1

Onderwerp: paar vraagjes over biscuitmix

Ik heb nog een paar vraagjes over het gebruik van biscuitmix.

Ik hou de tabellen hier op het forum ervoor aan, maar dan staat er bv bij 20 cm doorsnede...200 biscuitmix en 155 eieren.... houden jullie dit ook echt aan qua eieren? Of gaan jullie ervan uit dat een M ei 50 gram weegt en doen jullie van bij een vorm van 20 cm dus 3 eieren???

En de volgende vraag is waarom je eerst 10 minuten op de snelste stand moet mixen en vervolgens 2 minuten op de laagste stand?
Waarom dus 2 minuten op de laagste stand???
Ik heb dan juist het idee dat het allemaal net mooi luchtig is geworden, lekker omhoog is gekomen door de snelle 10 minuten mixen en dat het dan juist allemaal weer wat inzakt.
Zou graag willen weten dat het nut is van die 2 minuten op een lage stand?

Voorheen bakte in mijn biscuit volgens recept hier op het forum, dus bloem, eieren enz enz, maar ben nu toch overgestapt naar de biscuitmix wat oooh zoveel lekkerder is.
Maar heb hier toch ineens wat vraagje over, haha.
Vast bedankt voor de antwoorden.  :)

Groetjes Mimi

2

Re: paar vraagjes over biscuitmix

Oja en voeren jullie wel of niet de temperatuur op tijdens het bakken van de biscuitmix?

Groetjes Mimi

3

Mimi2 schreef:

Ik heb nog een paar vraagjes over het gebruik van biscuitmix.

Ik hou de tabellen hier op het forum ervoor aan, maar dan staat er bv bij 20 cm doorsnede...200 biscuitmix en 155 eieren.... houden jullie dit ook echt aan qua eieren? Of gaan jullie ervan uit dat een M ei 50 gram weegt en doen jullie van bij een vorm van 20 cm dus 3 eieren???

En de volgende vraag is waarom je eerst 10 minuten op de snelste stand moet mixen en vervolgens 2 minuten op de laagste stand?
Waarom dus 2 minuten op de laagste stand???
Ik heb dan juist het idee dat het allemaal net mooi luchtig is geworden, lekker omhoog is gekomen door de snelle 10 minuten mixen en dat het dan juist allemaal weer wat inzakt.
Zou graag willen weten dat het nut is van die 2 minuten op een lage stand?

Voorheen bakte in mijn biscuit volgens recept hier op het forum, dus bloem, eieren enz enz, maar ben nu toch overgestapt naar de biscuitmix wat oooh zoveel lekkerder is.
Maar heb hier toch ineens wat vraagje over, haha.
Vast bedankt voor de antwoorden.  :)

Hoi Mimi, ik weeg de eieren inderdaad af, meer vocht in het recept van de mix zorgt ervoor dat je mix niet zo goed omhoog komt of te dun kan zijn, al hoewel een paar gram niet uitmaakt... althans dat denk ik. Maar ik weeg ze dus wel altijd, gewoon 1 ei in de kom, en kom op de weegschaal en het volgende ei erbij, etc  :)

De 10 minuten hoog is om het mooi luchtig te krijgen, de 2 minuten laag is om de grote luchtbubbels eruit te krijgen. Je maakt het dus niet dikker of minder luchtig, zorgt er alleen voor dat je niet van die grote gaten in het midden van je taart krijgt... dus ja wel aan te raden  ;)

Ik voer nooit de temp op bij de oven, maar dat is een kwestie van uitproberen bij je eigen oven. Bij de mijne maakt het niets uit, bij andere mensen werkt het als een trein. En ja bakken is experimenteren  ;)

Heel veel sukses met de mix!!

Groetjes, Lara. Mijn taarten album
"I wud, therefore I exist"

4

nee hoor, ik ga echt geen eieren wegen...
ik hou 66 gram mix aan, daar hoort 1 ei bij met een paar drupjes water.
soms heb ik M soms heb ik L eieren. net wat er in de aanbieding is.

5

Thanks voor de antwoorden, daar kan ik wat mee  :Y   ;)

Groetjes Mimi