1

Onderwerp: Reliefmat plakt vast

Gisteren in gevecht geweest met mijn superleuke reliefmat... Helaas heeft hij gewonnen...
Marsepein uitgerold niet te groot, want dan rekt het uit.
Mat neergelegd, marsepein er op en een keer met de roller er overheen.
Daarna de mat proberen te scheiden van marsepein, maar die twee waren onafscheidelijk... Het plakte zo erg dat ik weer opnieuw kon beginnen.
Na beide kanten van de mat te hebben geprobeerd heb ik het maar opgegeven en ben ik voor een gladde taart gegaan.

Wie heeft er tips voor mij? Zo zonde van mn mooie mat als ik die nooit zal gebruiken. Heb ik te hard gedrukt? Moet je marsepein dikker zijn dan dat je normaal gebruikt voor een beter resultaat?

Bedankt voor jullie meedenken!

Groetjes,
Carolien

2

Re: Reliefmat plakt vast

ik lees ff mee..

3

Ik heb geen ervaring met marsepein, alleen met fondant, maar bij hielp het de lap niet te dun uit te rollen (hij wordt vanzelf op sommige plekken dunner door de impressie van de mat) en de lap licht in te smeren met Crisco.

Wellicht helpt dat ook bij jou? Succes.

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

4

ik heb r zelf geen maar ik zou denken inpoederen met poedersuiker of invetten met crisco

Groetjes en fijne dag!
Kruimel

5

proberen waarde zou ik zeggen.

crisco werkt bij alles bijna wel...

6

Yep, invetten met crisco. Niet je mat maar je lap marsepein. Niet te dik, dat is zo'n vette hap :P maar gewoon licht invetten.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

7

en mischien je marsepein een paar minuten laten liggen nadat je het uitgerold hebt, als je marsepein erg warm is van het kneden vind ik het ook meer plakken
er staat op you tube ook een goede how-to van kwebbeltje hoe je met zo'n mat moet bekleden

monique2510 schreef:

op you tube ook een goede how-to van kwebbeltje hoe je met zo'n mat moet bekleden

Die heb ik van de week ook bekeken en is echt super.

9

Superbedankt voor al jullie goeie reacties!

Eerst maar eens die how-to bekijken en dan met crisco aan de slag voor de volgende taart...

Groetjes,
Carolien

10

Marianne schreef:

Yep, invetten met crisco. Niet je mat maar je lap marsepein. Niet te dik, dat is zo'n vette hap :P maar gewoon licht invetten.

Ja, doe ik ook  :Y . Mijn handen vet ik in met crisco en daar smeer ik de lap marsepein mee in.

11

Ik doe het altijd andersom, de mat op marsepein/fondant leggen en dan met de roller eroverheen. So far so good  :thumb:

12

Brittebol schreef:

Ik doe het altijd andersom, de mat op marsepein/fondant leggen en dan met de roller eroverheen. So far so good  :thumb:

zo doe ik het ook. in het filmpje van kwebbeltje doet ze het ook zo, ik zou niet weten hoe ik het andersom moet doen  :think:

13

Brittebol schreef:

:o . Dat had ik zo nog niet gelezen. Ik leg ook de mat op de marsepein. Dan ga ik er met de smoother overheen.

14

Ik spray de mat ook wel eens (hel lichtjes) in met bakspray.....
verder ook: lang leve de how-to van kwebbel!

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."