1

Onderwerp: papiertjes 'nat' na bakken in muffinvorm

Dit weekend heb ik een muffinbakvorm gekregen. Ik bak mijn cupcakes in deze muffinvorm met een papiertje erin. Er blijft echter erg veel vet achter op de bodem van de bakplaat, waardoor de papiertjes onderlangs doordrenkt zijn. De CC's zelf zijn wel helemaal goed gelukt.

Waar kan dit aan liggen en belangrijker: wat kan ik eraan doen dat er geen vet op de bodem van de muffinbakvorm blijft liggen en mijn papiertjes dus 'droog' blijven?

2

Re: papiertjes 'nat' na bakken in muffinvorm

Welk recept heb je gebruikt ?

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

3

een recept dat ik al ruim een jaar gebruik:

3 eieren
250 gram zachte boter
225 gram bastardsuike
125 ml melk
190 gram zelfrijzend bakmeeld, gezeefd
1 tl vanille-essence

Begin te twijfelen of het soms aan de kwaliteit van de papiertjes ligt? Dit waren goedkopere (gekregen voor mijn verjaardag).

De papiertjes waren dus onderlangs doordrenkt met 'vet' en op de bodem van de muffinvorm lag ook een laagje. De cakejes zelf waren prima, niet vettig.

Hopelijk weet iemand raad!

4

Ik maak soms cakejes met geraspte witte chocolade en verse frambozen. Hier gaat veel boter in. Ze zijn erg lekker  :Y  maar ook heel erg vet. Dan heb ik soms ook een laagje boter in het blik. Wanneer ik 'gewone' cc's bak heb ik dit niet. Maar daar gaat veel minder boter in. Maar je gebruikt al 1 jaar hetzelfde recept, zeg je. Hoe bakte je de cc's, voordat je het bakblik kreeg, dan?

5 Laatst bewerkt door lovely_cupcakes (31-03-2010 14:09)

Ik gebruikte hiervoor papiertjes en die zette ik los op de bakplaat met bakpapier of een siliconenbakmatje erop. De vorm werd soms (vooral bij goedkopere papiertjes) niet zo mooi, dus vandaar nu het idee voor een muffinvorm. Heb wel altijd alleen de vanille-cupcakes gemaakt en nog geen andere uitgeprobeerd (geen tijd  gehad wegens omstandigheden maar nu wel  :D )

Ik denk nu aan twee mogelijkheden.
1) de kwaliteit van de bakpapiertjes (erg dun dus gaat makkelijker boter doorheen)
2) het recept is misschien niet goed genoeg geschikt (teveel boter?) voor de muffinvorm?

(ps Esther68: kun je mij jouw recept voor de muffins met geraspte witte chocolade en verse frambozen mailen? Lijken me heerlijk!)

6

ik gebruik geen roomboter meer voor mijn cupcakejes.
maar gewone margarine. vorige week vergeten, en drijfnatte cc's. vandaag margarine en prachtige droge papiertjes, groen met witte stipjes!

7

Ik heb vandag cc's gemaakt met mix van de webshop en ook roomboter gebruikt. Maar ook natte 'voeten'....
Misschien dan ook maar margerine gebruiken...klinkt wel minder lekker...

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

8

Ik heb net ook cc gemaakt.
Eén serie met een choco-eitje en één serie met appelkaneel vulling.
En beide natte voeten.
En ik heb half-om-half gedaan met de boter. Dus de helft roomboter en de helft margarine.
Volgende keer dan toch maar alleen margarine gebruiken.

Je kunt schrijven wat je wilt,
want papier is stil.

9

Bedankt voor de tip om margarine te gaan gebruiken! Margarine gewoon in een pakje neem ik aan? (voorkeur voor een merk toevallig?) Ik ga het dit weekend proberen, benieuwd naar het resultaat  :)

10

ja, zo'n rechthoekig pakje.
ik pak altijd de goedkoopste.. met die blauwe ruitjes.
enne, ze zijn echt net zo lekker hoor!