1

Onderwerp: Bestelling binnen :D nu paar vraagjes

Hoioi :)

Mijn eerste bestelling is binnen! Mooie grote ronddraaisteun, basis smoother, wat aroma's glycerine, merenque poeder en glucose. Tevens een 250gr pakje rode fondant en een 5kg emmer pettinice.

Op de bon stond: alles goed checken, maarja, ik heb nog nooit besteld en de enige paar keer dat ik in aanraking kwam met fondant had ik het uit een winkel meegekregen.

Heb dus wel alles even opengemaakt om te checken, ruiken, en stiekem al een beetje te genieten. Pfoeh wat ruikt butter aroma sterk!

Nu de vraagjes:
De emmer rolfondant is hard, maar er is wel makkelijk wat uit te lepelen. Voelt soepel na wat kneden. Is dat ook de manier om normaal gesproken wat fondant klaar te maken voor gebruik? Emmer open, zak open, stuk uithalen (hoe?) en alles weer netjes dicht, en dan kneden maar? Hij ruikt wat muf, maar das altijd zo geloof ik. verder smaakt ie uitstekend!

De rode fondant lijkt ook nogal hard, maar zeker geen steen.

Heb trouwens vandaag in de kook winkel een leuk uitprobeerdingetje gekocht. (30eu). Dittem:
http://www.thekitchenoutlet.com/images/P/springformpan31.jpg
Het is een porseleinen onderkant, en een nauw sluitende verstevigde silicone rand. Afwerking zou dus al exact 90 graden moeten zijn, en bijna naadloos! Iemand daar ervaring mee? Ik heb em nog niet uitgeprobeerd.

Tot slot nog een ander vraagje:
in mijn beleving is taartjesmaken nog steeds rocketscience :P
Voor het buttercream recept bij recepten, gebruikt met 'theelepels'. Ik houd niet zo van die eenheden eigenlijk, want ja, een theelepel kan nogal verschillen. Wat zou ik aan kunnen houden als hoeveelheden? Kan ik die buttercream bewaren als ik er een hoeveelheid van maak?

De meneer van mevrouwtaart

2

Re: Bestelling binnen :D nu paar vraagjes

hier iets voor het omrekenen, verder veel plezier met uitproberen.

http://www.jsward.com/cooking/conversion.shtml

Groetjes, Dorothea.

3 Laatst bewerkt door djehr (24-03-2010 13:12)

Wat betreft je vraag over de theelepel:
Je hebt van die maat-lepeltjes (koop je bij Blokker, Hema Marskramer, etc.). En die geven exact aan hoeveel het is. Je neemt bijv. het maat-lepeltje 1 theelepel. Schept wat poeder of mix met het lepeltje en strijkt het af. Dan heb je exact de hoeveelheid voor een theelepel. Kan niet misgaan (als je mijn verhaal hiervoor begrijpt want het staat er een beetje krom)

4

Hoi,

Wat betreft je vraag over de emmer fondant. Het blok met zak in zn geheel uit de emmer. Zak openmaken en fondant er uit laten steken, zodat je er met een groot mes een stuk af kan snijden, tot je genoeg hebt. Daarna de rest weer goed in de zak inpakken (luchtdicht!!!) en hup in de emmer.

Succes met bakken!

Groetjes Amy
Taartjes kijken? Ga naar: www.sweetpie.mijnalbum.nl of www.smultaartjes.nl

5

nog even een tip: Je kan de afgesneden fondant heel eventjes (10sec) in de magnetron doen, dan is het makkelijker door te kneden!

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

6

thanks :) en die botercreme, kan ik die bewaren in de koelkast oid?
ik wil nu graag wat maken, maar kleiner dan per 500 gr suikerbakkerspoeder wordt lastig :P

7

Welke botercrème wil je bewaren?

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

8

ik ga er even een apart topic over openen. heb er inmiddels meer vragen over, over die buttercream