1 Laatst bewerkt door juulisjuul (25-05-2010 13:54)

Onderwerp: Waarmee "plakken" ??

Hoi,

Ik heb een vraagje ik ga straks mijn bolletjes decoreren en ik heb van die babydingetjes van suiker (is dat denk ik  :think: ) maar hoe kan ik dat het beste "plakken" op de marsepein??

Ook is mijn bolletje een beetje ingezakt, hoe zou dat kunnen? Ik heb biscuitmix in een blandabolletje 20 cm gedaan en ruim 40 minuten op 160 graden zoals ik van deze site heb maar toch issie een beetje gaan zakken, wie weet hoe dat kan?

2

Re: Waarmee "plakken" ??

Heb je wel gecheckt of je blandabol goed gaar is? Bij mij is 40 min. op 160 graden namelijk niet genoeg... Ik geloof dat mijn laatste 20 cm blanda (alweer lang geleden) er een uur over gedaan heeft. Oven oplopend van 150, naar 165, naar 180 graden.

Wat je plakwerk betreft... Ik denk dat je met het wat bevochtigen van je suikerwerkjes al een heel eind moet komen. Als ze dan nog niet blijven plakken zou je misschien met wat poedersuiker en water een "lijm" kunnen maken? (maar nu roep ik ook maar wat hoor, ik gebruik zelf nooit van die suikerpoppetjes en als ik wat te plakken heb maak ik "lijm" van water met een beetje tylose).

Wij zijn ook op hyves te vinden! http://marsefijn.hyves.nl/

3

Als je cake na het bakken inzakt dan is hij nog niet helemaal gaar. Soms zakt hij als een puddinge in elkaar en dan kun je dus opnieuwe beginnen. Asl hij maar een beetje zakt moet je hem volgende keer net even iets langer er in laten staan. Je moet zelf even uitvinden hoe veel langer (iedere oven is anders).

En inderdaad plakken kan met een beetje water.

4

Hey Debke hoe is het?  ;)

Ok volgende keer iets langer doen dan het bolletje  :cool:

Kun je hem ook als je hem nu bakt straks bekleden? Want dan maak ik ff een nieuwe  :D

5

juulisjuul schreef:

Kun je hem ook als je hem nu bakt straks bekleden? Want dan maak ik ff een nieuwe  :D

Ow ik wist wel dat jij het was! Leuk!
Hier alles oke hoor!
Wordt het taartje voor je nieuwe neefje????

Als je nu bakt, kun je hem pas bekleden als hij echt goed afgekoeld is hoor. Dat duurt wel even bij zo'n bol vrees ik.

6

Debke schreef:
juulisjuul schreef:

Ow ik wist wel dat jij het was! Leuk!
Hier alles oke hoor!
Wordt het taartje voor je nieuwe neefje????

Als je nu bakt, kun je hem pas bekleden als hij echt goed afgekoeld is hoor. Dat duurt wel even bij zo'n bol vrees ik.

Ok dan probeer ik het wel met deze, is mijn eerste "thuis"taart  :lol: ja idd voor mijn nieuwe neefje, wel jammer dat ik nog niet allerlei tools heb, dan had ik er een mooi randje en letters op kunnen maken maarja we gaan ff knutselen, nog tips voor als je geen botercreme heb om de marsepein te plakken? Kan dat ook met iets anders?

7

De botercrème is niet bedoelt om te plakken, hoor. Die blijft zo ook wel aan je taartje zitten. bc gebruik je voornamelijk om je taartje mooi strak te krijgen. Bc om af te smeren maak je met 1 deel poedersuiker en 1 deel roomboter.

8

Juul, je zou ook gezeefde jam of chocopasta kunnen gebruiken... Maar voor het mooiste resultaat zou ik toch botercreme nemen hoor. Is echt heel simpel te maken.

Letters kun je ook prima zelf uitsnijden uit een stukkie bakpapier en dan met een schilmesje langs de randjes op je marsepein zeg maar.

Mooie randjes zijn ook prima zelf te maken. Met een liniaal, een schilmesje en wat creativiteit kom je ver hoor. Komt vast goed!

9

Ik plak zelf ook het meeste met poedersuiker met water, daar heb ik een speciaal kwastpotje voor aangekocht, wel zo makkelijk..
Maar vaak kun je al ver komen als je de plek waar je wilt plakken op de marsepein even iets natter maakt, dan plakt het vaak ook al goed..
Of evt. met royal icing, maar naar mijn mening word dat keihard en dat vind ik weer zonde, in combinatie met plaksels en marsepein..
En wat Debke al zegt, je hebt niet veel tooltjes nodig om veel te doen met een taart decoreren, laat je fantasie spreken. Kijk vooral rond op internet, print evt wat leuke dingen uit en gebruik dat als "mallen" oid..
Dat inzakken heb ik ook meegemaakt, maar ik gebruik een balbakvorm, van 15 cm doorsnee.. Ik doe normaal 45 minuten op 160 graden, maar de bollen waren nog zacht van binnen..
Het is in het begin altijd even aftasten, zeker als het een andere vorm is..

Fear can hold you prisoner, Faith can set you free.

10

Nou de eerste bol is afgeschreven die was nog helemaal "nat" van binnen  :s  Dus gisteravond maar een nieuwe gebakken hij is alleen een beetje vast blijven plakken dus zijn er wat stukjes uit, maar dat smeer ik wel met de botercreme dicht, heb net stiften gekocht daar kan ik dan alsnog de naam en datum mee schrijven  ;)