1

Onderwerp: Alternatief botercrème

Hallo allemaal,

Ik ben nog maar kort bezig, maar ben benieuwd wat voor alternatieven er zijn voor het afsmeren met botercrème. Ik houd absoluut niet van de smaak van boter en hoop dat er andere recepten zijn waarmee je kunt afmeren.

Thanx,
Ilse

Er is altijd een reden voor taart!!!

2

Re: Alternatief botercrème

chocoladepasta (iets opwarmen, smeert beter)
jam
botercreme met smaakje bv citroen, chocopasta enz

Succes!

3

ik vind de bc als hij goed doorgemixt is, dus echt de 15min, niet meer zo naar boter smaken...

Groetjes, Dorothea.

4

en een smaakje erdoor doen! ik vind boter ook heel erg vies.. maar bijvoorbeeld met citroen of aardbeiensmaak van patidess erdoor of een hele grote lepel chocoladepasta proef je echt geen boter meer.

je kunt ook met jam afsmeren, maar daarmee krijg je niet alle hobbels en bobbels weg.

[move]---> bakken&vullen

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

6

Meringue botercrème moet je een keer proberen dit is vele malen lekkerder dan 1-1 bc zie recepten

Groetjes Marjon

7

Of chocoladefudge zie bij Recepten en dan Vullen op het forum.
Dit is wel met boter maar het smaakt heerlijk naar chocolade :9

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

8

Marjonz schreef:

Meringue botercrème moet je een keer proberen dit is vele malen lekkerder dan 1-1 bc zie recepten

heb ik net 20 min geleden gemaakt :P jammie! (1-2-2 is het lekkerste)

De meneer van mevrouwtaart

9

Nog meer ideeën???

Er is altijd een reden voor taart!!!

10

Vanilla Cream Topping, heb ik nu 2x gemaakt en dat is hemels. Dat is met bloem en melk aan de kook brengen, dan boter en suiker mixen en dan alles doormekaar mengen. Dit is een erg romige topping zonder de echte boter smaak. Recept is te vinden in de rubriek ingezonden recepten:

90 g bloem
480 ml melk
400 g ongezouten Boter
400 g fijne kristalsuiker (ik had witte basterdsuiker genomen)
10 ml (2 tsp) vanille essence

Klop de bloem en het melk samen in een steelpannetje. Aan de kook brengen (goed blijven roeren over de bodem) en 10 - 15 minuten laten doorkoken. Hierna afdekken met bakpapier en af laten koelen tot kamertemperatuur.
Boter flink smeuig en luchtig kloppen. Langzaam de suiker toevoegen en tot slot de vanille. Als alles goed is gemengd de afgekoelde melk/bloem-mix erbij en dan 5 minuten op medium/hoog kloppen. Afdekken en 15 minuten (geen minuut langer!!) in de koelkast.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.

11

Een paar aardbeien staafmixeren en er doorheen, dan is de botersmaak veel minder sterk. Maar je kunt ook afsmeren met aangevette slagroom met klopfix. Ik denk dat de taart dan wel wat minder lang kan staan (lijkt me dat de marsepein dan aangetast wordt?)

Mijn (amateur...) taartjes zie je hier: http://www.mijnalbum.nl/Album=CRSDYL34

12

mijn zwager is bakker. Hij vertelde mij je boter ook kan mixen met poeder voor banketbakkersroom. En daar mee afsmeren.
ik heb het zelf nog niet geprobeerd hoor.

Groetjes Gerien

13

grietje schreef:

mijn zwager is bakker. Hij vertelde mij je boter ook kan mixen met poeder voor banketbakkersroom. En daar mee afsmeren.

Hoe smaakt dit dan? En hoeveel boter op hoeveel banketbakkerspoeder??

14

Sofia schreef:
grietje schreef:

Hoe smaakt dit dan? En hoeveel boter op hoeveel banketbakkerspoeder??

Waar het naar smaakt weet ik niet. Zoals ik al zei heb ik het zelf nog niet geprobeerd. Ik zal hem eens vragen naar de verhouding.
Maar ik zou het zelf ook rustig eens proberen.

Groetjes Gerien

Groetjes Gerien

15 Laatst bewerkt door lune (27-04-2010 08:29)

je kan ook met gezeefde jam afsmeren, maar ik krijg mijn taarten er nooit echt strak mee, omdat je afsmeert met geklopte boter en dat weer opstijft in de koelkast kan je strak afsmeren.

Ik smeer zelf altijd af met de mix van de webshop en nooit problemen gehad. (en als het toch voor jezelf is......water vervangen door een lekker drankje, baileys, amaretto..... O-)  )

Alles goed???? nee 3 fout

16

De botercrememix aanmaken met bv limonadesiroop of kokosmelk is ook erg lekker. het smaakt dan naar die smaak en niet zo boterig meer.

Echter als je niet een heel dikke laag botercreme gebruikt dan proef je dit toch bijna niet? Als je een lekkere vulling hebt, bv stukjes appel met kaneel, geklopte slagroom met klopfix en dan bekleed met marsepein dan proef je de boter toch niet meer?

Ik heb zelf Frutabase uitgeprobeerd en dit is echt hemels spul. Je kan je taart er mee vullen en afsmeren, een bekende heeft dit al uitgeprobeerd door marsepein en fondant in te smeren met dit spul en het enkele dagen laten staan, maar het was beide niet gemolten.
Frutabase is een poeder die als je het mengt met water een neutrale mousse oplevert. Het ziet er dan uit als hele witte geslagen slagroom en je kan de taart er ook mee opspuiten. Als je echter vruchtensap of gepureerd fruit toevoegt neemt deze mousse de smaak en kleur van dit fruit aan. Dan heb je mousse obv plantaardige olie die luchtig smaakt naar vers fruit.

Groeten van Suzanne
Van huis uit Koopmans.