1 Laatst bewerkt door Jeetje (04-02-2013 22:21)

Onderwerp: Piraat-taart, gaan die zenuwen en dat gestress ooit over?

Mijn eerste echte opdracht buiten de familie, 2e opdracht ooit, maar wat een zenuwengedoe! Jawel, een piratentaart, en wilde ik zelf graag een stapeltje ervan maken. Toch weer die zenuwen: gaat het wel lukken, wordt het wel leuk wat ik heb bedacht, enz.?

Bleek het ook nog eens voor midden in de week te zijn, niet erg handig met mijn werk dus, maar gelukkig ruim op tijd alles doorgesproken, ideetjes opgedaan, de boetseersels en puzzels voorgewerkt en kapsels in 't weekend gebakken en ingevroren. Totdat je een smeltend taartje tegenkomt en je op 't laatste moment nog opnieuw moet gaan bakken, vullingen maken, vullen, bekleden enz. Stress, want wat als het nu weer misgaat?

Wat het geweest is weet ik nu nog niet. Heb bij dit taartje voor 't eerst de bc-mix van de webshop gebruikt, hiervoor had ik bc-mix van een andere shop die maar 10 min. moet rusten. Heb 'm de eerste keer toch ruim een uur laten staan, de 2e poging noodgedwongen ruim 4/5 uur, misschien is dat beter? Of toch de zwitserse room te ruim uitgesmeerd en door/over het dijkje uitgekomen.  :rolleyes:

Bij het stapelen bleek de onderste taart slecht geplakt te hebben, er zaten een soort luchtbubbels tussen biscuit/bc en fondant leek het wel. Ook werd de onderkant nogal rommelig doordat we deze noodgedwongen 2x van onderbord moesten verwisselen. Gelukkig heb ik het meeste hiervan weg kunnen werken achter de decoratie's en randversiering en om een lang verhaal kort te houden, dit is het resultaat:

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/199331_102178183201325_5014715_n.jpg

De moeder van de jarige was er in ieder geval erg blij mee.

De inspiratie komt zoals gezegd van meerdere taarten, hier en elders. Mocht je er iets van jouw piratentaart in herkennen, dan heel erg bedankt!  ;)
En tips en tricks zijn altijd welkom! Misschien dat het een volgende taart dan wél eens vlekkeloos wil verlopen.  O-)

2

Re: Piraat-taart, gaan die zenuwen en dat gestress ooit over?

Super leuke taart :thumb:

groetjes emmy
u kunt al mijn taarten bekijken op www.emmy635.mijnalbum.nl

3

Hij is prachtig, je ziet niets van alle ellende :nooo .
En wat betreft die zenuwen, heel herkenbaar :lol:

Er bestaat meer in het leven dan taart maken. Taart eten!!!

4

Helemaal leuk!

Groetjes, Maudje.
*Maud's Cake Q-ture*

5

Geweldig, wat mooi en dat voor je 2e opdracht. Ik heb zojuist mijn eerste opdracht gekregen. Voor over 2 maanden dus kan nog hard gaan oefenen maar als ik dit lees krijg ik ook als stress

Ik kan niet anders zeggen als dat het een echte super taart is, hoop dat ik in juni ook zo'n coole taart af mag leveren aan een piraatje die 5 jaar wordt.

En hoe heb je die haak gemaakt als ik zo vrij mag zijn?

Groetjes Linda.

Het leven is wat je er zelf van TAART.
groetjes Linda.

7

hele mooie taart, :thumb:

groetjes Bibia

8

Lief taartje.....helemaal leuk........ :)

9

Helemaal leuk geworden, en wat een mooie hoge taarten!

Groetjes, Rianne
Wil je mijn taarten bekijken? www.taartdoos.haaralbums.nl

gaaf!

Groetjes Natasja!

11

ik vind hem geweldig :thumb:

12

geweldig, wat een gave stapel. zoveel leuke details, de haak, de ketting, de boetseersel, etc. etc.

Leuk :thumb:

Groetjes Rebecca
Together forever, never apart. Maybe in distance, but never in heart!

14

Superstoere piratentaart!! Heel gaaf: niets te zien van alle stress  ;)

Laat de moed niet zakken!
Met een appel en een ei kun je al bijna een taart bakken!!

15

Al met al een hele leuke taart geworden.
Begrijp ik uit je verhaal goed dat je afgesmeerd hebt met de botercreme van de webshop ?
Als dat zo is dan zou dat de verklaring kunnen zijn waarom hij is gaan smelten, zt toch te veel vocht in waar de marsepein niet tegen ka.
Ik smeer altijd af met botercreme van 1 deel boter/1 deel poedersuiker  (zie faq/howto)

16

loost83 schreef:

En hoe heb je die haak gemaakt als ik zo vrij mag zijn?

Groetjes Linda.

Een plaatje van een haak gezocht op internet en op de juiste grootte uitgeprint. Deze gebruikt voor de afmeting van de geboetseerde haak, die gemaakt is van fondant met tylose. Ik heb 'm ruim 1,5 week eerder gemaakt ivm het uitharden, met een sateprikker erin, dus makkelijk te bevestigen op de taart. ;)

mirjam buit schreef:

Al met al een hele leuke taart geworden.
Begrijp ik uit je verhaal goed dat je afgesmeerd hebt met de botercreme van de webshop ?
Als dat zo is dan zou dat de verklaring kunnen zijn waarom hij is gaan smelten, zt toch te veel vocht in waar de marsepein niet tegen ka.
Ik smeer altijd af met botercreme van 1 deel boter/1 deel poedersuiker  (zie faq/howto)

Ik smeer altijd af met bc-mix, alleen gebruikte ik hiervoor de mix van een andere webshop/merk, nooit problemen mee gehad. Ik heb nog even getwijfeld over 1:1 BC voor 't afsmeren maar twijfelde over de smaak daarvan en de "vastheid" ivm afsmeren (niet mijn sterkste kant). Uiteindelijk ging het de 2e poging wel goed, dus misschien toch ruim, RUIM 1 uur laten rusten..?

17

Wauw! Vind hem echt supergaaf! Is niks te zien van alle strijd doe je gehad hebt!

Sinds begin december 2009 taart addict!