1

Onderwerp: kapsel ingezakt... of hoort het zo?

Beste allen.

Ik heb voor het eerst nu een grote  (24cm) ronde vorm gebruikt om een kapsel te maken. Tot noch toe alleen nog maar mini taartjes.

Ik gebruik mijn nieuwe leukeke ofzoiets taartvorm, en een combimagnetron hetelucht oven, bij gebrek aan beter als student.
Instellingen: hetelucht, 160 graden, verhouding per ei : 25 bloem. 20 maizena, 35 suiker. (bienenstich achtig). Totaal 45 minuten gestaan, dan even geprikt of het gaar was, vervolgens nog 10 minuten.

In de oven stond hij perfect mooi bollig, maar nu issie... plat, zelfs ietsjepietsje denkik ingezakt. Hoort hij eigenlijk mooi bol te blijven staan?

Bij het uitdoen van de oven heb ik em nog even laten staan, daarna buiten de oven, 10 minuten in vorm laten staan. Hij kwam er zonder moeite uit verder.

Wat kan ik beter doen? Nog langer in de oven? Of toch 170 graden?

De meneer van mevrouwtaart

2

Re: kapsel ingezakt... of hoort het zo?

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/2/Basisbiscuit/
dit recept is een goed recept. maar nog makkelijker is als je de mix uit de webshop koopt. kan eigenlijk niet mislukken.
volgens mij is je taart nog niet helemaal gaar als ie ingezakt is.
of je hebt niet lang genoeg gemixt, of je hebt de ovendeur open gedaan terwijl hij nog niet gaar was..
succes met de volgende keer bakken!

3 Laatst bewerkt door RedRose18 (27-03-2010 22:41)

je hebt in ieder veel te veel maizena gebruikt
per ei heb je maar 5gram nodig

ik gebruik per ei: 30gr suiker, 25gr bloem, 5 gr maïzena, 1/5 zakje vanille suiker, snufje zout

dat gaat meestal goed (komt volgens mij ook overeen met het recept in de link van Chantal)

Verder haal ik em altijd direct uit de oven en stort em op de kop op een rooster (zodat de bovenkant onder wordt) dan zie je ook niets van een eventueel ingezakte bovenkant en is je nieuwe bovenkant mooi strak ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

niet in de oven af laten koelen, dan droogt het uit.

ik prik er nooit in, ik druk altijd aan de bovenkant, als hij terug veert is hij gaar. De priktest gaat nog wel eens mis ;)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

5

tipsytaartje schreef:

niet in de oven af laten koelen, dan droogt het uit.

ik prik er nooit in, ik druk altijd aan de bovenkant, als hij terug veert is hij gaar. De priktest gaat nog wel eens mis ;)

Ooh echt?
Jeetje, ik prik wel altijd, maar de veertest heb ik nog uitgeprobeerd. Ben bang dat ie dan van binnen niet volledig gaar is.

Mss toch maar eens een keer uitproberen  :Y

Groetjes Mimi

6

Wie kan mij advies geven? Mijn biscuit rijst niet. Heb al geprobeerd met de temp langzaamaan te verhogen, maar hij is echt plat. 2e poging gewoon 45 min op 180.
Ik heb n vorm van 26cm. per ei 30 bloem en 30 suiker net als ik ergens op de site had gelezen. ook braaf 10 minuten gemixt. Heb een handmixer. Maar ik weet ff niet wat ik fout doe.
HELP aub

Groetjes Claudia

7

hoe schuimig was je kapsel?
bij mij is het als ik de mixer er uit haal zo stevig dat de pieken/bobbels niet meteen weer glad worden...

(ik laat mijn eieren altijd wel even lekker warm worden in een bak heet water, en de kom spoel ik eerst ook om met heet water, dan snel afdrogen en gebruiken)

De meneer van mevrouwtaart

8

Was op zich vrij schuimig, maar echt pieken heb ik niet. Ik laat mijn eieren ook eerst warm worden. Dit is nu mn 3e taart, maar de 1e was niet zo dun. Ze smaken er niet minder om, maar ik heb liever wat hoogte.

9

Je moet echt mixen tot je pieken kan trekken en daarna de bloem er beetje bij beetje doorheen spatelen en niet roeren of mixen.
Hoeveel eieren gebruik je voor een vorm van 26 cm?
Het is al 5 eieren en 150 bloem/150 suiker voor 24 cm geloof ik.

Groetjes Melanie

10

Dan zal ik langer moeten mixen of op lagere snelheid? Want hij moet dus n beetje "stijf"worden??
De bloem en maizena spatel ik er ook doorheen.
Gebruik 6 eieren en dan 180 suiker en bloem en 30 maïzena en n zakje vanillesuiker.

11

je hoeveelheid is dus goed hayabusa, maar je moet dus echt langer mixen; idd aardig aan de stijve kant.

@meneertaart, dat inzakken heb ik ook; de ene keer meer dan de andere. Het is wel minder als je hem eerst iets in de oven laat afkoelen. Wel ben ik er ook nog niet achter hoe je het helemaal kunt voorkomen... (ik gebruik ook basisrecept uit de recepten lijst)

Groetjes, Dorothea.

12

Ok dank je wel dot. Ik ga het zsm proberen. Dan zal t wel n kwartier op zn minst worden en daarna de bloem etc er door spatelen.
Ik laat het wel weten

13

Hayabusa31 schreef:

Dan zal ik langer moeten mixen of op lagere snelheid? Want hij moet dus n beetje "stijf"worden??
De bloem en maizena spatel ik er ook doorheen.
Gebruik 6 eieren en dan 180 suiker en bloem en 30 maïzena en n zakje vanillesuiker.

Volgens mij is het trouwens 180 suiker, 150 bloem en 30 maizena? per ei vervang je 5 gram bloem door maizena, geen extra bloem er bij doen dus  :)
Als ik het goed uitgerekend heb kan het inzakken dus ook door verkeerde verhoudingen komen.

Groetjes Melanie

14

De eieren moeten ook minimaal op kamertemperatuur zijn ik doe bijna  kokend water in een kom en daar dan de kom met eieren boven dan flink mixen.

een dag zonder taart is een dag niet geleefd

15

Ik heb de adviezen van jullie opgevolgd, langer mixen, etc. En ik had al meer mix in de bakvorm dan voorheen. Hij staat nu in de oven dus ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat!!
Jullie horen het nog!
Alvast bedankt   :)

16

kijk, dat de mix een groter volume heeft gekregen is al een zeer goed teken ;) (er vanuit gaande dat je ongeveer dezelfde hoeveelheden ingrediënten hebt gebruikt als voorheen)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

17

Dat inzakken gebeurd bij mij ook... maar ik vind het niet zo'n probleem
Je bovenkant wordt toch onderkant en dan hoef je er minder (of niets) af te snijden om hem mooi plat te krijgen..

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

18

Ik kan zeggen dat het eindresultaat er echt mocht wezen :) !! Hij was van goede hoogte en lekker luchtig. Heb wel 20 minuten moeten mixen  :s . Maar nu weet ik dat voor de volgende keer.
Thanx allemaal voor de tips en adviezen!!