Onderwerp: Een taart 7 keer opnieuw moeten bekleden vanwege scheuren.. HELP
Ik had het bijna opgegeven.. Heb vandaag een taart 7! keer opnieuw moeten bekleden en telkens kwamen er scheurtjes in de fondant, in de zijkant en in de rand.
Na nieuw kneden (met een beetje crisco), uitrollen (met poedersuiker erop en eronder..) op de plastic mat van Wilton en armen en handen onder de lap om het over de taart te leggen, ontstonden meteen scheuren en kon ik het er weer vanaf halen. Daarna opnieuw kneden, uitrollen enzovoorts.. Tot ik de bovenkant en rand scheurvrij kon houden, maar met toch behoorlijke scheurtjes in de zijkant..
Ik gebruik de witte mmf (alleen al vanwege de smaak) van FunCakes, ca. 600gr om uit te rollen, voor een taart van 20x7,5cm. Mijn eerste twee taarten heb ik ook hiermee bekleed en toen had ik nergens last van.. Toen heb ik wel ontzettend veel poedersuiker gebruikt en zagen ze er wat dof uit. Ik heb ze, m.b.v. een kwast, met wat water ingesmeerd en toen kwam de glans terug.
De dofheid zou ik toch, nadat de taart bekleed is, kunnen behelpen door hem dan lichtjes in te smeren met crisco?
Komt het misschien doordat de fondant te vettig was vanwege de crisco? Naderhand werd de fondant erg droog toen ik steeds meer poedersuiker erbij deed om het makkelijker uit te kunnen rollen en ontstonden er al scheuren tijdens het kneden en uitrollen.
Scheurt de fondant sneller als hij te dun is of als hij te dik is?
Zag het vandaag echt even niet meer zitten, heb pas voor 1 juli weer een taartbestelling, maar ik zie er nu al tegen op..
Hebben jullie misschien tips? Baalde ontzettend vandaag en weet echt niet waar het aan gelegen heeft.. Heb ook zoveel geprobeerd (ook met hulp van andere berichten hier op het forum), maar niets hielp..
groetjes,
Nadine