1

Onderwerp: Waarom zakken mijn cakejes in...

Hoi allemaal,

Vandaag een recept geprobeerd voor chocolade/hazelnoot cakejes.
Smaakt heerlijk, maar het zijn kleine verschrompelde dingetjes geworden, ziet er niet echt appetijtelijk uit  :s
Ik heb me goed aan het recept gehouden, maar er is dan toch iets niet helemaal goed gegaan.
De ingredienten waren als volgt:

115 gram boter
100 gram pure chocolade
115 gram kristal suiker
4 eieren, gesplitst
2 eetl. bloem
50 gram gehakte geroosterde hazelnoten

Zou het kunnen dat het te weinig bloem is geweest?

2

Re: Waarom zakken mijn cakejes in...

Ja dat denk ik wel, het is wel heel weinig - twee eetlepels bloem! Waar heb je het recept vandaan?

Groetjes Laura!

3

Lautje. schreef:

Ja dat denk ik wel, het is wel heel weinig - twee eetlepels bloem! Waar heb je het recept vandaan?

Komt uit een boekje 500 cupcakes, ik vond het zelf ook al weinig... ik weet ook niet zo goed hoe ik een eetlepel moet afmeten. Moet je die afstrijken?

4 Laatst bewerkt door anotschka (08-03-2010 09:03)

Of het kan zijn dat je het eiwit (ik neem aan dat het eiwit opgeklopt moet worden en dan er doorheen gespateld) niet gespateld hebt maar geroerd. Weet niet hoor, als je echt heel voorzicht gespateld hebt, kun je een beetje meer bloem gebruiken voor wat meer stevigheid maar ook weer niet te veel anders gaat de luchtigheid weer uit het recept. Beginnen met 50 gram bloem en kijken of het dan beter is? Goed  naar de consisentie van je beslag kijken....
Weet het niet zeker hoor, ken dit recept niet.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

5

anotschka schreef:

Of het kan zijn dat je het eiwit (ik neem aan dat het eiwit opgeklopt moet worden en dan er doorheen gespateld) niet gespateld hebt maar geroerd.

Dat zou het wellicht kunnen zijn, volgens mij heb ik meer geroerd dan gespateld... maar wat is goed spatelen?  :s

6

Net zoals je met het biscuit doet, als je het meel er door heen moet doen dus gewoon rustig aan er door heen schepen, zeg maar. Het geeft ook niet als je het wit nog ziet....
En ik neem aan dat je de suiker met de eieren tot een dikke massa moet kloppen? In dit recept moet het er dan ook zo uitzien als je met je biscuit de eieren en suiker klopt, dus een dikke, lobbige, witte massa
Maar ik vind het meel ook wel een beetje weinig. zou zeker geen afgestreken eetlepes gebruiken maar gewoon 2 flinke scheppen. Wel is het zo dat de hazelnoten de stevigheid zouden moeten geven in plaats van het meel. Het helpt dan ook als de hazelnoten heel fijn gemalen zijn, dan werkt het als een soort meel.

Eten met liefde bereid en dat proef je! www.lapatissiere.nl

7

anotschka schreef:

Net zoals je met het biscuit doet, als je het meel er door heen moet doen dus gewoon rustig aan er door heen schepen, zeg maar. Het geeft ook niet als je het wit nog ziet....
En ik neem aan dat je de suiker met de eieren tot een dikke massa moet kloppen? In dit recept moet het er dan ook zo uitzien als je met je biscuit de eieren en suiker klopt, dus een dikke, lobbige, witte massa
Maar ik vind het meel ook wel een beetje weinig. zou zeker geen afgestreken eetlepes gebruiken maar gewoon 2 flinke scheppen. Wel is het zo dat de hazelnoten de stevigheid zouden moeten geven in plaats van het meel. Het helpt dan ook als de hazelnoten heel fijn gemalen zijn, dan werkt het als een soort meel.

Ja ik moest de suiker en het eiwit inderdaad tot een dik schuim kloppen.
Ik heb geen ervaring met biscuit, maar ik zal de volgende keer voorzichtiger spatelen en wat meer bloem en inderdaad de hazelnoten nog fijner malen.
Bedankt voor de tips!