1

Onderwerp: Royal Icing bloemen smelten bij spuiten

Hallo allemaal,

ik probeer al een aantal dagen met royal icing bloemen te spuiten. En zodra ze gespoten zijn dan zakken ze als het ware in. Ze lijken wel direkt te smelten...
Ik heb het wiltonrecept gebruikt: 500 gram suikerbakkerspoeder, 3 eetlepels eiwitpoeder, en 5 eetlepels water.

Heb het 7 minuten laten draaien op medium snelheid. het glansde mooi en het had stevige pieken.

Met de mix van de shop was hetzelfde verhaal.
Beide ook in de koelkast gehad en erna nog eens geprobeert, en nog steeds smelten....

Hoe kan dat nou???

Een ander een plezier doen is het leukste van taarten maken.

2

Re: Royal Icing bloemen smelten bij spuiten

hoi hoi,

Ik denk dat je te lang mixed. Je slaat de eiwit cellen kapot.Dan loop de vocht er uit en wordt het als water. Dat kan je met extra poedersuiker niet oplossen. Wordt te stevig is niet luchtig meer.
Als je het goed wil doen moet je echt een nieuwe mix maken.

En hou rekening met je handen als ze warm zijn afkoelen met kou water. Icing wordt slapper in de spuitzak door de warmte van je handen.

Als je het uit de koelkast  eerst op temp laten komen, dan opnieuw opkloppen. Met even bedoel ik minder dan een halve minuut. Dan moet het goed zijn.
Gebruik geen koud water maar iets warm (lauw/kamertemp) voor je mix.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

3

Hoi Jessy,
toevallig heb ik gisteren ook zitten miepen met Royal Icing, precies hetzelfde probleem..
Wou roosjes spuiten, maar idd, zodra ik het op de bloemnagel spoot zakte het in..
Ik heb op youtube wel zitten kijken, daar doen veel het ook met botercreme.
Maar hoe het komt dat het inzakt, geen idee. Hoop dat er nog iemand is die ons kan helpen antwoord te geven?

Fear can hold you prisoner, Faith can set you free.

4

Zorg ervoor dat je mixt in een goed vetvrije kom. Door slechts weinig vet kan het al gebeuren dat je icing zacht wordt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5

Ik had trouw alle aanwijzingen van wilton gevolgt. Stond toch echt in (even kijken voor de zekerheid :D ) ja, echt! 7 tot 10 minuten mixen!
Wat raar!

Eh, vetvrij??? dan nog een keer proberen!

Die botercreme bloemen dat heb ik wel geleerd op de wilton cursus. Dat lukte me echt niet zonder aanwijzingen. En de botercreme moet wel heel koud zijn. Tussentijds kan je die in de koelkast leggen.

Was nu dus aan het kijken of ik de vervolgcursus wel nodig heb (het is een mega eind rijden namelijk voor mij! met rij-angst :rolleyes: )
De techniek lukt me redelijk. Maar nu de uitvoering met de juiste RI!!!

Marianne: kan het ook zijn dat er in de spuitzak vet zit en dat het zodra het in aanraking komt met de icing dan de boel doet inzakken. Dus niet in de mengbak en ook niet de mixer, maar alleen door de spuitzak (deze krijg ik namelijk niet zo vetvrij in de vaatwasser!)

6

Jessy v W schreef:

Marianne: kan het ook zijn dat er in de spuitzak vet zit en dat het zodra het in aanraking komt met de icing dan de boel doet inzakken. Dus niet in de mengbak en ook niet de mixer, maar alleen door de spuitzak (deze krijg ik namelijk niet zo vetvrij in de vaatwasser!)

Ja dat kan zeker, je kunt beter aparte spuitzakken voor Botercrème en Royal Icing gebruiken. Of je gebruikt wegwerpspuitzakken, weet je zeker dat ze vetvrij zijn ;)

7

Nou, moe! Gloednieuwe spuitzak gepakt, nieuwe coupler en een nieuwe spuitmond (iets kleiner) allemaal nieuw en dus hoogstwaarschijnlijk vetvrij.

Ik had de RI in een bakje in de koelkast gezet. Als ik het eruit schep met een lepeltje dan is het goed stevig. Blijft ook mooi een kuiltje in staan als ik het eruit schep. En dat op een schoteltje gesmeerd met een lepeltje. Redelijk stevig... Smelt wel een beetje. Maar met de nieuwe spuitzak: hetzelfde smeltende resultaat.
Het staat een tel en dan begint het te glanzen alsof het smelt aan de lucht. Het is hier binnen 20 graden. Is dat te warm? (aaaarrrgh :s )

8

Deco art, Hoe lang klop jij de RI dan?
Ik gebruikte eiwitpoeder, maakt dat dan geen verschil? (mag aannemen dat daar geen water meer in de cellen zit!)

Wil wel graag weten welk recept jij voor RI hebt. Misschien dat ik die dan ook even uittest!

9

Niet weer terug in de koelkast zetten en misschien toch je kom goed ontvetten met citroensap of azijn?

10

En de omgevingstemperatuur?
Het bakje stond nu eventjes op het aanrecht en was de bovenlaag toch ook een beetje aan "smelt" onderhevig...

En wat Deco art schrijft dan? Ik had eiwitpoeder gebruikt.

11

Ik weet niet, ik gebruik nooit koelkastkoude icing. Wel is warmere icing eerder zacht, maar dan laat ik het liever even op kamertemperatuur staan dan dat ik het in de koelkast zet.

Of je het te lang mixt denk ik niet, zeker niet als je met eiwitpoeder werkt. Ik mix 8 à 10 minuten op de laagste snelheid, altijd met eiwitpoeder trouwens (500 gram suikerbakkerspoeder, 10 gram eiwit poeder, 60 ml water).

12

Ik vroeg me af of je Wilton merinque powder had gebruik :think:
Want ik gebruik altijd de Wilton merinque powder en mijn gespoten rozen lukken altijd maar in de recept van Wilton zeggen ze ook dat voor rozen spuiten moet je 1 lepel water minder toevoegen dus 4 inplaats van 5 en dat tussen de 7 a 10 minuten mixen met en prof mixer maar als je een hand mixer heeft moet je dan wel langer mixen ongever 15 minuten en ook moet je goed op de gradaties letten voor de rozen heb je stijve pieken nodig  :Y
HTH

Jacqueline

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".

13

Hai Jacqueline,

ik had eiwitpoeder gebruikt omdat ik zelf eigenlijk nooit suiker eet, dacht ik beter af te zijn met eiwitpoeder in huis dan het dure Wilton merenque poeder.

Ik dacht 5 el in plaats van 6 el... (ai ai!) Heb een kitchenaid waar ik de boel in had gemixt.

Ik wist niet eens dat de rozen ook met RI konden! Tot nu toe alleen met botercreme.

14

Als je wilt botercreme rozen wil maken moet je ook denken aan de gradatie die moet ook heel stijf zijn, ik maak ook rozen van botercreme en die blijven altijd recht op als je mengsel slap is m.a.w als je te veel water toegvoeg worden ze slap en ze blijven niet opstaan :s  probeer het met minder water en kijk wat de resultaten zijn :)
Als je de RI mix gebruik van de hebshop kan je ook hele mooie rozen spuiten die gebruik ik ook heel vaak en mijn rozen zijn altijd mooie en stijf :Y

"Life is too short for drama & petty things, so laugh insanely, Love truly and forgive quickly".