1

Onderwerp: ietwat sticky/kleffe bovenkant kapsel.

Laatst dus voor het eerst een 24cm ronde taart gemaakt. Ik gebruik het basisrecept zoals op de site beschreven per (warm) L ei: 25gr bloem, 30gr suiker, 5gr maizena. Heb de taart op 170 graden in de hetelucht oven, +- 50 min laten bakken. Een sateprikker kwam compleet schoon er weer uit.

Het eieresuiker mengsel heb ik overigens erg goed opgeklopt, het kwam erg mooi hoog te staan. Daarna met pollepel voorzichtig bloemmengsel doorheen geschept.

Het geheel was ook erg makkelijk uit de vorm te halen en alles had een mooie bruine kleur. Echter, de bovenkant van de taart leek niet compleet droog als in: je drukt er zachtjes op, en het veert niet echt terug. Je hoort een soort knisperend geluid alsof je met je vinger door badschuim heengaat.  Ik heb de taart 5 minuten in de vorm laten staan, daarna ongeveer 1,5 uur omgekeerd op een rooster gezet. Daar zakte die vervolgens +- 3 mm doorheen doordat het een iets te breed bedraad rooster is. Na die 1,5 uur zat ie min of meer vastgeplakt, maar was er gelukkig wel af te halen.

Verder geen problemen gehad, tot het taart aansnijden: het midden van de onderkant zat wat vastgeplakt aan de taartdoos.

Is dit alles normaal, of moet ik het geheel nog langer laten drogen, of.... Voor de verjaardag van mn vriendin wil ik namelijk een mooi kapsel maken, en die wil ik graag perfecto ;) Ik maak deze wel een dag voor het versieren al, en dus 2 dagen voor het aansnijden.

De meneer van mevrouwtaart

2

Re: ietwat sticky/kleffe bovenkant kapsel.

Er zijn meer mensen die last hebben van een klef bovenlaagje. Ik heb het zelf vaak ook. Geen idee wat er aan te doen is..ik haal dat laagje er altijd af en dan is het opgelost. Misschien toch net iets langer bakken?

3

Iets langer bakken kan de oplossing zijn.

www.bakselsvanbientje.nl - Voor gezellige workshops & winkel in Meteren
www.shopvanbientje.nl - Voor alle benodigdheden en ingrediënten online

4

Ik heb het ook altijd; vaak heb ik dan ook een taai stukje in het biscuit zelf, doordat ik door het prikken, dus ook een vochtig stukje naar binnen druk en dat stolt dan. Kan je het nog volgen :D ?

Wat helpt tegen het plakken aan je taartdoos; een taartkarton erop doen voordat je het omkeert op het rooster.
Of je snijdt het eraf nadat het is afgekoeld.

Ik zou de biscuit voor je vriendin dan wel een nachtje in de vriezer doen, want 2 dagen is toch best lang.

Succes.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

5

In de vriezer lijkt mij niet nodig. Ik bak mijn kapsels ook altijd een dag voor het vullen bekleden etc..en dat is ook weer een dag voor het aansnijden. 2 dagen kan echt prima!

6

idd ik zou een taartkarton erop doen.
Wel bak ik altijd op bakpapier, dat haal ik van de bovenkant en leg het onder de onderkant voor het afkoelen op het rooster. (even een geheen en weer, maar dan hoef je niet weer een stuk extra te pakken) en na het afkoelen dus op taartkarton, dan heb je ook een stevige basis om je taart te verplaatsen.

succes!

(ps, ik gebruik hetzelfde recept, maar bij mij zakt hij altijd iets in, bij jou ook?? Ik weet nl. nog niet hoe ik dat kan voorkomen)

Groetjes, Dorothea.

7

Bij mij zakt het ook ieeeeetsje in, die nog zachte bovenkant.

De meneer van mevrouwtaart