1

Onderwerp: tips voor koekjes

Ik dacht vandaag laat ik eens even wat koekjes bakken en decoreren, dat viel tegen. Ik liep tegen het volgende aan, wie kan me helpen?

- het deeg was niet uit te rollen, bleef telkens plakken aan de stok (met crisco) of de placemat. Deeg heb ik een half uur in de koelkast gehad.

- uiteindelijk plat geduwd en vormpjes erin gedrukt, die worden natuurlijk veel groter tijdens bakken. Hoe doen jullie dit, gelijk als je ze uit de oven haalt nog een keer uitsteken?

- hoe bevestigen jullie de fondant of marsepein op het koekje?

- welke koekjesmix gebruiken jullie?

Wat een vragen, alvast bedankt voor jullie antwoord!

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou

2

Re: tips voor koekjes

Hoi Hoi,

Dat is vervelend. Ik hoop dat ik je wat tips kan geven hier komen ze.

Ik gebruik zelf altijd dit recept.

http://www.deleukstetaarten.nl/recept/1 … Porschen)/

Deze rijzen niet nu is wel belangrijk om dan geen zelfrijzend bakbloem of bakmeel te gebruiken. Maar echt enkel bloem. want anders worden ze alsnog groter.

Als je het deeg hebt gemaakt laat ik het echt ruim een halve dag in koelkast pas dan is het fijn om het te verwerken en bij het uitrollen en verwerken bloem gebruiken tegen het plakken.

Deze in de oven en dan afbakken maar niet tot ze bruinig worden dan zijn ze nml al iets te ver ze mogen best wittig blijven zeg maar. Na de baktijd eruit halen en dan uit laten harden en af laten koelen.

Heb even het boek van de koekjesfee erbij gepakt om te kijken hoe zij het met fondant of marsepijn doet (ik versier ze zelf met royal icing)

Gewoon marsepijn of fondant in de vorm uitsteken en dan met een kleine beetje royal icing op het koekjes plakken.

Ik zelf heb ze nog nooit met marsepijn gedecoreerd doe het zelf eigenlijk altijd met royal icing en dat vind ik super leuk en fijn werken.

Wat betreft de icing ik heb altijd de mix van funcakes en die maak ik dan en kleur ik met de kleurstoffen die ik ook voor marsepijn gebruik.

Zo een hele lap tekst maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes Marieke

Voor creatieve ideeën en inspiratie kijk je op Gewoon Marieke & voor printables voor Dessert-Tables op Gewoon Marieke Printableshop.

3

Ikzelf gebruik ook het koekjes recept van Peggy Porchen. Eerst smelt ik de boter half in de magnetron; dan de suiker erbij. Dit mix ik echt heel goed met elkaar tot het echt goed romig is. Dan de eieren er één voor één door en als laatste de tarwebloem. Dan doe ik de bal deeg in plastic folie goed inpakken en in de koelkast voor minstens een uur.

Ik rol het deeg uit tussen twee vellen bakpapier. Eerst leg ik een handdoek op het aanrecht (tegen het verschuiven). Daarop een vel bakpapier, dan hierop het deeg en dan weer een vel bakpapier erop. Dan rollen met de deegroller. Gaat heel makkelijk zo.

De koekjes zetten niet uit in de oven en zijn goed als de randen lichtgoud beginnen te kleuren. Duurt bij mij 10 minuten. Ze zijn dan nog zacht als ze uit de oven komen maar na het afkoelen precies goed.

Marsepein bevestigen op de koekjes doe ik met jam (maakt niet uit welke). Let er wel op dat je minder suiker in de koekjes doet wanneer je gaat bekleden met marsepein anders wordt het te zoet!

Succes volgende keer.

4

Ik gebruik een koekjesmix (recept van PP vind ik na decoreren met RI niet knapperig genoeg)
Uitrollen doe ik met bloem. Dus deeg plat drukken en met bloem bestuiven, dan omdraaien en ook met bloem bestuiven en dan uitrollen. Geen enkel probleem.

Bedankt voor  jullie reacties, ik ga het proberen!!!

Wanneer je iemand ontmoet zonder glimlach,
schenk hem dan die van jou