1

Onderwerp: Scheuren marsepein 1:4 funcakes. Wat doe ik verkeerd?

Ik ben een beginner en heb nu zo'n 6 taartjes bekleed met marsepein, maar niet alles ging goed. Ik geloof dat het bij de helft fout ging en ik vraag me af waar het aan ligt?

Ik gebruik de 1:4 funcakes. Ik had gisterenavond 500 gram paars gekleurd en gebruikt voor mijn 10x10 ronde biscuitje.

- Ik heb de marsepein gekneed [was vrij snel soepel] en maar heeeeeeel weinig poedersuiker gebruikt.
- Ik had het biscuit 'vers' gebakken dus niet in de vries gehad [vind dat luchtige namelijk lekkerder]
- Ik heb de marsepein niet gekneed voor ik ging uitrollen

Het marsepein scheurt altijd aan de zijkant van de taart. Zeg maar halverwege, vooral aan het einde wanneer ik de plooien eruit wil wrijven dan scheurt er meteen een heel stuk [til het wel op en wrijf zachtjes]. Soms kan ik het nog een beetje verdoezelen wanneer er een scheur te zien is en het niet een gat is geworden, door voorzichtig te wrijven of even te smootheren maar bij grote gaten werkt dat niet  :/

2

Re: Scheuren marsepein 1:4 funcakes. Wat doe ik verkeerd?

Te dun uitgerold?

3

Hoe dun moet het zijn dan? Ik vond het nu nog steeds wat dik: ik gok zo'n 2 mm

2 mm is best dun, zeker voor een hoog taartje van 10 cm. Hoe hoger het taartje hoe dikker de marsepein is mijn ervaring. Wanneer je taartje wat minder hoog is, kan de marsepein ook iets dunner zijn. Succes!  :thumb:

5

Ik denk ook te dun uitgerold..maar ik denk dat je de marsepein ook nog even door moet kneden voordat je gaat uirollen. Misschien is ie iets droger als je dat niet doet waardoor het scheurt?

6

Misschien helpt het om ipv poedersuiker een beetje Crisco te gebruiken.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

7

annamargriet schreef:

2 mm is best dun, zeker voor een hoog taartje van 10 cm. Hoe hoger het taartje hoe dikker de marsepein is mijn ervaring. Wanneer je taartje wat minder hoog is, kan de marsepein ook iets dunner zijn. Succes!  :thumb:

Oooh, dat had ik nog nergens terug gevonden. Hmm, ik vind marsepein stiekem niet eens lekker.... Nou ja toch maar proberen dan. Peuter het wel eraf  :D

Ik ga de rest van de tips ook maar eens proberen dan. Blijkbaar doeik zo´n beetje alles fout haha

8 Laatst bewerkt door Patricia0255 (08-04-2010 15:37)

marsepein goed doorkneden
niet te dun uitrollen en ivm scheuren voorzichtig langs je taart gaan met je hand maar wel goed aandrukken en de plooien langzaam naar beneden uittrekken zeg maar.. dus dat in stappen anders houd je een plooi over.

Enjoy, Life, Laugh and Cake!

Als je marsepein niet lekker vindt, kan je ook eens proberen om het te mengen met fondant. De heft marsepein en de helft fondant. Dan is het iets elastischer en iets minder de smaak van marsepein! Het gaat je vast lukken!