1

Onderwerp: kapsel mislukt

Bah..bah..en nog eens bah...ik ben bezig met mijn eerste taart en heb daarvoor een kant en klare cakemix gebruikt (biscuitmix maak ik bij mijn volgende taart, dit was even makkelijker).

Nu is mijn kapsel dus aan de zijkant maar 1 cm ofzo...

Ik had ergens op het forum al gelezen dat je springvorm dan defect kan zijn. Er liep al water uit toen ik hem omspoelde, maar heb het toch geprobeerd.

Ik heb de botercreme en mmf al klaarstaan...kan ik dit kapsel nog gebruiken of kan ik hem als mislukt beschouwen en weggooien?

Groetjes Natasja,

2

Re: kapsel mislukt

maar is het er dan uitgelopen? dan zou het los in je oven moeten liggen; of is hij gewoon niet gerezen?
Misschien te weinig hoeveelheid voor je bakvorm?

Groetjes, Dorothea.

3

uhh een cake die maar 1 cm hoog is.. dat lijkt me al niet eens mogelijk als je hem op de normale hoeveelheid vult..

Wat voor cakemix heb je gebruikt, (merk) en op wat voor temp. heb je gebakken en hoe lang?

Ik zal je tevens even laten verplaatsen.. naar de rubriek bakken en vullen :)

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

4

Yep, verkeerde rubriek.

[MOVE] --> Bakken & Vullen

Maar het zal wel iets van suiker zijn - Bløf
Happy Baking, webwinkel en winkel in Den Haag

5 Laatst bewerkt door Natasja22 (16-03-2010 17:24)

Bommeltje schreef:

uhh een cake die maar 1 cm hoog is.. dat lijkt me al niet eens mogelijk als je hem op de normale hoeveelheid vult..

Wat voor cakemix heb je gebruikt, (merk) en op wat voor temp. heb je gebakken en hoe lang?

Ik zal je tevens even laten verplaatsen.. naar de rubriek bakken en vullen :)

Hij is aan de zijkant lager dan in het midden, hij is dus ongelijk gerezen. Ik denk idd. dat de hoeveelheid cakemix niet voldoende was. Ik heb complete mix voor roombotercake van home made gebruikt (400 gr netto en 1,5 dl water)

Ik heb hem gebakken op 160 gr, 55 min. Zoals op de verpakking stond.

Hoe weet je dat je springvorm niet goed meer is dan? Hij is nl. niet zichtbaar beschadigd of vervormd.

Uiteindelijk is het me gelukt om de taart te vullen en bekleden. Samen met dochterlief heb ik hem versierd.

Ik heb er foto's van genomen...ben een klein beetje teleurgesteld in het resultaat...ik vind het net een grote eierkoek of krentebol om te zien.

Het ging in totaal ook niet vlekkeloos...er ging van alles verkeerd...

Maar goed...ik wil niet opgeven...daarvoor vind ik het veel te leuk.

Oefening baart kunst denk ik  :s

Groetjes Natasja,

6

Ondertussen de taart geproefd...hij was toch errug lekker.

Groetjes Natasja,

7

Als er verder geen beslag uit je springvorm loopt is er niets aan de hand met de springvorm en zal het daar zeker niet aan liggen..

Ik gebruik zelf bakringen die dus open zijn aan de onderkant en die zijn alles... werkelijk alles behalve waterdicht want de bodem is gewoon een bakpapiertje  :lol:

Dat het midden boller is dan aan de zijkant, dat is normaal.. ook bij biscuit.. Bij een lekker  hoog biscuit kun je de bolle kant er gewoon afsnijden. Tevens wordt bij ons de bovenkant van het bakken, de onderkant bij het afsmeren en bekleden.. dan heb je geen last meer van de bolling, en heb je de rechte onderkant keurig naar boven :)

Ik vermoed verder dat het inderdaad de hoeveelheid geweest is al kan ik niet inschatten hoe dat moet met cakemeel

Deleukstetaartenshop Almere, verkozen tot leukste winkel van Almere en van Flevoland!

8

Bommeltje schreef:

Als er verder geen beslag uit je springvorm loopt is er niets aan de hand met de springvorm en zal het daar zeker niet aan liggen..

Ik gebruik zelf bakringen die dus open zijn aan de onderkant en die zijn alles... werkelijk alles behalve waterdicht want de bodem is gewoon een bakpapiertje  :lol:

Dat het midden boller is dan aan de zijkant, dat is normaal.. ook bij biscuit.. Bij een lekker  hoog biscuit kun je de bolle kant er gewoon afsnijden. Tevens wordt bij ons de bovenkant van het bakken, de onderkant bij het afsmeren en bekleden.. dan heb je geen last meer van de bolling, en heb je de rechte onderkant keurig naar boven :)

Ik vermoed verder dat het inderdaad de hoeveelheid geweest is al kan ik niet inschatten hoe dat moet met cakemeel

De taart is zelfs zo lekker dat ik nu ook weer even een stukje neem (heb er vandaag nog maar 2 op  :rolleyes: ...sleeeecht).

Ik ga het gewoon nog eens proberen met de biscuitmix. En dan neem ik er echt de tijd voor. Dus bakken op een dag dat ik niet op de klok hoef te kijken net als gisteren.

Groetjes Natasja,