1

Onderwerp: help merenque buttercream

heb dus het recept voor merenque buttercream. (hoop dat ik het goed geschreven heb :s ) maar dan moet ik dus eiwit kloppen. dat gaat prima. suiker erbij gaat ook nog goed. doe ik trouwens met de hand. maar dan moet ik boter erbij doen en dan doe ik het dus in mijn keukenmachine zonder klopfunctie. nou zodra ik hem dan aan zet
stort het echt compleet in.

wat doe ik fout. kan het wel of niet dan met mijn keukenmachine. als ik hem dan ga draaien word het net boter in kleine stukjes.

hebben jullie een oplossing??

liefs ikkuhh

2

Re: help merenque buttercream

Als je op youtube kijkt doen ze het precies zoals jij zegt..
Wellicht gewoon doorgaan met mixen?

Was de suiker wel geheel opgelost?

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

3

ja was geheel opgelost. het enige probleem is dat mijn machine alleen een mix stand heeft geen klop. dus nu moet ik een andere manier bedenken om de boter erdoor te krijgen zonder dat het beslag instort.

liefs ikkuhh

4

Ik weet niet wat je bedoeld met instorten...gewoon doorkloppen komt volgens mij vanzelf goed hoor  :Y

5

ja dat doe ik dus ook. :P

ik klop het suiker met de eiwitten tot het op de kop kan zeg maar.

dat lukt prima maar dan moet de boter erbij en dat lukt nooit met een garde. dus dan doe ik het in de mixer die ook echt alleen mix functie heeft. en dan blijft het niet lobbig en luchtig maar een soort van creme substantie. :(

liefs ikkuhh

6

eh.. Merique boter CREME :D wsl vandaar dat het een creme substantie wordt..Met boter erdoor kan het niet luchtig zijn..

Het zal er toch echt het zelfde uitzien als normale botercreme, maar de smaak is wat zachter, meer fluweler..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

7

huh? Ik snap eigenlijk niet zo goed hoe jij het maakt...
Ik maak het zo:

eiwitten en suiker au bain marie verwarmen totdat de suiker helemaal gesmolten is en dat het lekker warm is. Dan doe ik dit mengsel in mijn kitchenaid en dan klop ik het 10 minuten op de hoogste stand op, tot dat je er pieken uit kunt trekken. En nu gaat de boter er pas bij.. Maar wel in kleine stukjes. Terwijl ik dit bijvoeg laat ik de kitchenaid zachtjes doordraaien. Zo ga ik door totdat alle boter erbij zit en dan laat ik de mixer nog heel even draaien totdat het een mooi glad geheel is... En soms doe ik er dan nog een scheutje vanille aroma door :9

Doe jij het ook zo?

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl

8

mariska zo zou het wel moeten worden :o

maar ik heb die van youtube. als je merenque buutercream intoetst.

nou dat van mij wordt echt gewoon botercreme.

liefs ikkuhh

9

het weord ook gewoon bc, het smaakt alleen totaal anders en is zachter van structuur

Ik maak deze creme altijd, heb nog noot een andere gamaakt en ik maak heb exact zoals Mariska beschrijft. Nooit problemen mee maar zodra de boter in kleine beetsje ingaat word he meer een creme, als je de verhouding 1-2-2 gebruikt blijft hij erg dun maar
1-2-3 word hij steviger

Groetjes van Nicole!!

11

oke dan zou het misschien wel moeten kloppen.

het heette trouwens italian meringue buttercream :+

maar in het filmpje ziet het er zo uit.
http://www.youtube.com/watch?v=_uUw37xV … re=channel

ik denk echt dat het komt doordat mijn machine niet kan kloppen.

zou ik mijn boter dan ook kunnen smelten?

liefs ikkuhh

12

Ik begrijp nog steeds niet wat je bedoeld met dat je machine niet kan kloppen; je klopt toch ook eerst de eiwitten? :think:

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

13

Ik snap er echt niks van...
Heb het filmpje bekeken maar of je nu een kitchen aid hebt of een gewone mixer, moet niet uitmaken denk ik . (hooguit wat langer mixen.
Als ik de Swiss merenque botercreme maak ziet het er ook uit als gewone botercreme net als die je met de mix maakt hoor. Maak het met een KA maar het ziet er hetzelfde uit als de BC die ik vroeger met de handmixer maak.

Alleen ik zie er anders uit na het maken....(pfff, ik keek met de handmixer een stuk minder vrolijk na die tijd ;-)  :+

:shh:  het kan natuurlijk zo zijn dat je dit topic aan je man of zo wil laten zien om hem van een KA te overtuigen.....
In dat geval:   :Y  :Y  Zonder KA kun je echt die creme niet maken  :lol:

14

hahaha nnicole dat zoiezo :shh:

oke dan zou ik het wel goed doen. maar als ik het via youtoube bekijk lijkt hij veel witter en een veel dikkere creme weet niet hoe ik het uit moet leggen. er is toch iets wat ik fout doe want ik kan er absoluut niet de taart mee afsmeren.

liefs ikkuhh

15

Ik heb dit vanmiddag al gelezen en ik denk ik dat ik nu begrijp wat je bedoelt, hoop ik.....
Je zegt dat je klopt met je keukenmachine, maar je bedoelt volgens mij dat je alleen maar 1 mixstand hebt?
Als ik het zo lees, kun je dus niet op de geadviseerde lage snelheid de boter erdoorheen "kloppen". Heb ik het goed?
Als je de boter lang genoeg buiten de koelkast hebt bewaard is ie al erg zacht hoor, ik denk dat je hem dan makkelijk met een spatel er doorheen kunt spatelen en dan later nog even op de hoge snelheid mixen?  Snap je het nog? Of ik zit er helemaal naast, hahahha!

Groetjes Marieke
"Als je het niet vriendelijk kunt zeggen, zeg dan maar niets."

16

ikkuhh schreef:

er is toch iets wat ik fout doe want ik kan er absoluut niet de taart mee afsmeren.

Kun je met deze bc eigenlijk wel een taart afsmeren? Op dit forum lees ik eigenlijk alleen maar dat bc van mix ook niet echt geschikt is om af te smeren. Alleen de bc van 1:1. Ik gebruik deze altijd en gaat nooit mis. Ben bang dat door de bc van mix, of de 1-2-3, mijn marsepein gaat smelten.

17

Ik vind de merengue botercreme niet zo geschikt om mee af te smeren. Wel erg lekker als vulling en ik spuit er de dijkjes mee.

18

ik heb er vorige keer wel mee afgesmeerd, ging prima :Y

19

Met merengue botercreme kun je prima afsmeren hoor :)
Maar zoals Adrienne al vroeg: hoe bedoel je dat nu precies, dat je mixer niet klopt - aangezien je de eiwitten ook eerst moet kloppen. Of heb je echt zo'n keukenmachine waarbij alleen messen zitten? Daar kun je inderdaad lastig mee kloppen namelijk.

Groetjes Laura!

20

ik heb een keukenmachine die alleen maar op 1 stand draait dus niet klopt. ik klop daarom ook de eiwitten met de hand. kijken jullie wel eens cake boss. hun smeren af met een superwitte italian meringue buttercream. dus niet met botercreme. maar ik kan het ook niet beter uitleggen dan dat ik nu doe. zodra ik mijn  eiwitten geklopt heb met de hand zet ik de bak in de keukenmachine. dan moet de botererbij en dan zou het een mooie witte luchtige substantie moeten worden dat gebeurd dus bij mij niet. je ziet de eiwitten zodra de boter erbij komt meteen in zakken en dat zie je bij het filmpje van youtube niet. hij kan er nog steeds pieken van trekken.

liefs ikkuhh

21

De boter moet je erdoorheen kloppen met een elektrische mixer met garde. Een keukenmachine die mengt, hakt, kneed, snijd is daar niet geschikt voor.

Groetjes, Elly

22

nou heb me kenwood binnen dus zal het daar eens mee proberen

liefs ikkuhh

23

nou meiden heb het geprobeerd en als ik nu de boter erbij doe. blijft de buttercream stijf. echt super. ben zo blij dat het gelukt is.

liefs ikkuhh

24

Tada!

Groetjes, Elly

25

:lol: En? Hoe smaaktie?

Ik lust zelf helemaal geen boter maar ben toch een keertje van plan de creme te gaan maken.