1

Onderwerp: Meringue botercreme 1:2:2 te dun

Ik heb een vraag over de meringue botercreme in de verhoudingen 1:2:2. Gisteren heb ik hiermee dijkjes gespoten en afgesmeerd. Helaas werd de botercreme al heel snel dun en zakten de dijkjes helemaal uit. Na het afsmeren ermee heb ik de taart even in de koelkast gezet en toen werd het wel aardig stevig. Maar tijdens het bekleden met marsepein droop de botercreme weer van de taart af.

Normaal smeer ik af met meringue botercreme 1:2:3 en die is heel stevig. Maar ik houd niet zo van boter dus daarom heb ik nu deze verhoudingen gebruikt.

Is de 1:2:2 sowieso erg zacht en minder geschikt om af te smeren? Ik heb de roomboter van Lidl gebruikt (best zachte boter), ligt het misschien daar aan? Komt het misschien door het warme weer van gisteren?

Alvast bedankt!
Groetjes Olga

2

Re: Meringue botercreme 1:2:2 te dun

De verhouding is 1:2:3, dus het klopt dat het te dun is. Het heeft dus ook niks met de boter of het warme weer te maken, alhoewel de creme wel wat zachter is door de temperatuur. Ik heb er gisteren ook mee gewerkt en geen problemen gehad.

Ik hou ook helemaal niet van boter, maar deze creme vind ik heerlijk!  Misschien moet je een smaakje toevoegen, want aan die verhoudingen zou ik niet rommelen.

3

Maar je kunt toch ook 1:2:2 gebruiken? Dat heb ik vaker voorbij zien komen, of heb ik misschien verkeerd begrepen?

4

Dat weet ik niet. Ik ken nog wel een andere meringue creme waarbij je een suikersiroop maakt en die bij de eiwitten doet en daarna de boter, maar die verhoudingen ken ik niet!

5

Ik gebruik ALTIJD 1.1.2.Dus je hebt het goed begrepen.Als je nu eens wat langer zou mixen,misschien dat het helpt.Echt mixen tot dat het wit is.Succes!

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

6

ik gebruik 1:2:2 om mee te vullen en 1:2:3 om dijkjes mee te spuiten en af te smeren, aangezien in 1:1 botercreme vies vind
deze vind ik heerlijk
anders misschien een smaakje aan toevoegen?

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

7

ik gebruik ook altijd 1.2.2,
eiwitten of vers of van poeder. Au bain marie met de suiker tot de suiker smelt. Dan opkloppen tot het is afgekoeld dan de boter er bij en heel hard opkloppen tot ik een mooi schuim heb.

Ik heb er van de week zelfs toefjes mee gemaakt. Dus waarom het nou te dun is...
welke boter heb je gebruikt? Was het goed afgekoeld? toch gek dat het weer dun werd

8

oh lees nu pas. roomboter van de lidl... die ken ik niet. Ik gebruik altijd ruitjesboter of van de zuivel hoeve (AH)
1.2.2 is altijd stevig bij mij  :/  t is een misterie

9

Bedankt voor de reacties.
Ik heb wel goed geklopt tot het is afgekoeld. Dan zal het toch heel misschien aan de boter liggen. Van welk merk is de ruitjesboter?

10

Ik gebruik ook 1-2-2 met roomboter uit die papieren wikkels met blauwe ruitjes/vierkantjes. Is volgens mij merkloos.

Denk eerder dat het met de warmte te maken heeft dan met het soort boter. Misschien wat langer in de koelkast laten staan voor je met warm weer gaat bekleden?

De perfecte balans ? 
In elke hand een stuk taart  !

11

evt kun je natuurlijk ook 1-2-2,5 doen he ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

12

Gisteren de meringue botercreme opnieuw gemaakt, nu met roomboter van c1000. Ik had nog net genoeg eieren dus kon geen risico nemen dat het zou mislukken  :D , dus de tip van Tirza geprobeerd en: perfect!! Niet te boterig, maar ook niet te dun, bedankt voor alle tips!