1

Onderwerp: verschil funcakes en banketbakker?

Laatst kwam ik een vrouw tegen voor wie ik een taart had gemaakt. Ze reageerde enthousiast. De taart was heel mooi en lekker, zei ze. Nou hebben wij bij ons in het dorp een pattisserie die al 3x de kampioen van Nederland is geworden. Ze maken idd kunstwerken! Ze vond mijn marsepeinen taart echt heel lekker en het was ook geen kritiek, maar de marsepein van hun vind ze net iets zachter en smelt als het ware in je mond. 'Mijn' marsepein was iets stugger. Waar ligt dit aan? Of is dit andere marsepein? Ik dacht zelf misschien aan marsefond, maar heb dit nog nooit geproefd.

2

Re: verschil funcakes en banketbakker?

Gebruik je funcakes marsepein 1:4? Die is inderdaad wat steviger.
1:3 is zachter van smaak en persoonlijk vind ik hem ook veel lekkerder dan de 1:4.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

3

Er is heeeeeeeel veeeeeeeel verschil in marsepein, ook qua prijs natuurlijk. Het zit hem niet alleen in de kwaliteit van de amandelen, maar ook in de bereidingswijze.

Als je vreugde wil vermenigvuldigen, moet je haar delen. (Pythagoras)

4

Tja, ik weet niet meer welke marsepein ik gebruikt heb voor die taart. Ik koop alleen bij de webshop ( de 1:3) en in de Taartenwinkel in Den Bosch. Die hebben de Zeelandia (is toch dezelfde als funcakes?) 1:3................................................................
Heb even naar die bakker gebeld. Ze verkopen de 1:1 wel, per ons voor  3,10 . De 1:3, waar ze ook de taarten mee bekleden, verkopen ze niet. Ze begreep mijn vragen ook niet (dacht dat ik er niks van snapte  :/ ). Ligt het dan aan mijn bc 1:1? Die blijft nl best wel lang hard. De boter is van AH merk. Ik heb al iets van 'ruitjesboter' gelezen, en gevonden. Maar weet niet of dit de ongezouten of gezouten is. Staat er niet op.
PS dit is eigenlijk de eerste keer dat ik dit hoor van iemand.

dit klopt inderdaad.
ik heb ook als is marsepein gekocht bij de bakker die kleurde het in iedere kleur die ik wilden.
het is inderdaad veel zachter.
na een week is het nog steeds zacht en als ik dan naar de mersepein van de webshop kijk die is inderdaad stugger.
groetjes

carpe diem

6

Ik gebruik altijd marsepein van de molen bij ons in vlaardingen. Dat is 1:2 (1 deel amandelen op 2 delen suiker). Deze is inderdaad iets grover van structuur maar wel lekkerder en soepeler dan de funcakes.

Verder als je botercrème 1:1 lang hard blijft dan klop je waarschijnlijk niet lang genoeg. Ik klop de bc minimaal 10 minuten. Hij is dan bijna wit en lekker luchtig. Ik gebruik qua roomboter van alles (ruitjesboter, huismerk AH, etc).

De versheid van de marsepein heeft er misschien ook wel wat mee te maken. Als ik de marsepein net besteld heb, is deze veel zachter, dan wanneer het al een paar weken in huis is voordat ik het gebruik. En dat maakt idd best wel verschil in smaak. Ik gebruik ook de 1:3.

'I love it when a cake comes together'

8

Ok. Ik ben al veel wijzer geworden. Ik zal proberen de marsepein niet te lang van te voren te bestellen of kopen. En tja, als de bakker het niet verkoopt heb ik pech. Al denk ik wel dat de prijs ook een stuk hoger zal liggen dan in de webshop en zo.
En Desiree...ik was denk ik niet helemaal duidelijk  :o . Ik bedoelde eigenlijk dat als ik de gemaakte taart uit de koelkast haal, de bc nog best wel lang hard blijft, vind ik. Ik mix mijn bc ook minimaal 10 min en deze is dan idd heel erg zacht en bijna wit wanneer ik de taart afsmeer.
Mijn man zegt dat ik me niet zo druk moet maken om 1 iemand die een opmerking geeft. Ik trek me er misschien ook te veel van aan. En ja, tegen de marsepein van de bakker kan ik niet op....

in principe haal je je taart ook 1 uur voordat je het gaat serveren uit de koelkast, zodat de taart wat op kamertemperatuur kan komen.

En... Zeelandia marsepein is zeker niet hetzelfde als Funcakes marsepein

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

10

Marsepein is in principe ca. 9 maanden houdbaar, dus het maakt volgens mij niet uit of je het nu 3 weken of 3 maanden in huis hebt.
Soms is het wel wat steviger, maar dat heeft dan meer met de temperatuur te maken.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

11

tipsytaartje schreef:

in principe haal je je taart ook 1 uur voordat je het gaat serveren uit de koelkast, zodat de taart wat op kamertemperatuur kan komen.

En... Zeelandia marsepein is zeker niet hetzelfde als Funcakes marsepein

Nou snap ik er niks meer van  :o . Ik heb al een aantal (oude) topics gelezen en daar wordt vaak gezegd dat funcakes van Zeelandia is. Ik moet zeggen dat ik die topics wel verwarrend vond. De meeste zeiden, volgens mij, dat funcakes idd zeelandia is. Niet dus.
De taart stond zeker een uur uit de koelkast, zegt ze.
Gisteren was mijn zus jarig en toen hadden we natuurlijk ook taart  :9  en ik vond de marsepein niet stug. Het is dus toch persoonlijk.
Die bakker maakt zijn eigen marsepein. Ik bedoel, van 1:1 naar 1:3. Misschien dat het daar aan ligt?

12

Deze is van Zeelandia (dat staat er ook bij)
Alle andere marsepein is van Funcakes

groetjes Tirza     

13

tipsytaartje schreef:

Deze is van Zeelandia (dat staat er ook bij)
Alle andere marsepein is van Funcakes

Ja, nu zie ik het ook. Maar je moet wel goed zoeken op de site om deze te vinden (ik had deze nog nooit gezien terwijl ik toch regelmatig 'rondneus' op de site  :)  ) Ik zag ook dat deze voor de grootverbruiker is, jammer genoeg. Ik ben nog maar een paar maanden bezig en heb toevallig de laatste weken elke week 1-2 taarten maar dat kan goed na komend weekend (stapel + 1) voor een paar weken over zijn.....

14

Esther, de Zeelandia 1:3 marsepein staat onder het kopje Funcakes marsepein op de site van de shop. Dit is misschien wel verwarrend in de vraag of zeelandia van funcakes is.

Tirza gaf hierboven alleen even de link naar de 1:3, dat ze die wel degelijk verkopen. Toevallig pakte ze de link van de 14 kilo. Als je even verder kijkt, zie je dat ze ook gewoon een kiloverpakking hebben van de 1:3.

15

kimsalabim schreef:

Esther, de Zeelandia 1:3 marsepein staat onder het kopje Funcakes marsepein op de site van de shop. Dit is misschien wel verwarrend in de vraag of zeelandia van funcakes is.

Tirza gaf hierboven alleen even de link naar de 1:3, dat ze die wel degelijk verkopen. Toevallig pakte ze de link van de 14 kilo. Als je even verder kijkt, zie je dat ze ook gewoon een kiloverpakking hebben van de 1:3.

Ik heb gekeken maar bij alle marsepein staat 'Funcakes', alleen bij de Zeelandia ( €85) staat 'ZL'. Daarom snap ik het waarschijnlijk niet...... :o

16

ok dames, even nogmaals en voor de duidelijkheid :)

In de zomer van 2008 werd de funcakes marsepein 1:4  geintroduceerd, er werd toen ook nog ZL 1:3 verkocht. Langerzamerhand is het funcakes assortiment uitgebreid.
Vorig jaar stond alles onder de noemer van funcakes, maar was het voor onbekenden niet duidelijk welke marsepein wlek merk droeg. Dit hebben ze aangepast, alles heeft nu de correcte naam.
Inmiddels is er ook Funcakes 1:3 en die is echt van Funcakes.
Alleen de 14 kilo doos is nog van Zeelandia, de rest is van funcakes. Er zijn dus geen kleinere verpakkingen van Zeelandia marsepein.

groetjes Tirza     

17

tipsytaartje schreef:

In de zomer van 2008 werd de funcakes marsepein 1:4  geintroduceerd, er werd toen ook nog ZL 1:3 verkocht. Langerzamerhand is het funcakes assortiment uitgebreid.
Vorig jaar stond alles onder de noemer van funcakes, maar was het voor onbekenden niet duidelijk welke marsepein wlek merk droeg. Dit hebben ze aangepast, alles heeft nu de correcte naam.
Alleen de 14 kilo doos is nog van Zeelandia, de rest is van funcakes. Er zijn dus geen kleinere verpakkingen van Zeelandia marsepein.

Hè, hè, ik ben dus toch niet gek  :+ . Begon al ernstig te twijfelen aan mezelf ;) . Het is me nu helemaal duidelijk  :thumb:

18

tipsytaartje schreef:

Dit soort berichtjes http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=71303 zorgt denk ik  voor de verwarring  ;)

Groet, Jolanda