1

Onderwerp: Cakeboss Sponge Probleem!

Goedemorgen

wij bakken ook voor onze hobby en hebben het cakeboss recept geprobeerd,

we weten niet wat we verkeerd doen maar het eerste half uur rijst hij zoals het moet en daarna zakt het midden in, de oven is dan nog niet open geweest ,

We bakken op normale ovenstand boven en onder op 160 graden, we hebben het opbouwend geprobeerd van 150 tot 180, geprobeerd op 180 en geprobeerd op 160 hetelucht, dit alles voor 60 minuten totdat deze gaar was,ook zijn bij alle temperaturen alle combinaties gebruikt:
eieren op kamertemperatuur, 10 min in heet water,
we gebruiken patent bloem en extra fijne suiker dat geeft een geweldig resultaat bij biscuit
maar we merken wel dat normale bloem beter werkt voor een sponge,
roomboter en melk verwarmt tot boter net gesmolten is, anders toevoegen van melk en boter ( eerst eieren daarna suiker, melk/boter daarna bloem,  en we weten het gewoon niet meer,

cake is heerlijk zakt alleen in en het hoogste punt is 4 cm terwijl wij al reviews lezen dat hij 6 cm kan worden,

we hopen dat iemand dit ziet als een leuke puzzel.
hoeveel we er al geprobeerd hebben voordat we het vroegen op het forum? 21 stuks en er net een 2de hypotheek voor afgesloten.  :Y

groetjes Mar en Ben

2

Re: Cakeboss Sponge Probleem!

Bak jij alle beslag gelijk in een blik???
Want daar gaat deze recept heel vaak fout.  In de recept staat dat je de cake in 2 blikken moet bakken. 
Zo doe ik et en mij taarten worden makkelijk 8cm hoog (op elkaar) in een 20cm blik. 
Oh en ik bak op een temp.. gewoon 165-170 de hele bak tijd.

3

we gebruiken de helft van het beschreven beslag omdat dit inderdaad voor 2 bakblikken bedoeld is dit doen we om het onder controle te krijgen en daarna kunnen we het volle recept maken en gaan stapelen,

we volgen het recept eieren 5 min kloppen, daarna suiker toevoegen en 5min doorgaan, daarna meel doorspatelen/door roeren, daarna boter en melk , die zakte helemaal in en kern was 1 cm dik buitenkant 4 cm,

toen we de volgorde meel en melk omgedraaid hadden ging het al beter kern is nu nog 3 cm dik en buitenkant 4 maar dan gaat er nog steeds iets fout de kern krijgt last van een inzinker en blijft niet stabiel.

en bedankt voor je reactie !!  :lol:

4

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=98555

Lees dit topic ook even

Vanaf nu geef ik ook Boetseerworkshops!
Kijk voor meer informatie op de site van Taart en Decoratie!!

5

Dankjewel NATACHA !!

6

Canadesje schreef:

Want daar gaat deze recept heel vaak fout.  In de recept staat dat je de cake in 2 blikken moet bakken. 
Zo doe ik et en mij taarten worden makkelijk 8cm hoog (op elkaar) in een 20cm blik. 

O dus dan doe ik het goed. Bij mij werd hij de helft van het recept in een bakblik. Het tweede moet ik nog bakken (o nee 3e (de eerste
hebben mijn dochters opgegeten zonder iets)
dus je moet 2 lagen van de 4 cm op elkaar zetten.
ik heb gister ook een biscuit gebakken die echt super gerezen was,
8 cm en dan ziet de helft van de sponge cake er wel zielig uit er naast

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9

7 Laatst bewerkt door sypeyu (11-06-2010 23:27)

sypeyu schreef:
Canadesje schreef:

O dus dan doe ik het goed.  Bij mij werd hij de helft van het recept in een bakblik. Het tweede moet ik nog bakken (o nee 3e (de eerste
hebben mijn dochters opgegeten zonder iets)
dus je moet 2 lagen van de 4 cm op elkaar zetten.
ik heb gister ook een biscuit gebakken die echt super gerezen was,
8 cm en dan ziet de helft van de sponge cake er wel zielig uit er naast

ik doe het helemaal niet goed.  O-)   De taart was veel te donker dus te laat uit de oven gekomen. Zelfs niet meer goed voor cakeballetjes  :Y .Gelukkig was de andere helft wel gelukt.
Ik had ook al d suikerbakkerspoeder in de keuken rond vliegen. De zak knapte van onder.

Een taart moet voor mij  eetbaar blijven. Anders kan ik beter gaan kleien :9