1

Onderwerp: Luchtbellen bij Wilton bakblik

Help... ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kan het probleem wat ik ondervind niet in een eerder topic vinden...

Ben laatst overgestapt op de ronde bakblikken van Wilton, voorheen gebruikte ik springvormen die ik nog had liggen. Wat ik ook doe... ik heb "luchtbellen" aan de onderkant van de Wilton blikken! Dat houdt in dat de bovenkant van de taart eigenlijk over de gehele rand niet strak is. Er zit een dun velletje cake, dan lucht en dan begint het biscuit pas. Het velletje cake is zó dun dat het meteen afscheurt bij aanraking.

Wat doe ik fout?

Ik spray het blik in met dat anti-aanbakspul van Dr. Oetker en heb ook geprobeerd de mix "aan te stampen" maar dat werkt ook niet. Bij een 20 cm bak ik op 175 graden - 30 minuten, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?

Iemand een idee? Alvast bedankt!

** Het is tijd voor..... taaaaaaaaaaaaaaaaaart! **
- Buzz

2

Re: Luchtbellen bij Wilton bakblik

wel eens gelezen dat je dan te erg invet.

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

3

Ik had het ook erg, maar doe het nu zo:
insprayen en dan nog bloem erop
Gaat stukken beter.

4 Laatst bewerkt door Ottolien (12-04-2010 22:52)

Ik heb ook gehoord dat je pas op het laatste moment moet invetten. Doe ik nu ook en het gaat veel beter.
En idd heel dun.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

5

Heb ooit eens een topic van Kwebbeltje gelezen. Die had het ook (en meerderen bleek toen). Zou komen door teveel invetten. Ik denk dat die spray zo dun is dat het sneller naar beneden zakt.

Vroeg of laat invetten maakt bij mij niet uit. Ik vet overigens in met gewone plantenmargarine, dat "plakt" beter aan de zijkant vind ik.  Heb slechts af en toe last van kleine luchtbelletjes. Waarom dan de ene keer en de andere keer niet is mij een raadsel.
Ik leg tegenwoordig ook wel een stukje bakpapier op de bodem.

Verdwalen in zoetigheid
www.hettaartenbos.nl voor al uw zoete creaties

6

ik heb echt precies hetzelfde! Ik had zelf het idee dat het van de dr oetker spray komt.... ik stamp ook aan, en dat werkt ook bij mij niet haha....
ik blijf even meelezen wat de ervaren mensen ervan zeggen

7

Ik vet eerst in met Crisco, dan met bakpapier bekleden en weer invetten met Crisco; gaat altijd super  :Y

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

8

Ik vet altijd in met gewoon becelboter, bakpapiertje op de bodem en wat bloem eroverheen stuiven. Ik heb een keer spray gebruikt omdat ik dacht dat dit minder werk zou zijn. En toen had ik bobbels. Doe ik dus niet meer.

9

Ik had hetzelfde probleem, heb de volgende tip op het forum gelezen: na het sprayen met de bakspray ga je met een stukje opgevouwen keukenpapier door de bakvorm, om alle spray gelijk te verdelen en zo haal je ook het overtollige weg. Sindsdien is mijn bovenkant mooi strak!

Groetjes, José