook

suc6

Liefs marielle

11

ik ben gelijk ff crisco gaan intikken op de webshop en.... super. thnx voor de info.

en het is ook een idee om de fondant een dag van te voren al te maken. zal ik onthouden.

thnx voor de info

Groetjes, Franka

12

De fondant van funcakes gaat wel heel erg snel scheuren heb ik ook al gemerkt. Of het nou zelf gekleurd was of gewoon wit( heb allebei al gebruikt), dat maakte bij mij niet uit.
De smaak is fantastisch, het uitrollen gaat supermakkelijk, maar het scheurt werkelijk aan alle mogelijke kanten. Ik heb er de laatste paar taarten ook erg veel last van gehad.
Jammer, want ik vond de smaak echt super en de prijs ook. Toch maar terug naar Ballina dus.

13 Laatst bewerkt door chocotoetje (31-05-2010 10:45)

ik rol mijn lap uit met een pvc buis...
wanneer ik dan tevreden ben over de dikte van de lap, rol ik hem om de buis en rol hem dan weer af boven de taart, zo hoef je dus niet met handen/ armen onder de lap, en... bij mij scheurt hij ook niet :)
ow ja, ik heb tot nu toe alleen marsepein gebruikt.

there is a thin woman inside me, trying to get out,  i usualy shut her up with chocolate!

14

Nog een tip om het makkelijker te maken. Rol met de pvc buis fondant of marsepein uit op een dun stukje tafelzeil. Doorzichtig plastic is dit wat je bij de blokker of bouwmarkt kunt kopen op zo'n rol. Koop een halve meter en knip het in stukken.
Je tilt als je het uitgerold hebt zo het zeitlje op en het valt er niet af. Dubbelvouwen met het plastic tegenelkaar en dan zorgen dat je hem netjes op de taart legt. Je 'pelt' het zeil eraf en voila! Zonder scheuren....
Je hoeft geen crisco of poedersuiker te gebruiken.

Succes!

Greetz Keet

15

keet schreef:

Nog een tip om het makkelijker te maken. Rol met de pvc buis fondant of marsepein uit op een dun stukje tafelzeil. Doorzichtig plastic is dit wat je bij de blokker of bouwmarkt kunt kopen op zo'n rol. Koop een halve meter en knip het in stukken.
Je tilt als je het uitgerold hebt zo het zeitlje op en het valt er niet af. Dubbelvouwen met het plastic tegenelkaar en dan zorgen dat je hem netjes op de taart legt. Je 'pelt' het zeil eraf en voila! Zonder scheuren....

Succes!

Dat ga ik deze week proberen, lijkt me een heel goed plan het zo te doen! Dus voor ze zekerheid; de fondant op het zeil uitrollen, dan met de fondantzijde op en om de taart leggen en dan het zeil er af "pellen"?

16

Die tip van het zeil werkt bij mij niet bij de Funcakes fondant.
Ik gebruik de onderlegger van Ikea hiervoor, en keer m dan inderdaad om op de taart, maar de fondant scheurt dus bij mij pas op de taart, niet tijdens het erop leggen. Hij is gewoon superzacht die fondant.  :/

17

kimsalabim schreef:

Die tip van het zeil werkt bij mij niet bij de Funcakes fondant.
Ik gebruik de onderlegger van Ikea hiervoor, en keer m dan inderdaad om op de taart, maar de fondant scheurt dus bij mij pas op de taart, niet tijdens het erop leggen. Hij is gewoon superzacht die fondant.  :/

Ik had dat vandaag ook, met de fondant van Regalice. Exact hetzelfde! Eerst geprobeerd van het zeil te pakken.
Uiteindelijk inderdaag gewoon mijn mat op de taarten gelegd, maar het scheurde toch.
Ik hou niet zo van krachttermen, maar vandaag vlogen ze royaal door de keuken. ;)

Groetjes Karine

18

Heb de tip met het tafelzeil gisteren uitgeprobeerd, ging op zich goed en de fondany lag er in één keer goed op, maar toch zijn er weer kleine scheurtjes ontstaan.. Heb net de fondant van Ballina besteld, de vanille-variant. Als ik het goed begrepen heb, scheurt deze dus niet? En de prijs is hetzelfde.

19

De FC scheurt gewoon heel snel.
Ballina scheurt niet. En smaakt bijna hetzelfde als de FC Vanille.
Enige verschil is dus de zachtheid. De FC is direct al zacht in de verpakking, in tegenstelling tot de Ballina.  Dat is 1 harde brok als je de emmer opent, maar kneedt redelijk snel soepel door.

En wat ik al dacht bij de FC is dus inderdaad zo:met dit ***&T^&%^%^&-weer is ballina/bakels al moeilijk verwerken, maar de Funcakes heb ik vanmiddag zo de kliko ingemikt.  :x

20

En dan gewoon op de mat uitrollen met poedersuiker eronder om te kunnen schuiven, dan met twee armen eronder op de taart leggen?

21

juist niet zacht kneden!
als je het kleurt, een dag van tevoren kleuren.
dan goed verpakken en wegleggen.
pas als je het nodig hebt uit het zakje halen, misschien 3 x kneden en dan niet meer aankomen met je handen.
door je warme handen wordt het alleen maar zachter en dus moeilijker om mee te werken.
maar je hebt gelijk hoor.. heeeerlijk! terwijl ik niet van gewone fondant hou!

22

MeNadine schreef:
keet schreef:

Succes!

Dat ga ik deze week proberen, lijkt me een heel goed plan het zo te doen! Dus voor ze zekerheid; de fondant op het zeil uitrollen, dan met de fondantzijde op en om de taart leggen en dan het zeil er af "pellen"?

Heb het bij de afgelopen taarten geprobeerd, maar dan krijg ik de zijkanten niet mooi strak en met de smoother ook niet want het plakt te zeer.. Heb bij de laatste taart Ballina gebruikt en had nauwelijks scheurtjes, maar de zijkanten waren nog steeds niet mooi strak..

23

Ohh, ik had net ook een berichtje geplaatst over het scheuren van mijn marsepein.Ben gisteren 3 uur bezig geweest met bekleden.Mijn marsepein bleef scheuren.Was voorgekleurde paarse marsepein.Heb de moed maar opgegeven.Ik weet niet waar het aan ligt: misschien te veel crisco of misschien mijn spotjes onder de keukenkastjes (dat mijn marsepein te warm werd).Wordt er gek van en ik had mijn taart al afgesmeerd met botercreme en daardoor zat de marsepein ook helemaal onder.

24

is je mmf niet te droog??? ik heb nu mijn oude met de nieuwe gemengd en nu gaat het goed. ook bij mij scheurde hij erg! gewoon te droog

25

Nee, hij was absoluut niet te droog..