1 Laatst bewerkt door vientje (10-05-2010 21:54)

Onderwerp: mega gat in me bescuit :( Help!

Heb zojuist mijn eerste bescuit gebakken. (op aanraden van een vriendin die nu op vakantie is)
Nu zit er dus een mega gat in.
Had de bescuitmix gehaald bij de taartenshop.
Op de verpakking stond.
330 gram van de mix, 30 ml water en 5 eieren.
Heb hem 30 min gebakken op 180 graden hete lucht.
Zoals de verpakking vermelde.
Heb een springvorm van 24 cm gebruikt.
Netjes geprikt met sateprikker en kwam er droog uit op meedere plekken. in het midden heel erg logisch want daar is het gewoon leeg.

Wat doe ik fout? Waren de eieren misschien nog te koud of kan het zijn dat er een luchtbel zich heeft ontwikkeld in de bescuit?

Snap er even niks van.

Woensdagavond wil ik graag 2 bescuits bakken in een vierkante bakvorm voor de verjaardagen van me meiden en ja dan wil je zo'n gat niet hebben. Anders moet ik gewoon cakemix gaan gebruiken.

Alvast bedankt voor de reactie's.
Vientje

Re: mega gat in me bescuit :( Help!

Geen idee... heb nog nooit een gat in mn biscuit gehad. Misschien was de taart toch nog niet gaar...

Cakemix vindt ik zelf nog minder fijn omdat deze niet hoog wordt.

Heb je wel lang genoeg gemixt? Oven voorverwarmt?

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

3

Heb de oven gewoon voorverwarmt en heb 5 min. gemixt. Moet dat dan soms langer? Heb gewoon de verpakking gevolgd. Heb wel een electrische mixer gebruikt. Moet ik het met de hand mixen?

4

je moet eieren op kamertemperatuur hebben, (in een bakje met warm water leggen als ze dus uit de koelkast komen), en je moet 8 minuten mixen op de hoogste stand en daarna nog 2 minuten op de laagste stand. Als je biscuitmix van funcakes hebt staat dit ook zo beschreven op de verpakking. Als je dit aanhoud dan moet het goed gaan.

5 Laatst bewerkt door vientje (10-05-2010 22:07)

Thanks ga ik dat woensdagavond doen. Moet het goed gaan en anders kan ik vrijdag pas weer nieuwe bescuitmix halen en dan word het kort dag voor het maken.

Heb bescuitmix van linda's taartenshop.

Je mix moet ook "pieken" dat als je het omhoog haalt met je spatel het een beetje piekt zeg maar :think:

En als het goed is moet je het in de vorm scheppen, en kun je het niet gieten.

Cabana consulente worden? Wij zoeken jou! Ben je minimaal 23 jaar, representatief en in het bezit van een auto? Mail me dan of ga naar www.cabana.nl "Think summer, think Cabana"

7

Van het merk Funcakes? En zet je biscuit direct in de oven als je gaat voorverwarmen. Als de juiste temperatuur is bereikt die 30 minuten er nog bij doen. Je biscuit is goed als het terugveert als je erop drukt met je vinger.

8

Okay dan weet ik het nu. Ik heb het gewoon de vorm ingegoten zoals ik gewent bent. Dus je moet het een beetje doorscheppen.

9

Het beslag hoort zo stijf te worden met pieken dus zoals angelique zegt dat kan je geeneens gieten.

10

Nee het is het merk van de zaak waar ik het heb gehaald.
Heb dus eerst fout 1 gemaakt giet het er gewoon in.
fout 2 is dus dat ik eerst voorverwarm en dan pas in de oven zet.

Ik dacht altijd dat de test met de sateprikker het wel goed deed. Als die er droog uitkomt dan is die gaar.

11

kon het wel gieten dus meer mixen om het stijver te krijgen.

12

:Y hou het aantal minuten aan 8 op de hoogste 2 op de laagste

13

O dit moet goed gaan komen. Krijg er weer vertrouwen in met deze tips!

14

Succes!

15

Linda verkoopt als ik me niet vergis Funcakes hoor, het is precies dezelfde werkbeschrijving en hoeveelheden.
Maar 180 graden hetelucht is véél te heet hoor, volgens mij moet je met hetelucht  meer in de buurt van 160 gaan zitten met je temperatuur.
En inderdaad langer mixen  :thumb:

Groetjes Melanie

16

Probeer de temp op te voeren. Eerst 13 min. op 160, dan 13 of 170 en 13 min op 180 graden.
En lucht is het belangrijkste ingredient van de mix. Je moet, zoals Daro zegt, 8 min. in de hoogste stand en 2 minuten in de laagste stand mixen. Dan moet het goed gaan. Succes!!

groeten Annemieke
Cake It

17

Ja, ik heb ook een hetelucht en bak op 160 gr. Met 180 gr. rijst het beslag te snel en krijg je idd een luchtbel.

18

Esther68 schreef:

Ja, ik heb ook een hetelucht en bak op 160 gr. Met 180 gr. rijst het beslag te snel en krijg je idd een luchtbel.

:Y

19

Ik neem gewoon eieren, suiker en bloem,maizena en vanillesuiker.
Ik ben beginnend taartenbakker.

Ik heb er 4 gemaakt en alle 4 prima gelukt, mix wel 13 min hoge snelheid en 2 langzamer.

Willy

20 Laatst bewerkt door Daro (11-05-2010 16:34)

En inderdaad zoals de dames zeggen, 180 hetelucht is echt veels te heet. 160 is een goede eindtemperatuur.

21

Ahh ok dus ook te heet gebakken.
Ik ga dit allemaal mee nemen met de volgende 2 bescuits die ik morgenavond ga bakken.

Dat worden 2 vierkanten dus ben erg benieuwd.

Dat word dus 160 graden bakken en blijft de baktijd dan ook 30 min of moet het dan langer of zoals Cake it zegt 13 min 160, 13 min 170 en dan 13 min 180.

22

Ja dat is dus een ieder zijn ervaring. Ligt ook aan de grootte van je biscuit. Een 25cm rond doe ik op 160 graden incl. voorverwarmen in de oven als de oven voorverwarmd is nog 40 minuten. Dan check ik of die goed is zo niet nog 5 minuten. Het is de eerste keren gewoon ff vogelen. Ik heb er ook nog niet zoveel gebakken hoor. stuk of 8 pas  :P.

23

Mijn vierkante bakvorm is van patisse en is 23x23cm gelijk aan ongeveer 24cm rond. Daar kon ik de juiste hoeveelheden dan voor aanhouden.

Baktijd word dus inderdaad verlengd als je op lager aantal graden gaat bakken.

Denk ook dat ik jouw baktijd wel kan aanhouden met dat voormaat bakvorm.

Morgenavond ga ik ze bakken en zal zeker even posten of het inderdaad allemaal gelukt is. Begin met de moeilijkste taart en dan als ik 1 bescuit niet goed heb gedaan kan ik de andere altijd nog later doen.

Ik word echt heel erg blij van deze site! Krijg zoveel adviezen!
Helemaal geweldig!

24

Ik heb vandaag dan 2 bescuits gebakken!

En dankzij jullie goede adviezen zijn ze helemaal gelukt!!!!

Heel erg bedankt.
Morgen beginnen met bekleden. Weer een nieuwe uitdaging, want vierkant is nieuw.

25

Ik heb aan de hand van deze video mijn eerste vierkante taart bekleed, hopelijk heb jij hier net zo veel aan :) klikkerdeklik

Groetjes Melanie