1

Onderwerp: Meringue botercreme: ok voor idereen?

Hallo,

Ik lees niet anders dan dat de meringue botercreme erg lekker is. Heb 't recept inmiddels via 't forum gevonden, super.

Mijn vraag is nu echter -sorry, ik ben niet echt een keuekenprinces, hihi- blijft het eiwit 'rauw' of niet? Ik wil het graag maken/proberen, maar ben zwanger en wil geen risico lopen...

Alvast bedankt voor de ractie!

2

Re: Meringue botercreme: ok voor idereen?

De eiwitten worden goed verhit, dus volgens mij is het wel veilig!

3

Ik denk zelf ook dat het veilig is, maar als je er niet 100% van overtuigd bent kun je altijd nog kiezen voor eiwitpoeder als basis :)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

de eiwitten worden bij het verhitten gepasturiseerd dus hartstikke veilig :)

Groetjes Melanie

5

je moet het zolang verhitten, totdat de suiker is gesmolten
de suiker heeft een hogere smelttemperatuur, dan dat de bacterien kunnen overleven
dus wanneer je suiker compleet gesmolten is, is het veilig om te gebruiken (testen?: even beetje tussen duim en wijsvinger nemen en wrijven, wanneer je nog korreltjes voelt, moet je nog wat langer door)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

6

Allen bedankt voor de reactie!! Ik ga het nu zeker proberen!!
(hoop echter dat het ook goed wil lukken met een handmixer ;) )

7

Doosch schreef:

de eiwitten worden bij het verhitten gepasturiseerd

Nou.... daar heb ik zo m'n twijfels over :S

Voor pasteuriseren moet je tot 80 graden verhitten, en een eiwit stolt bij zo'n 65 graden. Heb het eens geprobeerd met een suikerthermometer erin en je redt het echt niet tot 80 graden hoor :nooo

Groetjes, Adrienne

8 Laatst bewerkt door RedRose18 (25-05-2010 14:22)

je red het wel tot 80 graden aan de randen van je metalen kom, die worden heel erg heet
door het mixen zorg je ervoor dat alles langs de randen komt
de smelt temperatuur van suiker ligt hoger dan 80 graden en dat lost ook op, dus de temp wordt wel bereikt

maar idd, wanneer je het niet vertrouwt, eiwitpoeder gebruiken

9

De optimale oplostemperatuur van suiker is een stuk lager dan de smelttemperatuur, nl. zo'n 40 a 50 graden :Y

Groetjes, Adrienne

10 Laatst bewerkt door RedRose18 (25-05-2010 14:42)

nou ja zal best, ik heb hier op het forum geleert en gelezen dat het prima kan, maar ieder voor zich natuurlijk ;)
de schaal wordt zo heet en wanneer je goed mixt komt alles daarmee in aanraking
de kans op een besmetting is sowieso heel klein, aangezien je alleen het eiwit gebruikt en de bacterie meestal in het eigeel of aan de buitenkant van de schaal zit
verder vind ik eiwitten makkelijker werken dan eiwitpoeder
vorige keer dat ik dat gebruikte kreeg ik het nauwelijks meer uit mijn schaal :S

het blijft een keus die ieder voor zich moet maken ;) :D

(moet wel eerlijk zeggen, dat wanneer er een zwanger iemand van de taart zou eten, ik zelf het risico niet neem, want een fout is ook makkelijk gemaakt)

11 Laatst bewerkt door Adrienne (25-05-2010 14:46)

Begrijp me niet verkeerd, RedRose, ik probeer je niet de les te lezen! :think: Nou, misschien een klein beetje ;), meer ik bedoel het absoluut niet negatief! Ik denk alleen dat het belangrijk is dat de informatie klopt, en dat er geen misverstand is over hoe en wat.

( Misschien had jij het gehoord over creme met suikersiroop? Die wordt nl wel superheet :Y )

Verder ben ik het helemaal met je eens, het is en blijft een keus die ieder zelf moet maken, en voor wat het waard is; ik zou zelf als ik zwanger was zonder problemen meringuecreme van vers eiwit eten :Y, maar voor een ander zou ik toch twijfelen... :/

Groetjes, Adrienne

12

Adrienne heeft gelijk! Je maakt bij deze botercreme de eitwitten NIET 100 % veilig!

Als je voor zekerheid wilt gaan, kies dan idd een gepasteuriseerde eiwit (grotere supermarkten verkopen ze in pakken) of maak eiwit aan met eiwitpoeder!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

13 Laatst bewerkt door RedRose18 (25-05-2010 14:55)

owh is prima hoor, juiste info is het belangrijkste ;)
misschien heb jij idd wel gelijk betreffende de suiker, maar had het al tig keer anders gelezen op het forum
maar weet ik het nu ook voor een volgende keer ;)

ik kan me sowieso niet zo druk maken om rauwe eiwitten
vroeger toen mijn moeder cake maakte mochten we altijd de schaal leeg snoepen, doe ik nu nog, en zit ook rauw ei in ;)

maar idd, voor een zwanger iemand vind ik niet dat je het risico mag nemen.

14

Ik heb zelf niet het idee dat het zo heet wordt dat alle salmonella (die overigens wel door het hele ei kàn voorkomen) morsdood is. Ik zou gewoon een zakje eiwitpoeder bestellen en het zekere voor het onzekere nemen. Je smelt de suiker niet, je lost het op en dat kan ook in koud water alleen duurt het veel langer en lost minder snel op. Suiker smelt bij een graad of 186 en dan is je salmonella echt wel om zeep maar oplossen kan echt een stuk kouder (in 1 liter water op kamertemp, kun je 2 kg suiker oplossen naar het schijnt)

Als je het wil testen tussen je vingers dan is dat of geen 65 graden of ik heb geen vuurvaste vingers want ik kan dit wel uittesten maar water van 60 graden, hou ik niet vast hoor.

De salmonella is niet zozeer gevaarlijk voor het kindje maar als jij er ziek van wordt, lees: buikkrampen en diaree, dan kàn dat vroegtijdige weeen opwekken en op die manier een vroeggeboorte veroorzaken (ben zelf zwanger en had dit opgezocht, ik gebruik dus eiwitpoeder ;))

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

15

ok, goed om te weten, ik dacht dus ook zoals redrose zegt  :Y

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

16 Laatst bewerkt door Doosch (25-05-2010 17:30)

tipsytaartje schreef:

En niet alleen redrose maar ook de amerikaanse howto's, overige recepten en noem maar op  :thumb:

Maar goed, het eiwit stolt dus niet omdat je het met de garde de gehele tijd in beweging houd en idd het oppervlak van de kom die je au bain marie verwarmt wél heet word.
Op die manier worden je eiwitten inderdaad gewoon veilig zonder dat je héle mengsel gestold is.
Doe dus je voordeel met deze info, of niet net wat je wil  :cool:

Denk eens aan gepasturiseerde eieren die je in de winkel kan kopen? Zijn dat allemaal gare gestolde eieren?  :+

Groetjes Melanie

17 Laatst bewerkt door Adrienne (25-05-2010 17:41)

Doosch schreef:
tipsytaartje schreef:

En niet alleen redrose maar ook de amerikaanse howto's, overige recepten en noem maar op  :thumb:

Heb je daar voorbeelden van?? :) Ik ben uiteraard met de temperaturen hier supergeinteresseerd in extra-veilige cremes, maar ik heb echt nog nooit ergens gehoord of gelezen dat het verhitten van de eiwitten zo tot boven de 80 graden gaat... Maar heb wel informatie gevonden over het tegenovergestelde :(

Groetjes, Adrienne

18

ik ga ff zoeken adrienne , moment ****

dit is nr 1: http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

groetjes Tirza     

19

By the way, ik heb wel een keer als experiment met de suikerthermometer erin m'n eiwitten geprobeerd te verwarmen tot boven de 70 graden en al mixend met de garde werd het dus gewoon.... roerei! :+

Groetjes, Adrienne

20

ik lees op baking911 over het verschil tussen swiss (kristalsuiker) en italian (suikersiroop) dat het qua salmonella geen verschil maakt

er staat over suikersiroop: "Because much of the syrup's heat is lost to the bowl...the foam mass normally gets no hotter than 130 or 135 degrees F, which is insufficient to kill salmonella", page 108. You can use powdered pasteurized egg whites to make the Italian Meringue Buttercream is you are concerned.

groetjes Tirza     

21

Ik hoor het: ze zegt inderdaad dat de temperatuur hoog genoeg is om te pasteuriseren, maar ze heeft het over 140 graden: dat is 60 graden Celsius... :/

*** ben intussen ook weer verder gaan zoeken en zie allerlei goed nieuws, dat ik eerder niet gevonden had! :D

Ga zo even linkjes maken :Y

Groetjes, Adrienne

22

Adrienne schreef:

By the way, ik heb wel een keer als experiment met de suikerthermometer erin m'n eiwitten geprobeerd te verwarmen tot boven de 70 graden en al mixend met de garde werd het dus gewoon.... roerei! :+

Nee, Tipsytaartje heeft je al een voorbeeld gegeven en ik heb hier al uitgelegd dat het aan het oppvervlak heet word dus die thermometer die heeft geen zin zoals jij het doet.

Groetjes Melanie

23

Doosch schreef:
Adrienne schreef:

Nee, Tipsytaartje heeft je al een voorbeeld gegeven en ik heb hier al uitgelegd dat het aan het oppvervlak heet word dus die thermometer die heeft geen zin zoals jij het doet.

?? Pardon? Ik krijg de indruk dat jij je aangevallen voelt door wat ik zeg, maar het enige dat ik wil is alle -tegenstrijdige- informatie die er op het internet bestaat naast elkaar leggen om tot een volwassen oordeel te komen.

Ik ga niet zomaar af op wat 1 mevrouw in een youtube filmpje beweert zonder dat te checken, en zoals je hebt kunnen lezen heeft ook Tirza informatie gevonden die beweert dat beide methodes niet voldoende is om salmonella te doden.

Ik ga dus vrolijk even door met infromatie zoeken voordat ik onbezorgd iets aan zwangere vrouwen voorzet :)

Groetjes, Adrienne

24 Laatst bewerkt door RedRose18 (25-05-2010 19:10)

tipsytaartje schreef:

ik ga ff zoeken adrienne , moment ****

dit is nr 1: http://www.youtube.com/watch?v=uBBoRMWcfNc

die had ik dus ook gezien en werd naar verwezen door meerdere mensen van het forum, vandaar dat ik idd dacht dat het veilig was.

en toch ben ik nog niet 100% overtuigd dat het niet veilig is. maar ook niet dat het wel veilig is. aangezien de schaal waarin je het verhit wel bloedheet wordt en het eiwit daarmee in aanraking komt... lastig zaakje...
als ik nou een baan had,.. dan had ik het misschien op de 1 of andere manier kunnen testen in het lab ;) :D

25

RedRose18 schreef:

als ik nou een baan had,.. dan had ik het misschien op de 1 of andere manier kunnen testen in het lab ;) :D

:lol: Heb je geen connecties?? Dat zou mooi zijn! :Y :D

Groetjes, Adrienne