Onderwerp: [HOW TO] Toscaans ei-huis van 3D cake
How to voor Toscaans 3D ei-huis van cake,
van Herma (Hertje).
Dankzij alle informatie op dit leukste forum leer(de) ik heel veel op taart- en decoratiegebied.
Daardoor kon ik mijn zelf ontworpen 3D ei-huis maken! Deze how to is daarom speciaal voor de leden van http://forum.deleukstetaarten.nl/
Deze how to op zich mag niet elders geplaatst worden: op foto's en tekst ervan is auteursrecht van toepassing!
Wanneer je deze forumlink elders plaatst, dan vind ik dat leuk om te weten!
Hoe bak en vul je het ei?
Dit kan (ruim) van tevoren gedaan worden.
Klik hier voor het RECEPT, de baktijd, vulling, de bakvorm(en) en meer:
http://www.deleukstetaarten.nl/reviews/ … 3d-egg-pan
De ondertaart:
Wil je een bakje in je ondertaart verwerken als ‘eierdop’, dan is het handig om die ondertaart klaar te hebben voordat je 't ei bekleedt! Het beklede ei kan dan direct stabiel geplaatst worden.
Neem een bakje waarin het ei stabiel kan staan.
Kies een kapsel van gewenste grootte voor de ondertaart.
Vul desgewenst.
Maak een holte in het kapsel, zet het bakje er klem in.
Smeer het kapsel af met botercrème.
Bekleed zoals op de foto te zien is.
Het bekleden van het ei:
Bij dit ei zijn de 2 helften afzonderlijk bekleed.
• Smeer je (gevulde) baksel eerst dun en egaal af.
• Dat gaat handig met een buigzaam ‘kaartje’. (Ook zelf te maken: knip 't uit een petfles.)
• Laat opstijven in de koelkast of vriezer, herhaal evt.
• Knip de taartkartons langs de ei-rand af.
• Bekleed de ei-helften.
• Leg de eihelften niet met de bolle kant op een vlakke ondergrond, zorg dat ze hun vorm behouden.
• Verwijder de taartkartons en plak de ei-helften aan elkaar met evt. extra botercrème.
• Duw of smoother de randen voorzichtig dicht.
• Plaats je 3D-ei in de 'dop' en veranker de bovenkant zonodig kruislings met satéprikkers en evt. keukentouw.
(Ruim) van tevoren kan het volgende al gedaan worden:
• Kleur fondant (Bakels ), MMF, marsepein of marsefond.
• Kneed er Tylose doorheen voor de onderdelen die stevigheid nodig hebben
• Maak Tyloselijm.
• Maak icing voor het vastplakken van zwaardere items.
• Wil je icing-blaadjes? Kleur een deel van je icing groen.
• De schoorsteen:
Rol een grijze sliert, buig hem in de juiste vorm en steek er een cocktailprikker onderin, die er voor de helft blijft uitsteken.
Maak er een 'hoedje’ op maat bij (met een uitsparing onderin, zodat het op de pijp gezet kan worden).
Leg te drogen.
Tip: geplaatst op een plastic zakje, gevuld met b.v. bloem, blijft aan alle kanten de juiste vorm behouden.
Droog? Prik ‘m in een stuk piepschuim en dust of verf zilverkleurig.
• Maak de ‘spijkers’ voor het hek en dust ze mee.
• Maak desgewenst de kuikens en de boomstam.
• Maak vlinder, bloempjes en de narcisjes en hun blaadjes. Narcisjes: bloempjes zijn zoals de lichtgele. Zie de foto hieronder. Ga even met je leaftool over de bloemblaadjes en knijp ze spits. Lijm hartjes erin.
Tip: maak er een paar extra (handig bij evt. breuk).
Tip: maak de blaadjes voor de klimop en voor de klimplant om de regenpijp pas vlak voor het bevestigen ervan. Ze zijn dan nog buigzaam.
Het decoreren:
Plaats voor het dak eerst een fondantbandje om het ei, zodat de ‘dakpannen’ niet plat tegen het ei aanliggen.
(Mijn onderste pannenrijen bleven lang te slap, ik gebruikte er daarom ook nog keukentouw bij om ze extra te 'liften' tot ze droog waren.)
Maak de dakpanrijen, laat ze verspringen.
Maak de top met een ronde, gegolfde uitsteker.
Duw met een tooltje onder de ‘pannen’ als ze al iets gedroogd zijn, dat geeft een natuurlijk effect.
Maak het 'trapje' naar de deur: rol / duw een stuk fondant ongeveer in de gewenste vorm, plet de ‘treden’ erin met je smoother, duw het geheel verder in vorm tegen de taart en plak zonodig vast.
Knip voor het raampje in de deur 'glas' op maat uit een gelatineblaadje om achter de hartvormige opening te plakken. En /of plak fondant in een andere kleur achter het hartje.
Plaats drempel, deur en deurpost.
Raam en gordijntjes:
Maak hek en plankjes. En kozijnen met plantenbakken: ik heb bij ieder raam iets anders geprobeerd.
Het kan beslist mooier, maar het stond zo wel rustiek.
Lijm de plantenbakjes eronder, maak de holtes erin net groot genoeg voor de blaadjes en bloempjes. Plak de ramen op het ei.
Vul de plantenbakjes pas als ze voldoende stevig zijn geworden!
Camoufleer de naden van het ei:
Regenpijp: rol een lange sliert fondant, maak onderaan iets hol.
Lijm er een dunne groene sliert als klimplant omheen.
Laat iets opstijven en bevestig, start onder een dakpan.
Aan de andere kant van het ei lijmde ik eerst een platte sliert fondant in de kier die was ontstaan.
Het vogelhuisje is van tevoren te maken, ik heb het tijdens het decoreren gedaan omdat het dan klopt met de bolling van het ei.
Zet 't met icing vast, een cocktailprikker ertussen is extra stevig.
Plaats alle bloempjes, blaadjes en grasjes op ondertaart en ei.
Zet tot slot de schoorsteen (in voorgeprikt gaatje met evt. iets icing) en het vlindertje op het dak.
Als je hiermee aan de slag gaat: heel veel succes!
Post gerust je vragen of opmerkingen hieronder als er onduidelijkheden zijn.