1

Onderwerp: Zus gaat trouwen, ik mag bakken!

Hallo allemaal!

Mag ik even jullie raad vragen over de planning van de taarten voor mijn zus' bruiloft? Ik ben nog geen ervaren bakster (gelukkig is mijn zus niet kieskeurig en hoeft het niet perfect  :P), dus ik ben nog niet zo thuis in het hele taarten-bak-plan gebeuren.

Het volgende moet er komen:

3 losse taarten (25 cm)
24 cupcakes

Het moet op vrijdagmiddag klaar zijn (liefst vrijdagochtend, ik wil me ook nog mooi maken voor het feest). Het trouwgebeuren is het hele weekend (begint op vrijdag), maar de taarten en cc's zijn op zaterdag nodig, die dag wordt het huwelijk namelijk voltrokken. Er is een vriezer aldaar met 5 lades.

Ik zat er zelf aan te denken om één taart al helemaal klaar te maken aankomende week, vooral ruimte voor maar één taart heb in mijn eigen vriezertje. De rest dan alvast voor te bereiden zoveel ik kan (decoraties en zo). De rest van de kapsels dan alvast bakken die kan ik misschien nog wel ergens kwijt door ze te stapelen. Het worden gelukkig geen complexe decoraties, voornamelijk plat, geen boetseersels of zo.

Hoe zouden jullie dit doen qua planning? Alvast bedankt voor jullie hulp!  :thumb:

2

Re: Zus gaat trouwen, ik mag bakken!

Ik ben heel goed in plannen. Dat wil zeggen dat ik weet hoe het moet, ik doe het alleen nooit...
Maar...
Ik zou in de week ervoor de drie kapsels bakken en invriezen. (En als je geen ruimte heb, zou ik ze woensdags bakken). De decoraties vast maken.
Ik zou ze donderdag vullen en decoreren. Dan donderdag de cupcakes bakken en vrijdagmorgen decoreren.
Klaar!
Succes!

Greetz Miranda
Ik hou van mezelf en gelukkig is het wederzijds!

3

Hmm...dat klinkt wel als een doenbare planning (da's natuurlijk ook belangrijk, dat ik niet gillend gek word  :P). Maar zijn de taarten zaterdag dan nog wel lekker? Of moet er dan weer ingevroren worden. Want daar zat ik ook een beetje mee, ik heb het idee dat bakken-vriezen-decoreren-vriezen niet echt bevorderlijk is voor de smaak.

4 Laatst bewerkt door Astrid73 (29-03-2010 22:21)

Ik denk dat ik eerder die week de taarten & cc's  zou maken en dan invriezen.
Dan op vrijdagochtend uit de vriezer halen en dan in de koelkast laten ontdooien.
Misschien heeft iemand in je nabije omgeving nog een (diep)vriezer ?

Want om ze op donderdag al te maken en zaterdag te eten is toch best lang.

Ben jij al wederom geboren ? Handelingen 2:38 ;)

5

Ja, misschien toch maar even rondvragen...  :s

6

Nog een vraagje waarop ik hoop dat jullie me antwoord kunnen geven (vast wel ;)):

Is het ook een optie om van tevoren alvast de taarten te maken, gevuld en bekleed en al (dus alleen met een laag fondant, verder niks), ze dan in te vriezen en vrijdagochtend eruit te halen om ze dan te decoreren? En zo ja, wanneer zou ik ze er dan uit moeten halen?

Alvast bedankt!

7

Er is vast wel iemand die een diepvrieskist heeft.

En ja; dat is ook een mogelijkheid om ze gevuld in te vriezen.

Het ligt wel aan het soort decoraties, omdat de taart meestal toch wat gaat zweten in de koeling.
Maar al zal hier vast wel iemand zijn die het er echt ervaring mee heeft.

Maar ik zou ze dan idd vrijdag-ochtend uit de vriezer halen, zodat je nog kunt decoreren.

Maar wat voor vulling wil je gebruiken; het beste zou zijn een vulling die houdbaar is buiten de koelkast.

8

De taarten zullen waarschijnlijk als volgt gevuld worden (allemaal afgesmeerd met botercreme):

- 1 met sinaasappel-passievruchtcrème
- 1 met bessen-frambozenjam / botercrème
- 1 met aardbeienmousse

Qua bewaren buiten de koelkast zou dan alleen de onderste misschien een probleem worden, want de slagroom die erin zit moet in de koelkast, toch?

Ik heb zelf al ruimte in de vriezer gemaakt, ik denk dat ik er in elk geval wel 2 in moet kunnen krijgen en de derde kan ik ook wel ergens kwijt, dus vriesruimte gaat wel lukken.

9

Als ze toch niet zouden willen gaan voor aardbeien-crème, dan zou het idd in de koeling moeten; ik neem aan dat dat wel mogelijk is ?

Het is ook meer omdat je ze dan eerder uit de vriezer haalt om te decoreren en als er dan in 1 mousse zit......................... :/  ; ik vind het zelf niet een echt prettig idee.  :think:

Heb je ook nog plaats voor de cc's in de vriezer ? Het zou ook schelen als je die al helemaal gedecoreerd kan invriezen.  ;)

Ik bedenk me nu ineens: als je toch alleen 'platte' deco's gaat gebruiken, dan kan je de taart toch gewoon vullen, bekleden en gelijk decoreren ?
Dan kan het zo in de vriezer en haal je ze gewoon alledrie op vrijdag-ochtend/middag eruit.

Scheelt gewoon een heel stuk voor jezelf.  :Y

Dan heb je zeker weten genoeg tijd om jezelf mooi of nog mooier te maken  :9

10

:D Da's zeker waar! Er zouden toch waarschijnlijk wel wat opstaande bloempjes op komen (ik heb het tylose 'ontdekt' :P), dus helemaal plat wordt het niet. Op de cupcakes komen waarschijnlijk ook kroontjes, dus die zijn ook niet geheel plat. De andere helft worden monster cakejes, zoiets -->

http://3.bp.blogspot.com/_eRGaQ-tTXa8/SuoYxyAnxMI/AAAAAAAAACE/KU9VrytCRZU/s400/Picture+091.jpg

Ik denk dat ik m'n zus wel tot aardbeiencrème kan overhalen, ze heeft niet echt specifieke wensen doorgegeven, alleen dat het haar 'wel lekker' leek, de aardbeienmousse. Dat zou het dus wat makkelijker maken wat betreft het vriezen.

11

Dan ligt het aan de hoeveelheid decoraties; hoelang heb je er voor nodig ?

Als je precies weet hoe je het wilt hebben, dan kan je het misschien ter plaatse doen (omdat je er toch de hele dag bij bent) en anders vrijdag-avond of zaterdag-ochtend.

Anders voor de cc's toch alleen platte deco's, anders wordt het echt te veel, denk ik, tenzij je misschien een vriendin hebt die kan helpen.

En wat voor soort taart zou je zus willen (strak, modern, simpel&elegant, etc. ) ?

Sowieso zou ik zo veel mogelijk op het forum kijken voor inspiratie.

12

Hihi, ik kijk me suf de afgelopen weken! En van mijn zus wordt ik ook niet veel wijzer, die geeft me een behoorlijk vrije hand. ;) Ze zei dat ze er aankomende zondag nog wel even met me over wil hebben, misschien dat ik dan nog iets wijzer wordt. Wat ik wel weet is dat het simpel en fris moet zijn (niet te zoetig qua kleuren en geen roosjes of zo).

Als ik de meeste decoraties al van tevoren kan maken heb ik niet vreselijk lang nodig. De laatste hand zou ik inderdaad als het écht moet aldaar nog kunnen doen, maar liever niet. De kroontjes zou ik al wel kunnen maken en bewaren, dan harden ze ook goed uit. Dan is het afgezien van het rondje fondant en de botercreme om af te smeren goed te doen.

Ik vind hier trouwens geen recept voor aardbeiencrème, ook niet met de zoekfunctie. Zou ik gewoon botercreme met gepureerde (en gezeefde?) aardbeien kunnen gebruiken?

13

Als het simpel is, is het juist makkelijker.
Ik zou dan gaan voor de parelrand en misschien nog iets met namen/initialen/datum. En het gebruik van de pearl-spray geeft ook altijd iets extra's.

Heeft het kroontje op de cc's nog een bepaalde betekenis of wil je zus dat gewoon graag ?
De cc's zou je dan wel al afgesmeerd en met fondant kunnen invriezen.
Misschien ook hun initialen er op ?

Onder aardbeiencrème versta ik gewoon botercreme-mix met Saroma-aardbei of Patidess (maar dat heb ik zelf nog nooit gebruikt).

14

Nee, het kroontje had ik bedacht omdat ze monstercakejes wel leuk leek, maar het leek mij dan ook leuk om een aantal cakejes ook wat meisjesachtigers erbij te doen. Met symboliek e.d. hebben ze niet zo heel veel, het wordt vooral gewoon een leuk feestje. Het idee achter hun huwelijk is: we willen met iedereen delen hoe leuk we het hebben samen.

Nou, nu moet het vast gaan lukken.  :D Hartstikke bedankt voor alle uitleg in elk geval!  :thumb:  :thumb:

15

O ja! Nog één laatste vraag:

Kan sinaasappel-passievruchtcreme in de vriezer?

Dank!  O-)

16 Laatst bewerkt door Astrid73 (03-04-2010 09:13)

Ja, hoor dat kan.

Oja: en alvast heel veel succes met het maken van de taarten. Maak het jezelf niet te moeilijk voor de eerste keer.

17

Hallo.

Misschien kan je hier wat mee.
Zo heb ik het zelf gedaan.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=71680

Succes.

Groetjes Jesni

18

@Astrid37: komt goed. Zal wel een uitdaging worden, maar aangezien ik zelf kan bepalen hoe moeilijk ik het maak sta ik wat dat betreft niet zo onder druk. Ik zal het hier showen als ik er klaar mee ben.  :D

@jesni: Dank voor de link!