1

Onderwerp: botercreme

Ik vind mijn botercreme niet echt lekker, en ik kan me niet voorstellen dat ik het als vulling zou gebruiken.
Ik heb laatst de merengue botercreme gemaakt en vond die niet echt beter. Ik vind die van mij er ook anders uitzien dan wat ik zie op youtube.

Wat voor boter gebruiken jullie? Echt roomboter of margerine? Ik heb gewone margerine gebruikt en van de zoutloze boter van bertolli. Maar over allebei niet tevreden.

2

Re: botercreme

Bertolli? Is toch met olijven? Die heeft wel een specifieke smaak, vind ik.
Ik, en de meesten, gebruiken ongezouten roomboter. Geen margarine (die je op brood smeert). V

3

Ik gebruik ook altijd ongezouten roomboter.Heerlijk!!!

Zeg wat je meent en meen wat je zegt!

4

Gewoon ongezouten roomboter  :Y

Kijk voor prints op FROSTY, ICING en (gekleurde) OUWEL op www.snoeppapiertje.nl
Facebook: https://www.facebook.com/pages/Zoet-Goe … 39?fref=ts

ik zelf vind het dus ook niet lekker en snap dan ook nit he de mensen er ene lekker vulling van maken! ik lees mee!ik gebruik nmelijk 250 roomboter 250 poedersuiker en dan?

6

jakkie dat is 1:1 haha ik smeer daar mijn taarten niet eens mee af  :nooo

ik maak altijd mijn eigen merinque botercreme! die is luchtig en lekker

de verhoudingen weet ik eigenlijk niet zo precies  :o
ik doe altijd maar wat

2 eiwitten (voor ong 20cm of kleiner maar 1 eiwit)
2 scheppen (lees: grote eetlepels glazuur, fondant glazuur is heeeel lekker)
(en als je geen glazuur hebt voeg je gewone suiker toe (kristal of basterd)
en dan ongeveer 250gr. glazuur is namelijk al geconcentreerd)
+/_ 250 gram roomboter. (als je het heel erg romig klopt heb je minder nodig.)

doe de eiwitten en de glazuur/suiker in een glazen schaal en verwarm deze au-bain-marie. (lage temp)
mix ondertussen de roomboter mooi romig. eigenlijk gewoon zo lang mogelijk en probeer het ong 20 min te doen. het word dan mooi wit.
als de glazuur/suiker is opgelost haal je de schaal van het vuur en klop
je met de mixer het stijf. mooie stijve pieken.
voeg daarna beetje bij beetje de boter toe. en mix het dan goed door.
je zult merken dat het er eerst een beetje maf uitziet. maar dat naarmate je er meer bij doet, het ineens dikker word.

ik neem zelf altijd lekkere smaakjes mee uit frankrijk. en die doe ik er dan doorheen. zo heb je de simpele citroenaroma, vanille en sinaasappelbloesem. die is heerlijk. dus voeg eigenlijk altijd een klein smaakje toe die er voor zorgt dat het een mooi geheel is met de vulling.

succes!

Enthousiaste groet, Maxime

nee ik vind het dus ook smerig ahha daarom doe ik er nu nog saroma door heen! maar met die menrique kan je dus ook prima afsmeren zonder dat alles smelt?

ik ga dat van het weekend gelijk proberen! dankje voor het duidelijke recept!

9 Laatst bewerkt door Karin09 (29-04-2010 12:09)

de 1:1 kun je ook een lekker smaakje geven met patidess.......ik heb laatst de cappuccino erdoorheen gedaan..........was wel lekker!

En ik smeer er ook mee af...........

10

ja ik smeer er alles mee af!
het handige hiervan is dat je een klein deel van de opgeklopte eiwitglazuur kunt apart houden. namelijk voor lijm of andere kleine details zoals oogjes enz.

Enthousiaste groet, Maxime

11

Kan je ongezouten roomboter gewoon in de supermarkt kopen?

Bedankt voor het recept Tari, dat is anders dan ik de merengue botercreme had gemaakt. Ga dit zeker proberen.

Dat fondant glazuur, is dat in poedervorm of gewoon vaste vorm?

12 Laatst bewerkt door Boska (29-04-2010 14:03)

Botercrème 1:1 is ook niet lekker als vulling, ik gebruik het alleen om af te smeren. Maak het wel van roomboter.
Waarom probeer je de mix niet als vulling, die is echt heerlijk  :) (vind ik en gelukkig ook onze klanten)

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

13 Laatst bewerkt door menniej (29-04-2010 19:26)

Ik vond de botercreme 1:1 ook niet lekker.
Maar de botercreme mix is echt heerlijk! Kan er niet vanaf blijven  :shh:

Ik smeer daar trouwens ook gewoon mee af... de fondant is me nog niet (afkloppen) gaan smelten.

Ik gebruik gewoon blue band margarine... niet eens ongezouten, moet dat dan?

Passoa erdoorheen is ook erg lekker :)

Groetjes, Mandy        www.datzitgebakken.hyves.nl/
Carpe Taart!

14

Ik heb geen kenwood ofzo, alleen een gewone handmixer.
Moet ik dan op het eind de gardes of die andere dingen gebruiken?

15

Gebruik de gardes.. niet de deeg haakjes ;)

16

ik doe 250 gr margarine,250 gr roomboter (beide ongezout) en poedersuiker.

Zo is mij dat geleerd, lukt prima maar ben niet echt dol op bc

De groeten uit Brabant van TAMARA
https://www.facebook.com/TamaraNL1977

17

Ik zou de mix van de webshop proberen, iedereen hier vind het heerlijk. Ook kun je er inderdaad een smaakje aan geven met patidess, dan wordt het nog lekkerder  :D

Groetjes, Patricia

ik heb vandaag voor het eerst meringue botercreme gemaakt, volgens het recept hier op de site (die met dat youtube filmpje) in de verhouding 1-2-2, met minder boter dus dan 1-2-3
heb er kaneel doorheen gedaan, errug lekker!!

taarten maken...echt heerlijk om te doen!!
http://www.facebook.com/mijntaartjes?ref=hl

19

:lol:  :lol:

Had net een reactie geplaatst (ik dacht dus in dit topic) en dat staat nu dus in een ander topic..... * kopieert en plakt *

Ik ben het nu aan het maken. Ik lust echt geen boter   maar vond dat ik het eens moest proberen.

Ik had een pakje ongez. rb van de Zaanse Hoeve gekocht en een pakje van Campina. Die van Campina is sowieso al een stuk zachter dan die andere en besloot om die te proberen.

Ik had mijn eiwit gewogen: 108 gram. Heb toen 216 gr suiker gebruikt en 216 gr boter.

Au bain marie het eiwit en suiker verwarmd en geklopt, daarna in de mixer. Misschien heb ik te snel de zachte boter erbij gedaan maar het werd al snel een zachte prut. Een minuut of 12 laten mixen maar nog steeds prut. 

Bij een beetje van de creme heb ik witte chocopasta gemixt maar dat lijkt net lobbige slagroom.

Ik heb nu alles in de koelkast gezet en hopen dat het een beetje opstijft. Ik had expres de 1-2-2 verhouding gebruikt: hoe minder boter hoe beter.

20

menniej schreef:

Ik vond de botercreme 1:1 ook niet lekker.
Maar de botercreme mix is echt heerlijk! Kan er niet vanaf blijven  :shh:
Ik gebruik gewoon blue band margarine... niet eens ongezouten, moet dat dan?

Om af te smeren gebruik ik altijd 1:1, maar dan wel ongezouten roomboter. Margarine is idd niet lekker. Voor de bc om te vullen gebruik ik ook bc van mix, ook weer met roomboter...

21

Ik blijf ook problemen met de botercreme houden.

Gebruik de  botercrem mix, ongezouten roomboter. Heb al verschillende merken geprobeerd (aldi,lidl, grasboter...)  maar het wordt niet lekker luchtig. Het blijft zo vet en boterig :/

Ik mix met een gewone handmixer. Op welke stand en hoe lang mien jullie de zachte roomboter voordat jullie de mix er aan toe voegen?

alle tips zijn welkom.

@yvonned: roomboter voor botercreme (1;1, van de mix of de meringue) mix ik 10 minuten, meestal zet ik t eerst even in de magnetron om zacht te laten worden

de laatste tijd doe ik bij de 1:1 een zakje witte-chocolademelk-poeder en dat word erg lekker, vind ik zelf, maar ja smaken verschillen nu eenmaal

als je het echt niet lekker vind kun je ook royal icing gebruiken ipv botercreme

@smollebulle: ik had de eiwitten met suiker echt helemaal stijf gemixed, voordat ik de boter er stukje voor stukje doordeed...ging goed...is het ondertussen na het koelen al beter?

taarten maken...echt heerlijk om te doen!!
http://www.facebook.com/mijntaartjes?ref=hl

23

Ja het is opgesteven in de koelkast. Ik had ook nog wat creme gemixt met gezeefde bosvruchtenjam, is ook opgesteven.

Nu heb ik alleen niets om de creme in te doen  :lol:

Misschien dat ik morgenavond een kapsel uit de vriezer haal en ga proberen om cakeballetjes met de creme te maken. Misschien... :o

24

Heb gister de bc volgens het recept van tari gemaakt, met de verhoudingen uit het boek van de koekjesfee (1-2-3).
Het begon veelbelovend, de smaak was zeker beter. Heb het heel even met de gardes gemixt, maar dat ging niet zo lekker dus ben ik overgestapt op de deeghaken en heb het ook nog een poosje doorgeroerd. De consistentie was wel ok, volgens mij niet helemaal hoe het moet, maar ik was tevreden.
Toen heb ik het in de koelkast gezet, en toen ik het er vandaag uit haalde was het een ander verhaal. Het was zowiezo super hard en toen het zacht werd werd het ook heel brokkig. Helemaal niet meer 1 geheel. Dus weer even gemixt met de deeghaken, doorgeroerd.. Maar het werd niet beter. Dus een poos gemixt met de gardes. Dat leek eerst beter te gaan, maar toen kwam er opeens allemaal vocht uit het mengsel. En dat werd ook niet meer opgenomen  :s
Het coaten van de taart ging ook super moeilijk en het resultaat niet mooi.
Gelukkig is de taart nog steeds mooi geworden en proefde niemand er wat van, maar ik wordt ondertussen gillend gek van die stomme botercreme!!! :mad:

25

Ik gebruik roomboter van AH, Zaanse Hoeve. Ik laat het eerst zacht worden in de magnetron (niet smelten). Mix de 1:1 zeker 15 min. Het is dan echt heel fluffy.
Voor het maken van de bc mix laat ik eerst 10 min. de boter draaien en dan nog 5 min. met de mix erbij. Ook dit wordt dan echt heel lekker luchtig.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties