1 Laatst bewerkt door petrawb (29-05-2010 17:06)

Onderwerp: [FEEDBACK] uuhm, Blond Amsterdam?? eerste taart op bestelling

Gister heb ik taart nummer 7 gemaakt..... mijn eerste taart op bestelling.... ik had bijna de vrije hand. zolang er veel bloemen op zaten en 1 laag met fruit, was de rest prima... ze wou graag roosjes, maar die werden helemaal niet mooi. (toch nog meer oefenen dus :s ) die heb ik er dus ook niet op gedaan...

ik had maandag een tiara gemaakt, maar deze werd niet hard... tja, marsepein :grr: ik was te laat om nog fondant te bestellen...
ik had ook mini kroontjes gemaakt (die ronde met punten) maar ook deze vielen tegen vond ik. niet mooi rond en ik kreeg de punten niet even groot dus de kroontjes hadden allemaal net ff een andere omvang...

toen ik de marsepein voor om het kapsel wilde kleuren, was deze helemaal droog en korrelig geworden... (misschien toch niet goed genoeg bewaard???????) na een heleboel crisco en bijna een uur kneden, had ik geen tijd meer en heb ik hem er toch maar overheen gelegd. helaas wel 2 vingers die erdoorhee kwamen, en aan de zijkant scheurde een paar stukken....

als iemand nog een tip heeft hoe ik de stukjes van het puzzelplaatje wat mooier tegenelkaar aan kan krijgen... hoor ik het graag.... ik vind zelf het plaatje redelijk gelukt, maar ben erg teleursteld dat de rest van mijn visie niet gelukt is....
oh ja, ik had ook tappits gekocht voor deze taart, maar de letters kwamen er niet uit.... toen heb ik ze maar handmatig uitgesneden :/

gelukkig was de jarige job er helemaal gelukkig mee en vond iedereen hem heerlijk... hij was meteen op (hij was voor een vriendin als bday kado) :9  :thumb:

maar goed, einde van mijn lange verhaal.. hier zijn de foto's.. bedankt voor het kijken en eventueel de tips... zoals jullie kunnen zien op foto 4, zat de marsepein alles behalve strak om de taart heen.... :o  :s

http://i381.photobucket.com/albums/oo259/PetraWB/taartjes/2010-05-2813.jpghttp://i381.photobucket.com/albums/oo259/PetraWB/taartjes/2010-05-2814.jpghttp://i381.photobucket.com/albums/oo259/PetraWB/taartjes/2010-05-2815.jpghttp://i381.photobucket.com/albums/oo259/PetraWB/taartjes/2010-05-2812.jpg

2

Re: [FEEDBACK] uuhm, Blond Amsterdam?? eerste taart op bestelling

Het zat je nogal tegen zo te lezen, maar ja, alle begin is moeilijk  ;) . Je hebt er toch nog een mooie taart van gemaakt  :thumb:
tip voor de tappits: De marsepein (ik gebruik altijd mmf) zo dun mogelijk uitrollen en dan wat crisco erop smeren. Daarna de tappit erop doen en heel goed aandrukken. Soms blijven ze dan uitgesneden en wel op het matje liggen, maar zo niet, dan kun je met de tappit hard op bijvoorbeeld de rand van je aanrecht slaan, en de letter zo opvangen. Dan laat ik ze altijd nog even uitharden voor ik ze op de taart doe.

Succes met de volgende taart dus maar.

3

bedankt voor de tip.. ik had het wel geprobeerd met poedersuiker, maar niet aan de crisco gedacht....ik had zelf mmf gemaakt, maar die was uiteindelijk toch knoerd hard geworden... misschien toch te lang gewacht (5wk) met gebruiken.

Hij is wel erg mooi geworden ondanks dat hij niet helemaal strak is :Y

Veel liefs Esther mv Nick en Sanne.

leuke kleuren heb je gebruikt
wat ik zelf doe met de letters is een stukje huishoudfoli in je tappit dan je marsepein er in ff in de criezer en je trekt ze er zo uit door aan de foli te trekken [zachtjes]

als je iets uitsteekt dan ff je vindger lands de rand wrijven en je ziet de raffeltjes niet meer
maar vind wel dat je goed gestappeld heb voor je eerste

6

dianaatstyle schreef:

leuke kleuren heb je gebruikt
wat ik zelf doe met de letters is een stukje huishoudfoli in je tappit dan je marsepein er in ff in de criezer en je trekt ze er zo uit door aan de foli te trekken [zachtjes]

past dat er dan in?? de tappits zijn vaak nog geen mm breedt......

dianaatstyle schreef:

als je iets uitsteekt dan ff je vinger lands de rand wrijven en je ziet de raffeltjes niet meer
maar vind wel dat je goed gestappeld heb voor je eerste

:o ik had zo'n haast dat ik het niet bij alle gedaan heb :o  :shh:  ik zou 30 min eerder komen met de taart en was uiteindelijk 1 uur te laat........een beetje suf van haar omdat te vragen aangezien ze pas 3,5 uur later (na het avondeten) de taart als toetje serveerde...

7

Voor een zevende taart  :thumb:

Dan mijn tips:
inderdaad de marsepein zit er niet strak omheen. Ik doe altijd mijn taarten na het vullen en afsmeren eventjes een halfuurtje in de koelkast. Dan een paletmes in zeer heet water en het mes nog een keer langs de taart halen. Dan is alles superglad en gaat het marsepein er mooier omheen.

Bloemen worden minder massief als je de blaadjes een beetje bewerkt. Bijvoorbeeld eventjes licht je baltooltje er in drukken. Een bloemenhart doet ook veel.

Ik vind de uitgesneden letters erg groot voor op de taart, maar wel duidelijk leesbaar en waarschijnlijk door het handmatige uitsnijden. Je hebt al tips gehad hoe je dit anders kunt doen.

Groetjes en veel bakplezier,
Lucy

8

hele leuke kleurencombi heb je gebruikt!
Om de stukjes van je puzzel beter te laten aansluiten, wrijf ik vaak het achterste stukje (bijvoorbeeld het haar) een beetje uit, zodat ik het bovenste stukje (bijvoorbeld het gezicht) er'op' kan leggen, dan krijg je geen kiertjes, en gelijk een klein beetje diepte. Hopelijkkun je daat wat mee, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel....  :think:
Maar ik vind puzzelen zelf nog steeds moeilijk hoor!

Ik vind trouwens dat je de naam supernetjes hebt uitgesneden!

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

9

Als je mmf. hard is kan je het even een paar seconden in de magnetron doen , dan is het zo weer zacht. Verder vind ik het een leuke taart.

10 Laatst bewerkt door petrawb (29-05-2010 18:38)

misty1 schreef:

Als je mmf. hard is kan je het even een paar seconden in de magnetron doen , dan is het zo weer zacht. Verder vind ik het een leuke taart.

dat had ik gedaan waardoor de binnenkant weer veel te zacht was geworden en het buitenste was nogsteeds knoerd hard....  :s

11

even doorkneden en het komt weer goed