1

Onderwerp: een dijkje?

hoi meiden

even een stom vraage misschien.

een dijke?
wanneer moet je dat gebruiken em met wat maak je een dijkje??
ik heb namelijk gevuld en afgesmeerd met slagroom plus klopfix

groetjes deb

inmiddels niet meer beginnend,maar al best wel een goede taarten prinses,ik ben alleen geen held in foto s plaatsen

2

Re: een dijkje?

Wanneer je het bisquit heb doorgesneden voor het vullen, spuit (of smeer) je eerst een randje botercreme op de buitenste rand van je platte bisquit voordat je daadwerkelijk gaat vullen. Dit houdt het vocht uit de vulling tegen; wanneer het bisquit is bekleed en marsepein of fondant enhet komt in aanraking met vocht, kan het namelijk gaan smelten  :/

Afsmeren met slagroom wordt daarom niet aangeraden; te vochtig. (Ik las in een ander topic dat je dat mee gemaakt hebt.) Botercreme in verhouding van 1:1 van boter en poedersuiker geeft dit probleem niet. Wanneer je niet van botercreme houdt, kan je abrikozenjam gebruiken, die je eerst met een heel klein beetje water in een pannetje hebt opgewarmd en heel even hebt laten koken. Daarna zeven en afkoelen!  :thumb:

Je kan overigens die botercreme een smaakje mee geven (koffie, citroen, sinasappel, rum, vanille); misschien vind je het dan iets lekkerder :Y

Laatste tip ;) Ik spuit zelf nooit een dijkje, maar laat mijn vulling een centimeter van de rand van het bisquit. Daarna smeer ik af met botercreme en dat houdt het eventuele vocht uit de vulling ook tegen.  :)

Succes!!

Groeten, Jolanda
I try to watch what I eat, but I'm not fast enough!

3

wow mooie tips,zal zeker dat met de jam proberen!
hij was wel heerlijk hooor,maar smelten deed ie wel :s

kan ik wel gewon slagroom door bonbon bloc doen??en wat doet dat in de zomer?

ik wilde een bon bon bloc vulling maken,maar daar moet tog ook opgestijfde slagroom door?komt dan het dijkje er aan te pas??

in ieder geval bedankt!

inmiddels niet meer beginnend,maar al best wel een goede taarten prinses,ik ben alleen geen held in foto s plaatsen

4

Ik spuit altijd een dijkje. Mijn taarten worden er mooier en strakker van, vind ik. Maar dat komt ook doordat ik alleen met bc afsmeer en niet met slagroom.

5

Nona Manis schreef:

kan ik wel gewon slagroom door bonbon bloc doen??en wat doet dat in de zomer?

ik wilde een bon bon bloc vulling maken,maar daar moet tog ook opgestijfde slagroom door?komt dan het dijkje er aan te pas??

slagroom door de vulling is geen probleem. in de zomer geeft dit als het goed is ook niet al te veel problemen, aangezien je vullingen met slagroom altijd gekoeld moet bewaren.

en ik zou met die vulling idd wel een dijkje spuiten.
maar goed, ik spuit altijd een dijkje
wel zo veilig ;)

Kettingtaart ronde 6, Thema Zomer in felle kleuren!!

6

Allereerst...nooit afsmeren met slagroom hoor!! Daar smelt je hele taart van weg! Je kunt het beste en voor het strakste resultaat afsmeren met botercreme 1:1. Jam kan ook, maar daarmee kun je geen gaten en kieren masceren.

Dijkje spuiten kan, maar hoeft niet. Ik spuit nooit een dijkje, vind ik veel te veel gedoe. Ik zorg ervoor dat de vulling ongeveer 1 to2 cm van de rand afblijft. Als de taart helemaal is gevuld smeer ik met botercreme de zijkant dicht. Je duwt hiermee de botercreme in de kieren waardoor de vulling er niet uit kan lopen. Hierna even opstijven in de koelkast en er kan niks gebeuren!

I eat, sleep and breathe cakes!
Kijk voor mijn taarten en workshops op  www.Kataartjes.nl

7

Ik spuit ook altijd een dijkje... En ik gebruik daarvoor Swiss Meringue. Die is heel lekker als vulling en die kun je ook gebruiken om af te smeren! Heb namelijk echt geen zin om 2 soorten botercreme te maken... vind die swiss meringue echt een uitkomst! Het recept staat op tartacadabra.com

Groetjes Maris
www.ovenheerlijketaartjes.nl hier kan iedereen mijn taartjes bewonderen :D en tegenwoordig ook op www.taartjesvanmariska.hyves.nl