1

Onderwerp: botercreme + rolfondant. whats the risk?

Hoi :)

Ik wil voor het eerst de buttercream gaan maken met crisco zoals beschreven bij recepten. Heb aardig wat spulletjes besteld bij de webshop, onder andere de glucose die er voor nodig is en meringue poeder. (btw: bij dat recept, 1 theelepel glucose bedoelen ze ook glucosestroop mee?)

Anyway, ik heb ook gelijk een emmer fondant 5kg besteld. Nu lees ik echter ergens dat je bij sommige omstandigheden kunt hebben dat de botercreme de rolfondant doet smelten. Welke omstandigheden zijn dit?

Groetjes meneertaart

ps:
Doe ik het goed in deze volgorde?
- biscuitdeeg maken, en laten afkoelen.
- In doos doen, dagje laten staan
- na een dagje doorsnijden, vullen, en afsmeren met die (smeuige) botercreme.
- even in de koelkast om de botercreme uit te harden?
- met warm mes gladstrijken
- rolfondant eroverheen
- glad strijken.
- versieren :)

De meneer van mevrouwtaart

2

Re: botercreme + rolfondant. whats the risk?

ik zou als de biskwie is afgekoeld verpakken in een plastic zak(diepvries of pendaalemmer)

3

Ik heb even gekeken en ik denk dat het wel geschikt is om af te smeren. Wat je fondant doet smelten is de hoeveelheid vocht. En volgens mij valt dat bij deze erg mee omdat er ook meringuepoeder ingaat. (Dat neemt het water weer op)

Je biscuit idd in een plastic zak, anders droogt ie uit.

Die glucose zal idd glucosestroop zijn, want in poedervorm wordt het volgens mij nooit gebruikt bij icings.

En je werkvolgorde ziet er verder prima uit hoor!  :Y

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4 Laatst bewerkt door kaatjekeutel (22-03-2010 10:03)

meneertaart schreef:

Hoi :)

Ik wil voor het eerst de buttercream gaan maken met crisco zoals beschreven bij recepten. Heb aardig wat spulletjes besteld bij de webshop, onder andere de glucose die er voor nodig is en meringue poeder. (btw: bij dat recept, 1 theelepel glucose bedoelen ze ook glucosestroop mee?)

Anyway, ik heb ook gelijk een emmer fondant 5kg besteld. Nu lees ik echter ergens dat je bij sommige omstandigheden kunt hebben dat de botercreme de rolfondant doet smelten. Welke omstandigheden zijn dit?

Groetjes meneertaart

ps:
Doe ik het goed in deze volgorde?
- biscuitdeeg maken, en laten afkoelen.
- In doos doen, dagje laten staan
- na een dagje doorsnijden, vullen, en afsmeren met die (smeuige) botercreme.
- even in de koelkast om de botercreme uit te harden?
- met warm mes gladstrijken
- rolfondant eroverheen
- glad strijken.
- versieren :)

botercreme met crisco????
is dat een recept van het forum?
had niet verwacht dat je crisco kon eten.
Mocht je nog alle handelingen willen zien dan kan je bij teleac.nl kijken naar wat video's hoe je alles moet doen.
Succes!

5

Het smelten van fondant door de botercreme gebeurt alleen maar (en ook niet altijd) met botercreme van de mix van de webshop. Hier word namelijk water aan toegevoegd en dat kan ervoor zorgen dat de fondant smelt. Nogmaals, dit hoeft niet, maar je loopt wel een risico. Als je voor safe wilt gaan, maak je botercreme 1:1, dus evenveel boter als poedersuiker.

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

6

kaatjekeutel schreef:

botercreme met crisco????
is dat een recept van het forum?
had niet verwacht dat je crisco kon eten.

Hihi, crisco is een merk shortening en buiten onze grenzen gebruiken ze dat gewoon als vet voor in crèmes en andere gerechten hoor ;)

Mocht je nog alle handelingen willen zien dan kan je bij teleac.nl kijken naar wat video's hoe je alles moet doen.
Succes!

Alleen niet dat afsmeren met slagroom of inkwasten met water als je rolfondant gebruikt.

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

ok weer wat geleerd  ;)

8

whoehaha!!! :lol:  :lol:  :lol:  :lol: Laat ik me nou afvragen wat voor teleaccursus dat kan zijn ("alle handelingen" dacht dat het nog steeds over crisco ging...... :o  :lol:  :lol:  :lol: )

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Hier gisteravond crisis bij de buurvrouw: haar fondant taart, afgesmeerd met botercreme van mix, ging gigantisch smelten toen 'ie uit de vriezer kwam. Help, want vandaag is haar dochter jarig! Gelukkig had ik nog een kapsel in de vriezer en hebben we samen een nieuwe taart gemaakt. Gevuld met botercreme van mix maar afgesmeerd met 1 : 1 botercreme. Wij hebben ons lesje wel geleerd en smeren nooit meer af met botercreme van de mix! :Y  :Y  :Y  :Y