1

Onderwerp: Help, taart wordt niet gaar

Help!
Ik ben een taart aan het bakken van 30 cm. Deze wordt niet gaar... Dus de eerste al weggegooid.
Nu las ik ergens dat je er zo'n metalen pen in kan zetten, dat hij dan beter gaar wordt, die heb ik dus niet en het is zondag, dus geen winkel open. Ik heb mijn 2e taart geprobeerd met zo'n dingetje die je bij je spuitsetje krijgt om roosjes op te spuiten. Zo'n metalen prikkertje met een plaatje erbovenop. Ik hoopte dat hij mee omhoog zou komen met de taart. Helaas, dit werkt dus ook niet, hij is nu in me taart gebakken...

Iemand een idee voor een huis tuin en keuken spulletje om toch zo'n prikker te krijgen? Of een andere handige oplossing?

Alvast bedankt

2

Re: Help, taart wordt niet gaar

een breinaald? of een uitgevouwen paperclip misschien?

3

Liessa schreef:

een breinaald? of een uitgevouwen paperclip misschien?

Bedankt voor het meedenken, breinaalden heb ik niet, en paperclips alleen met plastic eromheen, dat wordt hem ook niet denk ik.

Maar wel bedankt voor de snelle reactie!

Ik ga nu maar kijken of ik dat dingetje in de taart er voorzichtig kan uitprutsen ofzo

4

hoi
een grote veiligheidsspeld

5

Heh.. heb je die metale pin er in laten zitten tijdens het bakken.. Het is om te controleren of te taart goed is dus je kijkt afentoe.. pin er in steken er uit halen als er wat blijft zitten dan is ie niet goed. Dan wacht je nog 5 min en dat steeds herhalen tot ie goed is.

groetjes.. Ik hoop dat je dit zocht..

6

Cuppycake<3 schreef:

Heh.. heb je die metale pin er in laten zitten tijdens het bakken.. Het is om te controleren of te taart goed is dus je kijkt afentoe.. pin er in steken er uit halen als er wat blijft zitten dan is ie niet goed. Dan wacht je nog 5 min en dat steeds herhalen tot ie goed is.

groetjes.. Ik hoop dat je dit zocht..

Je kunt die metalen flower nail meebakken zodat je beter warmtegeleiding hebt.
Na het bakken pin weer verwijderen. Als het goed is zit hij als je je taart stort aan de  bovenkant van je taart.

Kijk voor prints op FROSTY, ICING en (gekleurde) OUWEL op www.snoeppapiertje.nl
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Zoet-Goe … 39?fref=ts

7 Laatst bewerkt door Dot (23-05-2010 12:28)

je hebt van die metalen saté-prikkers.
Daar zit aan de ene kant een lus, als je die als bodem gebruikt en de rest ombuigen, zodat de lange kant rechtop staat.
Die kun je ook nog korter maken met een tang.
Zo heeft mijn man er 2 voor mij gemaakt.
Succes!

Oh ja, ik prik  hem altijd door bakpapier heen, zodat de ring op het blik staat en de rest van het deeg dus op bakpapier.

Origineel en bewerkte prikker:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MX3TEZ86-D.jpg

Zo kan hij niet in de taart verdwijnen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LE6GXVDY-D.jpg

Groetjes, Dorothea.

8

wow.. : ) kan iemand mij uitleggen..

waarom??

want vandaag had ik een blanda taartje (voor het eerst gemaakt)
die écht nog niet gaar was.. zelfs kletsnat!

Dit alles onder de veel te donkere bovenkant.. dus ik denk dat hij eigenlijk nog hoger had moeten komen maar dat dit op een of andere manier niet lukte..

Dus zo'n prikker 'die er dus uitkomt' ??? lijkt me wel een 'vacuum'verbreker... dus handig :)?

9

Het waarom is: iets van metaal geleidt warmte. Als je dat dus in het midden van je taart zet, heb je ook directe warmte vanuit het midden. Het gereedschap wat daarvoor bedoeld is, is een heating core.

Dat er zo 'lucht' bij de taart komt (vacuum verbreker) is geen enkel probleem.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

10

HeidY schreef:

Dit alles onder de veel te donkere bovenkant.. dus ik denk dat hij eigenlijk nog hoger had moeten komen maar dat dit op een of andere manier niet lukte..

taart nog niet gaar, maar de bovenkant al wel... dan is de temperatuur van je oven te hoog :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

11

Dot schreef:

je hebt van die metalen saté-prikkers.
Daar zit aan de ene kant een lus, als je die als bodem gebruikt en de rest ombuigen, zodat de lange kant rechtop staat.
Die kun je ook nog korter maken met een tang.
Zo heeft mijn man er 2 voor mij gemaakt.
Succes!

Oh ja, ik prik  hem altijd door bakpapier heen, zodat de ring op het blik staat en de rest van het deeg dus op bakpapier.

Wow bedankt voor de duidelijke uitleg! Ga dinsdag meteen even shoppen! Jammer dat dit me nu niet in het pinksterweekend overkomt haha

12

vanaf welke maat bakvorm is dit aan te raden?

kijk op www.carola-taartjes.hyves.nl voor mijn taartjes...
en bij deze iedereen bedankt voor de inspiratie en ideeen!

13

Ik heb een bakvorm van 30cm waar het dus zeker bij moet, 20 cm heb ik geen problemen mee. De blanda 20 cm heb ik ook weleens problemen mee gehad...

14

HeidY schreef:

wow.. : ) kan iemand mij uitleggen..

waarom??

Dus zo'n prikker 'die er dus uitkomt' ??? lijkt me wel een 'vacuum'verbreker... dus handig :)?

Die Blanda bollen van IKEA?

Die zijn van roestvrij staal en dat geleidt volgens mij minder goed, want bij mij duurde zo'n Blanda bol van 20 cm ook een uur ofzo.
Maar al mijn andere bakvormen zijn van aluminium en zelfs met die van 30 cm gaat alles prima, ik gebruik geen heating core!

Groetjes,
Michelle

15

reneebr schreef:

Ik heb een bakvorm van 30cm waar het dus zeker bij moet, 20 cm heb ik geen problemen mee. De blanda 20 cm heb ik ook weleens problemen mee gehad...

Ik bak regelmatig een 30 cm en deze is altijd (afkloppen) nog gelukt zonder heating core oid. Niet te hoge temp en zeker wel een uur in de oven. Maar vanaf 30 cm is het wel aan te raden. Het komt idd vaak door te hoge temp dat de taart niet gaar is van binnen.

16

Die metalen prike sate prikkker is echt een uitkomst!
Heb hem van de week gebruikt bij mn taart en goed gaar!
alleen aan de onderkant leek het wel of een gedeelte (precies in het midden) heel erg taai was en stug. Hebben jullie hier ook last van?

17

Ik bak taarten tot 35 cm( groter gaat niet in mijn oven) en ik gebruik nooit een heatingcore, nail oid. Ik voer de warmte langzaam op tot 180 graden, 45 min en hij is gaar. Kwestie van uitproberen, want iedere oven bakt weer anders.
succes!

goeie tip

cake my day