1 Laatst bewerkt door Jolleke (12-03-2010 21:49)

Onderwerp: Update pag 2! Schiet mij maar lek...

Ik ben nu al ruim een week bezig met zo'n beetje elke avond een taartje te bakken, maar ze blijven inzakken. In de oven rijzen ze geweldig! Echt bijna of boven het bakblik uit, ik zet de oven op 175 (hete lucht) en dan 40 min.  Dus in de oven gaat het goed.

Maar als de baktijd voorbij is en ik zet de oven uit dan gebeurd het: Ze zakken in!  :s  :mad:  Of ik ze nou nog even laat staan of er gelijk uit haal.

Ik ben wel zooooooo zwaar gefrustreerd aan het worden. Waarom lukt het nou niet??

Sta echt op het punt om de hele handel dan maar weer te verkopen en er mee te stoppen.

K-zooi..

Tips?

To wish you were someone else, is to waste the person you are.

2

Re: Update pag 2! Schiet mij maar lek...

Ik ken dat  :o Hele forum nagepluisd en het volgende geprobeerd: de bakvormen niet op een plaat zetten in de over maar op een rek (kan de warme zich beter verdelen). En met een opbouw in temperatuur werken (beginnen met 10 minuten 155 graden, 10 minuten 165 graden en 10 minuten op 175.
En met die methode lukt alles weer. Succes!

3

Inderdaad op lagere temperatuur bakken, dan rijst het niet zo snel en zakt het niet zoveel meer in. Maar iets inzakken doen alle taarten als je ze uit de oven haalt, dit komt door de lucht dat afkoelt. Ik bak op 150 gr. hetelucht, de hele baktijd.

Groetjes, Elly

4

Ik heb het één keer gehad, omdat ik een andere kom heb gebruikt dan mijn beslagkom. Kennelijk was deze te vet. Dus de kom extra goed afwassen voor het mixen kan ook helpen.
Succes.

www.lindelicious.nl       Elke taart uniek!

5

Elly, Die van gisteren was werkelijk helemaal ingezacht en gekrompen. Zwaar irrie.

Maar oke.. Ik heb een oude combi/oven (zou het daar aan liggen  :rolleyes: ), die volgens mij niet alle standen heeft.

Ik ga vanavond nog een poging doe in de oude gewone oven (gebruiken we eigenlijk nooit) en nog eens in de combi en dan hoop ik dat het op 150 graden wel gaat lukken en anders doe ik morgenochtend wel een poging nog met die te,mperatuurverschillen.

En hoe doen jullie het als de baktijd voorbij is?

Direct eruit halen of juist niet? En  eruit halen en in de vorm laten zitten of toch ook weer niet?

6

Mijn taartjes maak ik met Soezie mix van de Welkoop, en die zakken ook altijd wel in.

In het begin heb ik me daar heel druk over gemaakt; dan zag de taart er in oven gewéldig uit, maar storte hij helemaal hobbelig en bobbelig in.

Maar nu zorg ik er voor dat er in ieder geval genoeg mix in de vorm zit, en keer ik hem redelijk snel om op het rooster als hij uit de oven komt.

Als ik er dan later nog eens naar kijk valt het eigenlijk wel mee met het instorten enz..  :Y

Ik vind het persoonlijk één van de lastigeste dingen van taarten maken: Het biscuit bakken.

Succes ermee!
marjolein

7

In het begin deed ik het ook zoals op het forum staat 175 graden 35 min .
Nu doe ik 150 graden en 40 min als ie klaar is de oven op een kiertje laten afkoelen en nu gaat het perfect  ;)

Doe wel bakken met biscuitmix dat gaat ook bij mij stukken beter en het is veel sneller.

Succes hoop dat het lukt ........

8

Idd Marjolein! Ik dus ook. Bah, bah. Ben er echt ziek van gewoon. Ik vind het ook het minst leuke van taartjes maken.

Chantelle, de oven op een kiertje eerst is ook nog een idee.

Maar helaas, als het vanavond niet lukt, moet ik de familie teleurstellen dat het geen zelfgemaakte taart gaat worden. Ja, wellicht een appeltaart ofzo..

9

Ik heb gisteren 3 bescuittaarten gebakken en zijn alle drie ingezakt.

Ik heb idd ook geen bescuitmix gebruikt, maar zelfrijzendbakmeel.

Ik heb ze alle drie op een verschillende manier gebakken maar dat hielp niet.
De eerste keer met zelfrijzend bakmeel met een heel klein beetje maizena. De 2e en 3e keer zonder maizena. 1e keer in een voorverwarmde oven van 175 graden, 2e keer heel kort voorverwarmd, wel de rest van de tijd 175 graden. en de 3e keer 150 graden en lager in de over gezet.
Na 15 min. komt die helemaal mooi omhoog. En bij de 3e keer heb ik hem op een lagere temparatuur gebakken, ging ook helemaal goed. Tot ik 10min. later kwam, toen was die weer helemaal ingezakt. Ik kom er zelf niet met de taartzaag doorheen.  :(

Ik heb onderin mijn bakblik, bakpapier en de zijkanten smeer ik in met een heel dun laagje boter.

Ik ga het morgen nog maar een keer proberen. heeft iemand nog suggesties.

10

En ik bak dus met Biscuitmix!!

Frustie en Chanty? Ik weet er alles van.

11

Chanty, welk recept heb je gebruikt?

Ik bak namelijk nooit met zelfrijzende bloem; maar met gewone patisseriebloem met bakpoeder erdoorheen gezeefd. Dat werkt prima!
dit is het recept dat ik gebruik:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=46852

succes iig!

12

Ik had geen bakpoeder en zonder bakpoeder gaat die niet omhoog, vandaar dat ik het met zelfrijzendbakmeel heb geprobeerd. Ik ga het morgen nog een keer proberen volgens het andere recept.
Maakt het uit wat voor bloem je gebruikt? In de supermarkt kon ik alleen huismerk bloem vinden.

13

Ik gebruik meestal patisseriebloem, maar denk dat het op zich niet echt uitmaakt. succes!

14

ik gebruik ook het basisrecept met bloem +maizena (vanaf 5 eieren) en ze rijzen goed, daar heb je geen zelfrijzend bakmeel voor nodig.
maar ook hier zakken ze in het midden altijd wat in na het bakken.
De laatste keer goed hoge biscuits gebakken, dan kun je er van boven aardig wat afsnijden om ze redelijk recht te krijgen.
ga morgen mijn "nieuwe"oven uitproberen met hetelucht op 150gr ook op de "gewone" conventionele stand een keer; dan kan ik goed vergelijken.

Groetjes, Dorothea.

15

Hoi Jolleke,
Meestal is een taart die helemaal inzakt als je hem uit de oven haalt niet helemaal gaar. Dus dan zou je hem wat langer moeten bakken.

Verder zou ik als ik jou was eens zo'n oventhermometer kopen (paar euro bij de Blokker) om te kijken hoe heet je oven nu echt wordt. Want als jij denkt dat je op 150 graden bakt en het is maar 120 bijvoorbeeld gaat het ook niet lukken.

Verder is 175 graden hete lucht vergelijkbaar met 195 graden voor een normale oven. En dat is écht te heet om een biscuit te bakken. Wat er dan gebeurt is dat de buitenkant heel snel gaart terwijl de binnenkant nog helemaal rauw is en dan zakt het in elkaar.

Ook heb je geen zelfrijzend bakmeel nodig want het rijzen gebeurt door de eieren. Zorg ervoor dat je eieren écht op kamertemperatuur zijn (ik leg ze altijd een paar minuten in warm water) en klop de mix helemaal wit. Hij moet als een sliert van je gardes aflopen.

Heel verhaal maar hoop dat je er wat aan hebt.

16

Kan je patisseriebloem ook gewoon in de supermarkt kopen? Of is het van een bepaald merk?

17

Djehr,  Goed te weten dat de oven dus blijbaar te hoog staat. Ga vanavond hem op 150 zetten en op een laag roostertje. Hoe lang moet ie dan op 150 graden?

Zal eens zo'n ding halen bij de blokker. Marskramer zal hem wellicht ook hebben denk ik ( Zit bij mij in het winkelcentrum.)

Bedankt allemaal voor de tips! Vanavond met deze info weer 2 pogingen doen.

18

reken toch wel 10 min tot 15 min extra, Jolleke

Groetjes, Dorothea.

19

Dot schreef:

reken toch wel 10 min tot 15 min extra, Jolleke

Dus gewoon (blik van 20 cm doorsnee) dan 50-55 minuten.

Thanks Dot.. ;)

20

Mijn kapsels zijn nog nooit mislukt... alhoewel de eerste was wat te droog (hetelucht oven) temperatuur naar 150 gezet en voila geen probelemen meer gehad. Ik gebruikt de patent bloem van de AH.

vrolijke groetjes,

life is uncertain, eat dessert first!

21

Nou, dan begin ik weer wat hoop te krijgen!  :)

22 Laatst bewerkt door djehr (12-03-2010 19:31)

Jolleke schreef:

Djehr,  Goed te weten dat de oven dus blijbaar te hoog staat. Ga vanavond hem op 150 zetten en op een laag roostertje. Hoe lang moet ie dan op 150 graden?

Zal eens zo'n ding halen bij de blokker. Marskramer zal hem wellicht ook hebben denk ik ( Zit bij mij in het winkelcentrum.)

Bedankt allemaal voor de tips! Vanavond met deze info weer 2 pogingen doen.

Ik bak mijn cakes altijd op 180 graden (=160 graden hetelucht) en dan ongeveer 50 minuten.
Je kunt controleren of een kapsel gaar is door heel zachtjes op de bovenkant te drukken. Als je kapsel gaar is veert de cake terug. Als hij nog niet gaar is dan blijft er een putje in staan, en moet hij nog wat langer.

23

Veerle schreef:

Ik gebruik meestal patisseriebloem, maar denk dat het op zich niet echt uitmaakt. succes!

Pattisseriebloem is hier in Nederland te krijgen bij de Lidl kost 39 euro cent.Ik gebruik die ook voor de cupcakes . :Y

groetjes van Ann

24

Nog even een aanvullend vraagje.

Moet de cake nou direct uit de oven gehaald worden (en dan direct uit blik)

of

Ovendeur op een kiertje zetten om af te koelen?

25

Ik bak in een hetelucht op 175 graden en verlaag naar 150. Heb geen rek alleen een glazenplaat [combimagnetron]. En heb nergens last van.
Ik haal meteen het biscuit eruit en stort het op een rooster. Koelt sneller af en de kleine bol die op het biscuit zit, deukt in, waardoor ik een rechte taart krijg.