Onderwerp: ietwat sticky/kleffe bovenkant kapsel.
Laatst dus voor het eerst een 24cm ronde taart gemaakt. Ik gebruik het basisrecept zoals op de site beschreven per (warm) L ei: 25gr bloem, 30gr suiker, 5gr maizena. Heb de taart op 170 graden in de hetelucht oven, +- 50 min laten bakken. Een sateprikker kwam compleet schoon er weer uit.
Het eieresuiker mengsel heb ik overigens erg goed opgeklopt, het kwam erg mooi hoog te staan. Daarna met pollepel voorzichtig bloemmengsel doorheen geschept.
Het geheel was ook erg makkelijk uit de vorm te halen en alles had een mooie bruine kleur. Echter, de bovenkant van de taart leek niet compleet droog als in: je drukt er zachtjes op, en het veert niet echt terug. Je hoort een soort knisperend geluid alsof je met je vinger door badschuim heengaat. Ik heb de taart 5 minuten in de vorm laten staan, daarna ongeveer 1,5 uur omgekeerd op een rooster gezet. Daar zakte die vervolgens +- 3 mm doorheen doordat het een iets te breed bedraad rooster is. Na die 1,5 uur zat ie min of meer vastgeplakt, maar was er gelukkig wel af te halen.
Verder geen problemen gehad, tot het taart aansnijden: het midden van de onderkant zat wat vastgeplakt aan de taartdoos.
Is dit alles normaal, of moet ik het geheel nog langer laten drogen, of.... Voor de verjaardag van mn vriendin wil ik namelijk een mooi kapsel maken, en die wil ik graag perfecto Ik maak deze wel een dag voor het versieren al, en dus 2 dagen voor het aansnijden.