1

Onderwerp: Paar vragen over buttercream recept

Hoi :)

Ik gebruik dit recept, van de website.
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/193/Buttercream/

Ook al heb ik nog niet de standaard afmeting schepjes, ik vroeg me wel wat dingen af.

Hoort het geheel zo dik te zijn? Ik had er erge moeite mee dit op mijn taartje (klein cakevormpje) te smeren. Het plakte niet lekker, en nam stukjes kapsel mee als het er weer af kwam. Ook was het naar mijn idee erg dik! Spuiten ging amper. Moet ik er nog meer water in doen, of gewoon wat warmer maken met een magnetron?

Hoe lang kan ik het bewaren? In de koelkast neem ik aan? En daarna, als je het weer wilt gebruiken, wat opwarmen oid?

Heeft er iemand een iets duidelijker uitleg dan in een woord : 'dijkjes' spuiten? Zover ik begrepen heb is dit het met een spuitzak opbrengen van een dunne rand buttercream. Heeft iemand een voorbeeldplaatje?

ps: ik heb nu net een klein hard schriftje gekocht om alles op te schrijven :) anders vergeet ik veel te veel weer!

De meneer van mevrouwtaart

2

Re: Paar vragen over buttercream recept

Deze buttercream is o.a. bedoeld voor "bekleden", dus om je taart in te smeren en er vervolgens niets meer overheen te doen. Je moet het min of meer spatelen op je taart, niet smeren zoals je met gewone botercrème zou doen.

Het recept levert stevige consistentie op. Om het medium te maken, voeg je één theelepel water toe, om het zacht te krijgen voeg je twee theelepels water toe.

Niet warmen in de magnetron. Bewaren kan ca. 2 weken, ik doe dat wel in de koelkast. Dan weer op kamertemperatuur laten komen en weer goed doormengen.

Je hebt trouwens wel het recept uitgekozen wat hier niet veel wordt gebruikt :)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

3 Laatst bewerkt door meneertaart (25-03-2010 11:10)

Marianne, ik snap het niet meer helemaal  :o
Deze buttercream was toch juist om er nog wel wat overheen te doen: rolfondant?

Als dat niet het geval is, welke kan ik dan beter daarvoor gebruiken?  En waarom wordt dat recept niet veel gebruikt?

**ps: is het trouwens vervelend als ik veel vragen stel? Ik heb alle howto's faqs en dergelijken gelezen, en heb ook wel wat boekjes, maar in de praktijk kom je toch weer dingen tegen als beginner waar je even bij denkt: hellep!**

***pps: voor de basishandelingen, biscuitdeegmaken, insmeren, rollen, is er misschien iemand in omg delft, leiden, waar ik een keer mee kan kijken? Daar leer je het meest van toch? ;) ***

(verder: ben ik de enige meneer taart hier?)

De meneer van mevrouwtaart

4

hoi meneer taart,

ik ben zelf ook net begonnen dus geen idee of je hier iets aan hebt haha.. maar er staat ook een recept op de site van botercreme.. dit gebruik ik om af te smeren en gaat me best goed af.. of en een dijkje is volgens mij idd wat jij zegt... een dun "randje" om je vulling heen

enne of je de enige meneer taart bent,.. geen idee

5 Laatst bewerkt door Stijn (25-03-2010 19:54)

nupe  :D Ik ben toch vrijwel zeker ook een man :)
Deze botercreme is echt wel om mee af te smeren, net zoals bij het recept staat van die spierwitte amerikaanse botercreme. Zoek maar eens naar het recept van meringue botercreme, dat gebruik ik (en vele anderen) altijd, veel lekkerder en ook geschikt om af te smeren :)

6 Laatst bewerkt door Johanna (25-03-2010 20:25)

Ik gebruik zelf altijd de meringue botercreme om af te smeren.
Een heerlijk luchtige botercreme, prima om af te smeren, evt mee te vullen en om daarna te bekleden.
http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … witschuim/

7

meneertaart schreef:

Marianne, ik snap het niet meer helemaal  :o
Deze buttercream was toch juist om er nog wel wat overheen te doen: rolfondant?

Nee, deze is eigenlijk als topping bedoeld; is een amerikaanse (of engelse) botercrème die je - als je er een beetje handigheid in hebt - heel strak kunt afsmeren. Maar hij is zo zoet, daar wil je niet nog een laag rolfondant of marsepein overheen :nooo

Als dat niet het geval is, welke kan ik dan beter daarvoor gebruiken?  En waarom wordt dat recept niet veel gebruikt?

Gewoon 1:1 botercrème, met boter, niet met Crisco :)
1 deel boter, 1 deel poedersuiker; of 1 deel boter, 1 deel margarine en 2 delen poedersuiker.

Of, zoals de anderen zeggen: meringue botercrème.

**ps: is het trouwens vervelend als ik veel vragen stel? Ik heb alle howto's faqs en dergelijken gelezen, en heb ook wel wat boekjes, maar in de praktijk kom je toch weer dingen tegen als beginner waar je even bij denkt: hellep!**

Nee hoor, specifieke vragen of dat wat je niet kunt vinden met de zoekfunctie: daar is het forum voor :)

(verder: ben ik de enige meneer taart hier?)

Niet de enige, maar de meneren zijn dun gezaaid hier ;)

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag