1

Onderwerp: Marsepein van Jamin :-( (beginneling)

Ben sinds kort helemaal gepakt door het taarten maken/ decoreren. Heb tot nu toe alleen nog cupcakes gemaakt voor mijn zoontje zijn 2e verjaardag. Ik dacht: ga me er nu toch aan wagen om een Boltaart te maken en bekleden.

Ik had zo iets van; de kosten van marsepein bij de bakker is best prijzig dus kan ik het wellicht bij een snoepwinkel halen. Gekeken bij een snoepwinkel in de buurt. JA HOOR, deze heeft Marsepein stafen liggen van Jamin. Ik ga thuis aan de slag en ruik al dat dit meer lijkt op amandalSPIJS - hoe kan dit? is dit wel het goede spul? de marsepein van de bakker ruikt bijna helemaal niet, hoe kan dit?

Ik ben toch gaan kleuren, ik dacht de verpakking is nu toch al open, kan het beter maar proberen. Het goedje is heel erg kneedbaar en blijft erg plakken aan de handschoenen, dus gok ook aan de handen. Wat moet ik doen???

Dit zou een taart moeten worden voor mijn tien jaar samen zijn met mijn man. Graag snel tips en/of ervaringen in dit of wat te doen in een dergelijk geval. Ben beginneling dus zeer weinig ervaring.

Avast bedankt.

Gr. Elis

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

2

Re: Marsepein van Jamin :-( (beginneling)

Ik ben bang dat je marsepein hebt gekocht met een te hoog gehalte aan amandelen (1:1 of 1:2). Helaas is deze marsepein te 'vet' en niet geschikt voor het bekleden en decoreren van taarten (scheurt snel). Je kan beter 1:3 of 1:4 gebruiken...
Je zou nu marshmellow fondant kunnen maken (staat bij de recepten) of als je echt liever marsepein wilt hebben heb ik nog wel een aantal kilo liggen. Maar ik weet natuurlijk niet waar je woont.

Trying to forget someone you love,
is like trying to remember someone you never knew...

3

Ik heb uit nood ook wel eens de marsepein van de jamin gehaald. En ik heb er prima mee kunnen werken moet ik zeggen. Als het heel erg plakt kan je er nog wat poedersuiker doorheen kneden.

Maar ik kan me niet herinneren dat het anders rook, dus misschien nog even een check of je echt geen amandelspijs hebt gekocht  ;)

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

4

Marsepein bestaat uit amandelen en suiker. Afhankelijk van de kwaliteit zit er meer of minder amandelen in.
Je ziet vaak de verhoudingen 1:2 of 1:3 of 1:4 tegenkomen. De 1 staat voor het aantal delen amandelen en het andere cijfer voor het aantal delen suiker. Hoe meer amandelen er in zitten hoe slapper de marsepein. 1:1 is amandlespijs en is niet geschikt om mee te boetseren, uit te rollen of te bekleden. De meningen oevre welke marsepein het beste is zijn verdeeld. Ikzelf gebruik altijd de 1:2 (dat is dus 1 deel amandelen en 2 delen suiker) en vindt deze het lekkerst en het best verwerkbaar.
Anderen zweren weer bij de 1:3 of de 1:4. In de webshop verkopen ze 1:4. Als je meer taarten maakt kom je er vanzelf achter wat je het prettigst vind werken.

Wat betreft de marsepein/amandelspijs die je nu hebt:
Als je nog geen ervaring hebt zou ik niet gaan tobben met slappe marsepein want dat maakt het allemaal veel moeilijker. Dus mijn advies zou zijn: bestel via de webshop of informeer op het forum of iemand in de buurt nog marsepein heeft wat je over kunt nemen.

5

Bedankt allemaal,

Ik dacht bij me zelf ook van:
''ik koop voor nu wel wat anders'' dit heb ik inmiddels al gedaan.

Ik heb het nu bij de bakker gekocht:
€ 1.50 per 100 Gr.

Ik bewaar dat andere wel, mijn man was er al van aan het snoepen. Het lijkt inderdaad meer op spijs maar er staat echt op de verpakking marsepein staaf - DOE IK DUS OOK NOOIT MEER!

Voor de volgende keer bestel ik het in de webshop - scheelt nog meer geld. Nogmaals allemaal bedankt. Als de taart klaar is zet ik een foto op het forum.

Gr. Elis

www.joyofbaking.nl - ''pure passie''

6

ik heb mijn eerste taarten ook gemaakt met marsepein van de jamin, ik moet zeggen dat het er helemaal niet verkeerd uitzag.. (Maar het waren dus ook mijn eerste taartjes) maar het plakte best wel... het kan wel gewoon hoor.. alleen zodra je met goed marsepein hebt gewerkt, en daarna met fondant.. vind je jamin verschrikkelijk spul hebben lol...

Lekker feestelijk rond.....

7

ik was eens even aan t lezen want vriendinnetje van me had t laatst ook over om eens marspeein van jamin te proberen... dat laat ik dus nu maar!  :P

Ik haal mijn marspein bij  "de echte"  bakker ik betaal 0,90 per  ons,maar 7,50 voor een kilootje

Verder haal ik daar ook de kleurstoffen om te kleuren,bevalt me goed! :thumb:

**Liefs Ilona**

8

Ik heb die van Jamin ook wel eens gehaald, maar dat deed ik dan uit nood (of spontane opwelling als ik acuut wilde bakken maar wist dat mijn voorraadje marsepein op was). Die van de webshop werkt prettiger,die van Jamin plakt idd wel erg. Maar smaakt prima!

dat is goedkoop wat jullie kwijt zijn bij de bakker  :Y
ik betaal hier bij de bakker €1,65 per ons.
ik moet wel zeggen het is ontzettend goede marsepein.
:D

carpe diem