1

Onderwerp: Bakvraag..

Ik heb iedere keer dat mijn beslag in de oven "instort". Ik heb een combimagnetron/oven en kan maar niet de juiste temperatuur en tijd vinden. Het kost me iedere keer een hoop beslag waarna ik nog een vriendin met een gewone oven moet vragen mijn taartbodem te bakken.

Zojuist weer geprobeerd, vierkante vorm, 25 cm, hoeveelheden mix, eieren en water afgewogen. 8 minuten op max stand van mixer geklopt, daarna 2 minuten uitkloppen en dan ziet het beslag er gewoon goed uit dus daar zal het niet aan liggen. Maar dan gaat hij in de oven, dan wordt eerst het midden heel hoog en de zijkanten blijven laag, ik doe de oven niet voor het einde van de baktijd open en toch krijg ik hem met geen mogelijkheid goed.
Heb al 160 graden gewone stand geprobeert en vandaag 160 graden hete lucht, weer niet gelukt.

Wie heeft voor mij de ultieme tip?

Jolanda

2

Re: Bakvraag..

Wat je misschien eens kan proberen is zo'n overthermometer kopen (paar euro bij Blokker) en checken hoe heet je oven nu werkelijk wordt. Het lijkt alsof je oven te heet is.
Wat ook kan helpen is je bakblik verhogen met bakpapier. Dan hebben de zijkanten ook steun en rijst niet alleen het midden de pan uit.

3

Een bol op het midden kan idd komen doordat je oven te heet is. Dan is de zijkant al gaar en rijst het midden nog door. Als het daarna weer inzakt is je baktijd te kort geweest. Wat je kan doen is een natte handdoek (neem een oude, want hij wordt een beetje bruin) om je vorm leggen of bake-even strips (te koop in de hebshop) Hierdoor verdeelt de warmte gelijkmatiger en rijst je kapsel dus ook gelijkmatiger. Als het einde van de baktijd nadert hou ik 'm in de gaten en zodra het begint te krimpen haal ik 'm er uit. Dan is ie nl zeker gaar.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Iedere oven is anders, maar ik gebruik ook m'n combi-magnetron, op hetelucht stand 150 graden. En ik denk ook dat als je taart inzakt, hij gewoon nog langer in de oven moet. Mijn vierkante 20x20, met 6 eieren, gaat denk ik al gauw zo'n 70 minuten in de oven, op 150 graden.

'I love it when a cake comes together'

5

Misschien kun je proberen om oplopend te bakken, dit bevalt mij prima.
10min.-125 gr. 10min.-145gr. en de laatste min op 165-175 graden. de tijd is dan afhankelijk van de grootte van de bakvorm. Ik gebruik wel een losse oventhermometer om de temperatuur te controleren.
Succes.

6

Ik begin ook de eerste 12 minuten op 130 graden, dan een half uur op 160 graden, ik kom niet eens aan de 180 graden! En hij rijst erg mooi hier.

Ik heb het ook weleens geprobeerd om de oven niet voor te verwarmen, ging ook goed, dan bouwt hij de temp zelf op.

Groetjes, Linda